تعطیلی اولین کارخانه سنگ‌بری تازه افتتاح شده در سیستان و بلوچستان

پنجشنبه, 8ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

استان وایر– کارخانه سنگ‌بری شهرستان نیمروز در سیستان و بلوچستان، در ابتدای کار خود با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. اولین کارخانه سنگ‌بری در شمال استان سیستان و بلوچستان، ۱۵ روز پس از افتتاح، دچار ورشکستگی شد و در آستانه واگذاری قرار دارد.

پس از سال‌ها عدم موفقیت مسئولین در جذب سرمایه‌گذار، یکی از بومیان منطقه سیستان، با وارد کردن سرمایه در بخش خصوصی، اولین کارخانه سنگ‌بری در شمال سیستان و بلوچستان را راه‌اندازی کرد. کارخانه‌ای که به طور مستقیم و غیرمستقیم تعداد ۸۵ نفر در آن مشغول به کار بودند.

مدیرعامل این کارخانه که شرکت زرین‌زاریس سیستان نام دارد، برای راه‌اندازی کارخانه می‌گوید: «برای ایجاد اشتغال در سیستان، اقدام به احداث کارخانه در شهرک صنعتی ادیمی در شهرستان نیمروز کردیم که از سال ۹۴ تا ۹۶ به دنبال مطالعات یک طرح خوب در سیستان بودیم.»

وی در ادامه گفت: «مجبور شدیم تا مردم را سهامدار این کارخانه کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات کارخانه را حل کنیم، تا حدودی توانستیم کارخانه را در ۲۱ بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری برسانیم؛ اما امروز به دلیل عدم وجود حمایت از سوی سیستم بانکی، کارخانه را باید به فروش برسانیم.»

وی خاطرنشان کرد: «این کارخانه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۸۵ نفر در سیستان احداث شده بود که متاسفانه با ورشکستگی روبه‌رو شده است. اگر دولت نتواند حمایت‌های مالی خود را از طریق اعطای وام به این کارخانه اهدا کند، به زودی شاهد بیکاری و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران دیگر در منطقه سیستان خواهیم بود.»

به گفته او به دلیل بدقولی سیستم بانکی، یک و نیم میلیارد تومان چک‌هایی که کارخانه به مردم داده است برگشت خورده، به طور کل هر روز در حال ضرر هستیم و نمی‌توانیم بدون حمایت‌های دولتی ادامه دهیم.»

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیمروز، کلنگ احداث کارخانه سنگبری در نیمروز را به زمین زده بود. هادی گنجعلی رئیس اداره صنعت و معدن نیمروز خاطرنشان کرده بود: «محصول این کارخانه پس از بهره‌برداری سنگ نما وسنگ تزیینی ساختمان خواهد بود و علاوه بر تامین نیاز منطقه به سایر نقاط کشور نیز صادر خواهد شد. او ظرفیت تولید کارخانه سنگبری پس از بهره برداری سالیانه ۶ هزار تن خواهد بود که علاوه بر رونق اقتصادی در منطقه با توجه به نرخ بالای بیکاری سبب اشتغالزایی شمار زیادی و بهبود اوضاع معیشتی آنان می شود.»

یکی از مهمترین دلایل مهاجرت در شمال سیستان و بلوچستان، عدم اشتغال برای جوانان عنوان می‌شود که کارشناسان آن را نبود کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی می‌دانند. شهرستان نیمروز یکی از پنج شهرستان شمالی سیستان و بلوچستان در منطقه سیستان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.