فاجعه هواپیمای اوکراینی؛ مرتضی بخشی زایی به حبس و پژوهش در باب “حمله ناو وینسنس به هواپیمای ایرانی” محکوم شد

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مرتضی بخشی زایی یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین از باب مجازات تکمیلی وی را به یک ماه خدمت عمومی در یکی از مناطق دارای بحران، تحت نظارت بسیج  و تهیه پژوهشی دستنویس پیرامون “حمله ناو آمریکایی وینسنس به پرواز هواپیمایی ایران ایر به شناسه ۶۵۸ با محوریت نتیجه مجازات عاملین این حادثه از سوی سردمداران حقوق بشر” در نود صفحه محکوم کرده است. این جکم دیروز سه شنبه ۱۳ اسفندماه در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرتضی بخشی زایی یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان “تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان” توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس و مجازاتهای تکمیلی محکوم شد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و روز گذشته، سه شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۸ در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شده است، آقای بخشی زایی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق توافق اولیه و تشریک مساعی با سایرین برای آشوب سازی” به شش ماه حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به موارد پیش رو محکوم شده است: “خدمت عمومی رایگان در یکی از مناطق دارای بحران، تحت نظارت بسیج به مدت یک ماه روزی چهار ساعت و همچنین پژوهشی پیرامون حمله عمدی ناو آمریکایی یواس‌اس وینسنس به پرواز هواپیمایی ایران ایر به شناسه ۶۵۸ در نود صفحه با محوریت نتیجه مجازات عاملین این حادثه از سوی سردمداران حقوق بشر و اقدامات بین‌المللی که جان باختگان آن ۲۹۰ نفر (۶۶ کودک) بودند، به صورت دستنویس تهیه و قاضی محترم اجرای احکام موظف است به طریق ممکن اشراف متهم را به مفاد آنها ارزیابی و نسبت به استکتاب از متهم به صورت حضوری و تطبیق خط دستنوشته‌ها با خط متهم اقدام کند”.

متن دادنامه صادره در این پرونده عینا در ادامه می‌آید:

رای دادگاه در خصوص اتهام آقای مرتضی بخشی زایی، فرزند بخش الله، شغل آزاد، متاهل، باسواد، فاقد سابقه کیفری موثر، اهل تهران متولد ۱۳۶۳ دایر بر ” اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق توافق اولیه و تشریک مساعی با سایرین برای آشوب سازی”. موضوع گزارش نیروی انتظامی به شرح کیفرخواست اخطاری از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ۳۳

دادگاه با بررسی محتویات تمام اوراق و اعمال نظر در فرآیند قضایی طی مراحل تحقیق، تطبیق ماهیت معلومه با قوانین موضوعه و تحقیق به عمل آمده توسط مقام تحقیق و تلفیق بین ادله و امارات موجود به شرح منعکس در اوراق پرونده همچنین الف. اقاریر و اظهارات متهم ب. گزارش ظابطین که به صورت موجب فعل رفتار ارتکابی را ترسیم می‌نماید. پ. فیلم های کشف شده در گوشی همراه وی ت. مسلم ماندن دلایل و امارات از شبهه و تردید ث. فاقد دفاع موثر متهم ج. دعوت و تشویق اشخاص به اغتشاش و تجمع غیرقانونی خ. اظهارات مرقوم به صحت وی در مراحل تحقیق و جلسه رسیدگی س. تصاویر جمع آوری شده توسط مامورین به شرح منعکس در صفحات پرونده که مورد قبول متهم است. بنابر این بزهکاری نام برده را محرز و مسلم دانسته لکن به لحاظ رافت اسلامی و فقط سابقه کیفری، شرایط متهم حین ارتکاب در مراحل مختلف و امید به بازپذیری اجتماع مستحق تخفیف تشخیص داده و با رعایت ماده  ۳۷۴ آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۲ و به تجمیع مواد ۲۳، ۳۷ و ۳۸ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و به استناد ماده ۳۱۰ از کتاب تعزیرات همان قانون با اعطای یک درجه تخفیف حکم در محکومیت نامبرده به تحمل شش ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و از حیث مجازات تکمیلی ارائه ۱. خدمات عمومی رایگان به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در یکی از مناطق دارای بحران، تحت نظارت بسیج سازندگی است. ۲. پژوهش پیرامون حمله عمدی ناو یواس‌اس وینسنس به پرواز هواپیمایی ایران ایر به شناسه ۶۵۸ در نود صفحه با محوریت نتیجه مجازات عاملین این حادثه از سوی سردمداران حقوق بشر و اقدامات بین‌المللی که جان باختگان آن ۲۹۰ نفر (۶۶ کودک) بودند. به صورت دستنویس و قاضی محترم اجرای احکام موظف است به طریق ممکن اشراف متهم را به مفاد آنها ارزیابی و نسبت به استکتاب از متهم به صورت حضوری و تطبیق خط دستنوشته‌ها با خط متهم اقدام مراتب با تفصیل صورت مجلسی مربوط و در صورت عدم قبولی برای یک دوره شش ماهه تمدید گردد، صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران خواهد بود”.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای بخشی زایی در تاریخ ۵ اسفندماه امسال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

مرتضی بخشی زایی، ۳۵ ساله، فرزند بخش الله، متاهل، دارای شغل آزاد و دارای مدرک کارشناس ارشد در رشته علوم سیاسی است.

هرانا در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در گزارشی ضمن احراز هویت ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه و دی ماه امسال که در زندان تهران بزرگ بسر می‌برند، به آخرین وضعیت و شرح محل نگهداری آنها پرداخته بود.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط شد. صبح شنبه ۲۱ دی ماه، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید این واقعه مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است. این موضوع منجر به موجی از اعتراضات به خصوص در دانشگاه‌های مختلف کشور شد.

روز سه شنبه ۲۴ دی ماه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دستکم ۳۰ شهروند در جریان تجمعات و اعتراضات مردمی اخیر خبر داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.