بیانیه حزب ملت ایران بیست و ششمین سال درگذشت دکتر هما دارابی

یکشنبه, 4ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

چه خوش است حال مرغی که قفس ندیده باشد

چه نکوتر آن که مرغی زقفس پریده باشد

پر و بال‏ها شکستند ودر قفس گشودند

چه رها، چه بسته مرغی که پرش شکسته باشد

تاریخ معاصر ایران از انقلاب دموکراسی خواهانه ایرانیان در انقلاب مشروطه تا به امروز همواره شاهد مبارزات زنان و دخترانی بوده که برای رسیدن به بدیهی‏ترین حقوق خود به عنوان باشندگان سرزمین پدری از جان مایه گذاشته و پیشروتر از مردان در برابر استبداد حکومت‏های دوران جهل و ارتجاع  در صف نخست مبارزات آزادی خواهانه قرار داشته اند.

امروز مصادف است با بیست و ششمین سال درگذشت زنی از تبار همه‏ی شیرزنان تاریخ‏ساز ایران که نام‏شان در کنار پدران، براداران و همسران آزادی‏خواه خود درتاریخ این سرزمین جاودانه شده و هم‏چو ستاره‏ای در تارک تاریخ ایران می‏درخشد.

دکتر «هما دارابی» هموند حزب ملت ایران بود که در کنار شهید پروانه فروهر کارنامه‏ای درخشان از مبارزات شجاعانه با استبداد دو رژیم را به ثبت رسانیده است. او در نخستین یادمان شهدای آذر  ۱۳۳۲ در دانشکده هنرهای زیبا تهران به همراه شهید پروانه فروهر سخنرانی شجاعانه ای علیه استبداد حاکم انجام داد و از جمله زنانی بود که در کنار هم‏رزم آزادی‏خواه خود پروانه فروهر توانست به کنگره جبهه ملی سال ۱۳۴۱ راه یافته و سازمان زنان جبهه ملی را تشکیل دهد.

مبارزات دکتر هما دارابی بعد از رویداد سال ۱۳۵۷ با رژیم کنونی وارد فاز جدیدی شد و او که همه‏ ی عمر در حال مبارزه برای احقاق حقوق زنان سرزمین خود بود، نتوانست در مورد ابتدایی‏ترین حقوق زنان باشنده این سرزمین که همان آزادی و انتخاب پوشش بود، سکوت کرده و دم بر نیارد.

دکتر هما دارابی به عنوان روانپزشکی آگاه و بنیانگذار روانپزشکی کودکان در ایران،که توانسته بود مدارج علمی را یکی پس از دیگری با موفقیت طی کند و در زندگی شخصی و مبارزاتی خود همواره زنی پیشرو و آزاده بود چگونه می‏توانست قوانین واپسگرایانه ‏ی حجاب را بپذیرد؟ او بارها و بارها به دلیل پای‏بند نبودن به حجاب اجباری و حکومتی در محل کار خود دچار مشکلات فراوانی شده و شوربختانه پایوران استبداد عرصه را براو بسیار تنگ نموده بودند و این چنین شد که این شیرزن آزاده و آزادی‏خواه بر آن می‏شود تا بسوزد اما زیستی در نهایت خفت را نپذیرد.

سرانجام او در سوم اسپندماه ۱۳۷۲در اقدامی اعتراضی، تن نازنین خود را به آتش پاک اهورایی می سپارد و در شعله های آتش مبارزات آزادی خواهانه ی ایران جاودانه می‏شود تا به شب پرستان بگوید:

“آزادی حقیقتی گریز ناپذیر است که اهریمن استبداد را توان ایستادگی در برابر آن نیست.که ققنوس از خاکستر بر می‏خیزد و

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم،

موجیم که آسودگی ما عدم ماست.”

حزب ملت ایران

سوم اسفند ماه ۱۳۹۸


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.