کرونا؛ نامه سناتور آمریکایی به پومپئو برای تسهیل کمک‌ به ایران

شنبه, 10ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست و یک دموکرات ترقی‌خواه است

الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست و یک دموکرات ترقی‌خواه است

الیزابت وارن، سناتور دموکرات که برای نامزدی حزبش در رقابت‌های ریاست جمهوری هم کاندید شده در نامه‌ای به وزرای خارجه و دارایی آمریکا از آنها خواسته برای هر چه راحت‌تر منتقل شدن کمک‌های انسان‌دوستانه و اقلام مورد نیاز به ایران اقدام کنند. او گفته مطمئن نیست سازوکار ایجاد شده از سوی کاخ‌سفید در این زمینه کفایت کند.

در این نامه که الیزابت وارن روز جمعه، ۲۸ فوریه – نهم اسفند، خطاب به مایک پومپئو، وزیر خارجه و استیو منوچن، وزیر دارایی آمریکا نوشته آمده: “این هفته وزارت دارایی اعلام کرد که مکانیسمی برای ارسال و معاملات انسان‌دوستانه به راه افتاده است، اما من نگرانم که این اقدام نتواند فضای فعلی حاکم بر فعالیت‌های بانکی و تجاری با ایران را که آکنده از ترس و ریسک است را به سوی معاملات و تراکنش‌های انسان‌دوستانه سوق دهد. بنابراین، به دنبال اطمینان از این مهم هستم که نشان دهد تلاش‌های منطقی از سوی آمریکا صورت گرفته تا اقلام پزشکی و اجناسی که شامل تحریم‌ها نمی‌شوند در دسترس مردم ایران قرار داده شود تا بتوانند از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند.”

سناتور وارن که یکی از پنج نامزد اصلی رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکاست در ابتدای این نامه تاکید کرده که: “من آگاهم که اقلام انسان‌دوستانه شامل تحریم‌ها نبوده و همچنین می‌دانم که مسئولیت اصلی تامین سلامت شهروندان ایران بر عهده حکومت این کشور است و (ایران) حق ندارد که ناکارآمدی خود در پاسخ به شیوع ویروس کرونا را به گردن آمریکا یا هر کشور خارجی دیگری بیندازد اما همزمان شخصا نگران آسیب‌پذیری مردم ایران و همچنین تبعات گسترش ویروس کرونا در این کشور و به تبع آن در منطقه و جهان هستم.”

نامه سناتور وارن

نامه این سناتور ارشد دموکرات یک روز پس از آن به وزرای خارجه و دارایی آمریکا ارسال شده که خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد با همکاری سوئیس سازوکار ویژه‌ای را به راه انداخته تا تجارت اقلام بشردوستانه با ایران تسهیل شود.

بنا به اعلام دولت سوئیس اولین پرداخت آزمایشی از این طریق حدود یک ماه پیش انجام شد و حال مطابق آنچه وزارت دارایی آمریکا می‌گوید این سازوکار مالی و تجاری به طور کامل فعال شده است.

در این چهارچوب به طور داوطلبانه حجم گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به معاملات در اختیار دولت آمریکا قرار می‌گیرد تا امکان معامله اقلامی چون کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی با ایران فراهم شود.

آمریکا می‌گوید اطلاعاتی که درباره معاملات و طرف معامله ایرانی از موسسات مالی و تجاری می‌گیرد برای شفافیت و اقدامات احتیاطی و در جهت اطمینان از آن است که کالاهای مورد معامله به “مردم ایران برسد و رژیم ایران از آن سوءاستفاده نکند.”

آمریکا می‌گوید کشورهای دیگر و موسسات مالی غیرآمریکایی یا غیرسوئیسی نیز می‌توانند در هماهنگی با وزارت دارایی آمریکا و با تامین شرایط مورد نظر آن برای ترتیبات معامله اقلام بشردوستانه با ایران اقدام کنند.

عملیاتی شدن کامل سازوکار تجارت اقلام بشردوستانه با ایران حدود یک هفته پس از آن اعلام ‌شدگروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) اعلام کرد با نپیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، همه کشورها باید اقدام‌های کامل احتیاطی را در ارتباط با نظام بانکی ایران به اجرا بگذارند.

برخی از مخالفان پیوستن به این کنوانسیون‌ها می‌گفتند ایران با پیوستن به آنها ناچار به ارائه اطلاعاتی مالی و بازرگانی خواهد شد.

آمریکا برای مجوز معامله با ایران چه اطلاعاتی می‌خواهد؟

  • اطلاعات ثبتی طرف معامله در ایران
  • فهرست اعضای هیات مدیره و ساختار شرکت طرف معامله در ایران
  • صورتحساب بانکی ماهانه شرکت ایرانی
  • فهرست نهادها یا افراد تحریم‌شده طرف معامله با شرکت ایرانی
  • جزئیات اطلاعات تجاری و پشتیبانی و تراکنش‌های مالی بین فروشنده خارجی و طرف ایرانی
  • تعهد کتبی طرف ایرانی مبنی بر نفروختن مستقیم یا غیرمستقیم کالاهای خریداری‌شده به افراد و نهادهای تحریم‌شده

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید