نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌های ایران؛ وزارت بهداشت: گزارش خاصی نداشتیم

سه شنبه, 6ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

کیانوش جهانپور

کیانوش جهانپور

در حالی که گزارش‌هایی از شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران منتشر شده، وزارت بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد که تاکنون «گزارش خاصی» مبنی بر تشخیص قطعی بیماری ویروس کرونا «در زندان نداشتیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران این موضوع را مطرح کرده است.

وی گفت: «در مجموع تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی این بیماری در زندان نداشته‌ایم، ولی این موضوع ناممکن هم نیست.»

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که خانواده‌های زندانیان موسوم به ۱۴ نفر، در نامه‌ای خطاب به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار نجات فوری زندانیان از «خطر ویروس کرونا» از راه آزادی یا مرخصی آنها شدند.

علیرضا روشن@alirezaroashan

کرونا به زندانی مرکزی کرج رفته است. زندانیان ممنوع‌الملاقات شده‌اند. بند زندانیان سیاسی و عقیدتی را به دلیل نزدیکی به بهداری به قرنطینه مبتلایان تبدیل کرده‌اند.
زندانیان سیاسی را در بند کارگری جا داده‌اند.وضعیت بهداشتی زندان فاجعه‌بار است.

۵۷۷ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند

صدیقه مالکی‌فر، همسر هاشم خواستار، از زندانیان بیانیه موسوم به ۱۴ نفر، روز پنجم اسفند از ارسال این نامه خبر داد.

آن‌ طور که وی گفته، در این نامه از قوه قضائیه خواسته شده زندانیان «سیاسی و عادی» به‌ویژه زنان زندانی را آزاد کرده یا به آنها مرخصی دهند و «کلیه زندان‌های کشور را فورا قرنطینه» کنند.

در این نامه آمده که آنها این درخواست را پس از آن می‌نویسند که «اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای درباره انتشار ویروس کرونا در زندان‌های کشور» شنیده‌اند.

نویسندگان این نامه خود را «خانواده‌ زندانیان سیاسی بیانیه ۱۴ نفر، اسیر در زندان‌های مشهد و تهران و کاشان» معرفی کرده و عواقب «انتشار این بیماری خطرناک در میان زندانیان» را بر عهده قوه قضائیه دانسته‌اند.

در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران از جمله زندان اوین و زندان کرج منتشر شده بود.

در همین زمینه علیرضا روشن که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند، در صفحه توئیتر خود نوشت: «کرونا به زندانی مرکزی کرج رفته است. زندانیان ممنوع‌الملاقات شده‌اند. بند زندانیان سیاسی و عقیدتی را به دلیل نزدیکی به بهداری به قرنطینه مبتلایان تبدیل کرده‌اند.»

گزارش‌های متعدد در این سال‌ها از وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌ها و نیز تراکم جمعیت بالا در زندان‌های ایران به نگرانی‌ از امکان شیوع کرونا در زندان‌های ایران دامن زده است.

این در حالی است که اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‎ها روز دوشنبه، پنجم اسفند، اعلام کرد که قرار است بخشنامه ویژه‎ای به‎ منظور حفاظت از زندان‎های کشور مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده و به جزئیات این ابلاغیه اشاره‌ای نکرد.

منابع: خبرگزاری ایسنا، حصارنیوز و توئیتر/ ب. ب./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.