«صدور حکم ۳۰ سال زندان» برای پنج نفر از معترضان آبان ۹۸

سه شنبه, 6ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

تصویری از اعتراض‌های آبان ۹۸ در شهر تهران

پنج نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های آبان ۹۸ در مجموع به حدود ۳۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که «بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران» منتشر کرد، احکام قضایی محمد اقبالی‌گلهین، سمیرا هادیان، گیتا حر، مژگان اسکندری و محمد حجازی‌فر، پنج نفر از کسانی که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده‌ بودند،‌ صادر شده است.

بر اساس این احکام، شعبه ۱۰ دادگاه کیفری شهریار محمد اقبالی‌گلهین، ۲۹ ساله را به ۱۱ سال حبس تعزیری،‌ ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان محکوم کرده است. آقای اقبالی روز ۲۸ آبان در شهر کرج بازداشت شده بود. اتهام او «تخریب اموال عمومی» و «اخلال و نظم در آسایش عمومی» اعلام شده است.

در یک حکم دیگر، شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب شهر تهران سمیرا هادیان را به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد. خانم هادیان در تاریخ ۳۰ آبان بازداشت شد و در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد.

دادگاه انقلاب همچنین گیتا حر، ۲۸ ساله را که در روز ۳۰ آبان بازداشت شد و به زندان قرچک ورامین منتقل شد به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده است. اتهام او «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

مژگان اسکندری، ۵۱ ساله دیگر معترضی است که توسط دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیزی محکوم شده است. اتهام او «اجتماع و تبانی از طریق حضور و فعالیت در تجمعات غیرقانونی» اعلام شده است.

نفر پنجم این لیست محمد حجازی‌فر، ۳۶ ساله است که توسط دادگاه انقلاب شهریار به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است. اتهام آقای حجازی‌فر که در زندان تهران بزرگ به سر ‌‌می‌برد، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «توهین به رئیس‌جمهور» اعلام شده است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون رسما اعلام نکرده‌اند که چند نفر را در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت کرده‌اند، بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌‌دهد که دست‌کم هشت هزار نفر در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شدند.

مشخص نیست چند نفر از افراد بازداشت‌شده کماکان در زندان به سر می‌برند و روند رسیدگی به پرونده‌ آنها چگونه پیش می‌رود.

با این حال مقام‌های قوه قضاییه در روزهای اخیر خبر از صدور احکام قضایی علیه این متهمان داده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.