جلوگیری دانشجویان از تهیه گزارش درباره انتخابات توسط صداوسیما در دانشگاه علامه

شنبه, 3ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

#زیتون_دانشجو

 

شکست «گزارش گزینشی» صدا و سیما در دانشگاه علامه

زیتون:در پی حضور صداوسیما در دانشگاه علامه، برای تهیه گزارش درباره انتخابات، دانشجویان مانع فعالیت آنان شدند و موفق شدند تهیه «گزارش گزینشی» این رسانه را منتفی کنند.

به گزارش منابع دانشجویی، روز دوشنبه ۲۷ بهمن تیم صدا و سیما بدون اطلاع قبلی، به دانشگاه آمد تا برای تولید گزارشی گزینشی پیرامون شرکت در انتخابات، با تعداد معدودی از دانشجویان در کلاس در بسته مصاحبه کند؛ اما تلاش صدا و سیما با مقاومت دانشجویان شکست خورد و تیم اعزامی این سازمان مجبور به ترک دانشگاه شد.

دانشگاه امیرکبیر: مقاومت می‌کنیم

در پی تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) تهران به مناسبت چهلمین روز جان‌باختگان سقوط هواپیما، برگزارکنندگان این تجمع بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن با اشاره به حوادث آبان، سقوط هواپیما و شرایط سیاسی و امنیتی کشور تصریح کرده‌اند: «در مقابل این وضعیت مقاومت می‌کنیم و تنها امکان رهایی از این وضعیت را در گروی کنشی جمعی می‌دانیم ».

در این بیانیه آمده است: 

«فاجعه‌ای که امروز گریبان ما را گرفته است، حکایت امروز و دیروزمان نیست. سالهاست که با آن آشناییم. بیش از یک قرن است که در کنار سایر ملت‌ها در جست و جوی زندگی، با مرگ به مبارزه برخاسته‌ایم. زندگی‌ای که هیچگاه به معنای زنده بودنِ صرف نبوده است. در این سالها زنده‌ترینمان را در گورهای بینام و نشان و دورافتاده، به خاک سپردند، اما یاد و راهشان را سینه به سینه، نسل به نسل حفظ کردیم تا فراموششان نکنیم . فراموش نمی‌کنیم آنانی را که برای استیفای حقوق ملت و آزادی از سلطه، انقلاب مشروطه را رقم زدند، فراموش نمیکنیم آنانی که در نهضت ملی شدن نفت در مقابل چپاول خارجی و استبداد داخلی ایستادند، فراموش نمی‌کنیم آنانی را که بر سر آرمان خود در ۱۶ آدر ۳۲ جانشان را فدا کردند. آرمانخواهی پدران و مادرانمان که برای تحقق عدالت و ازادی در انقلاب ۵۷ ، سلطنت را از بین بردند، فراموش شدنی نیست. جمعیت میلیونی مردم در ۲۵ خرداد ۸۸ و بازپس‌گیری خیابان‌های شهر، علیرغم تلاش اصحاب قدرت فراموش شدنی نیست. و چطور می‌توان فراموش کرد آن عزیزانمان را که در دی و آبان در اعتراض به بی‌عدالتی‌های افسارگسیخته فریاد زدند و به همدستی و ستم اربابان قدرت جان باختند. فراموش نمی‌کنیم که کسانی در پی جنایتی آغشته به دروغ و فریب مظلومانه کشته شدند اما حتی یک نفر پس از حوادث این سال‌ها بازخواست نشد. سینه دانشگاه هنوز از دود گازهای اشک آور سرکوب آن شب‌ها چرکین است. و امروز به آستانه چهلم آن عزیزان رسیده‌ایم. 

آری! اکنون علیرغم آنکه عده‌ای با دست‌اندازی به ثروت عمومی مردم، و عده‌ای دیگر با ارتزاق از ثروت به تاراج برده شده در حکومت پیشین، در پیوندی منحوس، عزم به پاک کردن تاریخ مبارزاتیمان و جعل آن در میان اذهان عمومی کرده‌اند؛ ما فراموش نمی‌کنیم برادران و خواهرانمان را که با فدا کردن جان خود، پرچم مبارزه بر سر آرمان‌های عدالت، آزادی و استقلال را برافراشته نگه داشتند و به نسل‌های بعدی انتقال دادند .

ملت ایران! امروز که در این بزنگاه تاریخی ایستاده‌ایم، به زنده‌ترینمان حبس و حصر تحمیل کرده‌اند. فرهاد میثمی، نرگس محمدی، ندا ناجی، امیرسالار داوودی، محمد حبیبی در حبس‌های طویل مدت به سر می‌برند. در همین روزها، نماد ایستادگی جنبش دانشجویی، بهاره هدایت، به واسطه اقدام بی‍‌شرمانه حراست و در جلوی چشم اساتید دانشگاه تهران تحویل سازمان‌های امنیتی داده شد. اینان تنها نمونه‌هایی از افرادی هستند که حقیقت را با هیچ تیغ مصلحت‌اندیشی ذبح نکرده و طنین صدای مردم مظلومشان شده‌اند، مردمی که نبود آزادی و بی‌عدالتی جانشان را به لبشان رسانده و تنها راه خروج از این وضعیت را اتکا به نیروی خود می‌دانند .

