جمهوری اسلامی حکومت کشتار و اعدام: دستکم ۲ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند

سه شنبه, 6ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه دستکم ۲ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. یکی تن از این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات “قتل” و دیگری از بابت اتهامات “قتل” و “محاربه از طریق سرقت مسلحانه” به اعدام محکوم شده بود. این زندانیان پیشتر به همراه چند زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند و وضعیت دیگر زندانیان منتقل شده توسط هرانا در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸، حکم اعدام دستکم ۲ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

هویت این دو زندانی “محمد چراغی، از اندرزگاه ۳ سالن ۷ و مهرداد بیرام وند، از اندرزگاه ۱ زندان رجایی شهر کرج” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در خصوص اعدام محمد چراغی به هرانا گفت: “محمد چراغی پیشتر در یک پرونده مشترک همراه با فرزاد کونانی، غلام کونانی، سامان کونانی و محمد کونانی، بازداشت شدند. از میان این افراد فرزاد کونانی و سامان کونانی پیشتر در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. غلام کونانی نیز در زندان اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. محمد کونانی، دیگر متهم این پرونده نیز با دستور رئیس زندان به بندی که زندانیان دارای اختلاف شخصی با وی در آن بودند، منتقل شد و در آنجا به قتل رسید”.

روزنامه خراسان نیز در گزارشی از اعدام یک زندانی با نام “منصور (نام خانوادگی ذکر نشده) روزنامه ایران نیز در گزارشی از اعدام یک زندانی با نام “محمد (نام خانوادگی ذکر نشده)” خبر داده است. بنا بر اطلاعات که به دست هرانا رسیده، هر دو نام ذکر شده در گزارشات روزنامه‌های ایران و خراسان، مربوط به محمد چراغی بوده است.

در گزارش روزنامه ایران آمده است: “۲۵ اردیبهشت سال ۸۶ سردسته یک باند و سایر اعضایش دستگیر شدند و در بازرسی از مخفیگاهشان چند سلاح جنگی کشف شد. در ادامه تحقیقات سردسته باند اعلام کرد که سرقت‌ها را به همراه یکی دیگر از اعضای باند که فراری است انجام داده‌اند. بدین ترتیب کیفرخواست آنها به اتهام محارب در حالی صادر شد که متهم ردیف چهارم این پرونده متواری بود. بدین ترتیب پرونده دزدان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی فرستاده شد. دادگاه پس از چند جلسه رسیدگی به استناد دلایل و مدارک موجود در پرونده و اعترافات متهمان، آنان را مجرم شناخت. سه متهم ردیف اول این پرونده به اعدام در ملأعام و همچنین رد مال سرقتی محکوم شدند که حکم اعدام در سال ۹۱ اجرا شد اما پرونده محمد – چهارمین متهم اصلی پرونده – به‌دلیل متواری بودن همچنان باز ماند. در ادامه بررسی‌ها چهارمین متهم پرونده نیز از سوی پلیس اصفهان بازداشت شد. با بازداشت چهارمین مهره اصلی این باند و تکمیل تحقیقات، متهم جوان به زندان رجایی شهر منتقل شد. آخرین عضو این باند، سرانجام چهارشنبه هفته گذشته در زندان رجایی شهر به دار مجازات آویخته شد”.

در خصوص آقای بیرام‌وند گفته می‌شود که وی از اختلالات شدید روانی رنج می‌برد.

اعدام این شهروندان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

این زندانیان پیشتر به همراه چند زندانی دیگر ازجمله دو زندانی تبعه کشور افغانستان که با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم اعدام از زندان‌های رجایی شهر و قزل‌حصار به  سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. وضعیت دیگر زندانیان منتقل شده توسط هرانا در دست بررسی است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.