فیفا خواهان حضور تماشاگران زن ایرانی در همه بازی‌های فوتبال شد

سه شنبه, 29ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

فیفا در تازه‌ترین نامه‌ خود به‌ فدراسیون فوتبال ایران در سه بند به توضیح خواسته‌های فدراسیون جهانی فوتبال درباره حضور زنان ایران در بازی‌های مقدماتی جام‌ جهانی، لیگ قهرمانان آسیا و لیگ داخلی پرداخته است.

    
Weibliche iranische Fußballfans im Stadion (AFP/Getty Images/A. Kenare)

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در تاز‌ه‌ترین نامه به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است که زنان نباید برای تماشای هیچ بازی فوتبالی حتی لیگ‌های داخلی مشکلی داشته باشند.

روزنامه همشهری به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ورزش نوشت فیفا در نامه‌ خود تأکیده کرده که فدراسیون فوتبال ایران باید شرایط حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال را برای تماشای ۳ رویداد مهم فراهم کند.

به نوشته همشهری این سه رویداد مهم عبارتند از:

۱- در مسابقات انتخابی جام‌جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند.
۲- در بازی‌هایی که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند.
۳- شرایطی فراهم شود که از ‌ماه ژوئن (خرداد-تیر) در لیگ‌ داخلی هم زنان بتوانند بازی‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه ببینید.

هفتم فروردین‌ماه نخستین تاریخی است که زنان ایرانی می‌توانند امیدوار به حضور در ورزشگاه و تماشای بازی فوتبال باشند. در این روز ایران در مرحله‌ی انتخابی جام جهانی میزبان تیم ملی هنگ کنگ خواهد بود. ۱۵ خرداد هم ایران میزبان بحرین خواهد بود و بازی برگشت ایران با عراق هم پنج روز پس از آن برگزار می‌شود.

بیستم دسامبر سال گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه خبر از تعهد کتبی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا در مورد حضور تماشاگران زن در رقابت‌های داخلی فوتبال از جمله در مسابقات لیگ برتر را داد.

اکتبر سال گذشته در جریان دیدار خانگی تیم ملی ایران در مرحله نخست مقدماتی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در برابر کامبوج درهای ورزشگاه به روی زنان (البته محدود و گزینشی و در جایگاهی تفکیک شده) باز شد.

پس از این رویداد، فیفا اعلام کرد که رایزنی‌ها برای فراهم کردن حضور زنان در کلیه رقابت‌های فوتبال داخلی همچنان ادامه دارد.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران پیش از این، حضور تماشاگران زن در لیگ‌های داخلی را با توجیه‌هایی مانند فراهم کردن زیرساخت‌های فنی و فرهنگی در استادیوم‌ها، رد کرده بودند. آنها با تأکید بر تفاوت میان بازی‌های لیگ با بازی‌هایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، می‌گفتند، ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازی‌های لیگ موافقت کند.

با خودسوزی سحر خدایاری (مشهور به دختر آبی) از هواداران تیم استقلال تهران که گفته می‌شود با منع شدن از حضور در ورزشگاه و برخوردهای قضایی، در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب دست به خودکشی زد، فشارهای فیفا برای متقاعد کردن مسئولان ورزش ایران جهت اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال تشدید شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.