امروز ما مطرودین عرصه‌ی قدرت، در مقابل این وضعیت مقاومت می‌کنیم و تنها امکان رهایی از این وضعیت را در گروی کنشی جمعی می‌دانیم و معتقدیم که نهادهای انتخاباتی که قرار بود بنا به نظر جمهور مردم ایجاد شوند، اما بیش از هر زمان دیگری انتصابی هستند، هیچگونه امکان رهایی در درون خود ندارند. به همین دلیل است که به صراحت میتوان امروز را پایان دوباره‌ی همان اصلِ سال‌ها نادیده گرفته شده توسط اصحاب قدرت دانست. یعنی پایان جمهوریت . و باید یادآور شد که راه رهایی ما یافتن گمشده‌ی امروزمان یعنی سیاست مردمی است، سیاستی که در آن مطرودین جامعه نمایندگان حقیقی خود را بازمی‌یابند و بی‌لکنت حق خود را فریاد می‌زنند».

غیبت دانشجویان «راهیان نور» موجه است

بنابر دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی «غیبت آموزشی دانشجویان شرکت‌کننده در اردوی راهیان نور موجه خواهد بود». این دانشگاه از «واحد مرکز هر استان» خواسته تا «کاروانی با حضور دانشجویان به عنوان راهیان نور تخصصی با موضوعات پزشکی، فنی مهندسی، تشکل های دانشجویی، نخبگان علمی برگزار کند».

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، با اعلام این خبر، دستورالعمل اجرایی برگزاری اردوهای راهیان نور دانشجویی ۱۳۹۸ را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها، واحدهای جامع مستقل، واحدها و مراکز آموزشی و معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: «معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، ترویج روزافزون فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش اردوهای راهیان نور با تکیه بر ایجاد زمینه برای زیارت با معرفت معراج شهدا و کربلای ایران را در دستور کار قرار داده است». 

این دستورالعمل اظهار امیدواری کرده که «با تحقق این رویکرد، گامی در تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شود و روح بلند امام خشنود حرکتی در جهت مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری شکل گیرد. کمک همه‌جانبه رؤسا و معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این اردوها مطابق با ضوابط ستاد مرکزی راهیان نور کشور و قرارگاه مرکزی راهیان نور دانشجویی (شهید علم‌الهدی) مورد انتظار است». 

نظرسنجی انتخاباتی دانشگاه؛ مشارکت در تهران ۲۱% است

همزمان با انتشار بیانیه‌ها و برگزاری نشست‌های دانشجویی در اعتراض به آنچه «انتخابات نمایشی» خوانده شد موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نتایج یک نظرسنجی را درباره انتخابات مجلس منتشر کرده است. بنابر این نظرسنجی «احتمال میزان مشارکت در تهران ٢١درصد است و ۴٩.۴‌درصد «به هیچ‌وجه در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند».

بنابراین نظرسنجی «احتمال میزان مشارکت در تهران ٢١درصد است و ۴٩.۴‌درصد «به هیچ‌وجه در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند.

در این گزارش آمده است:

ابزار جمع‌آوری اطلاعات این نظرسنجی، پرسشنامه بوده که از طریق مصاحبه حضوری تکمیل شده و ‏آن‌طور که احمد نادری، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید جمعیت ‏آماری این طرح شامل شهروندان بالای ١٨‌سال ساکن مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران بوده است. فرآیند ‏گردآوری اطلاعات و پرسش از مردم هم در میادین و مکان‌های عمومی شهر بوده است. در مجموع و ‏با توجه به جمعیت مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران به ۵٠ نقطه از شهر مراجعه و با توجه به مشخصات و ‏ویژگی‌های جمعیت‌شناختی نمونه آماری براساس اطلاعات سرشماری‌سال ١٣٩۵، در مجموع ١٠٠٠ ‏پرسشنامه تکمیل شده است. ‏

بنابر نتایج این نظرسنجی، احتمال میزان مشارکت در زمان انجام نظرسنجی تمایل مردم تهران برای شرکت در انتخابات ٢١درصد و برای مردم استان تهران ٢٧‌درصد بود. همچنین ۴۴,٢‌درصد مردم استان تهران گفته‌ بودند که ‏به هیچ‌وجه در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند که این نسبت برای مردم شهر تهران ۴٩.۴‌درصد و ‏برای مردم شهرستان‌های تهران ٣۴.١‌درصد است.‏

۸۱.۴درصد از پاسخگویان استان تهران از شرایط کشور راضی نیستند. این میزان در شهر ‏تهران ٨۵‌درصد و در شهرستان‌های تهران ٧۴.۵‌درصد است. تنها ١٨.٢‌درصد از پاسخگویان استان ‏تهران گفته‌اند از شرایط کشور راضی‌اند که این نسبت در شهر تهران ١۴.۴‌درصد و در شهرستان‌های ‏تهران ٢۵.٣‌درصد است.‏ در نظرسنجی اخیر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران میزان ‏نارضایتی مردم تهران بسیار بالاست و در پاسخ به این پرسش که «در حال حاضر به‌طورکلی از ‏شرایط و وضع مدیریت کشور راضی هستید؟» ۹۳.۷ درصد از جامعه آماری اعلام نارضایتی کردند ‏و تنها ۵‌درصد تهرانی‌ها راضی بودند. همچنین ٧۶‌درصد از مردم تهران عملکرد دولت در حوزه ‏کنترل تورم و گرانی را ضعیف دانستند‌ و ضعف بعدی را در مبارزه با فساد اقتصادی و مالی، ایجاد ‏اشتغال، افزایش عدالت و آزادی بیان و نبود فضای گفت‌وگو در جامعه بیان کردند. ‏

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.