کودکان خیابانی در خطر ابتلا به کرونا؛ بهزیستی تهران: شاید جمع‌آوری شوند

جمعه, 16ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

ایسنا

امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، از احتمال اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و قرنطینه کردن آنها در پی شیوع کرونا در این شهر داد.

او روز جمعه ۱۶ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «ما این کودکان را به صورت غیرمستقیم و از طریق بروشور و کاتالوگ‌هایی که مربوط به این بیماری است، آموزش می‌دهیم.»

شاهرخی افزود طرحی «پایدار» برای جمع‌آوری این کودکان وجود دارد و تاکنون هم ۱۸ نهاد مسئول «برای جمع‌آوری این کودکان اقدامات متعددی انجام» داده‌اند.

او در عین حال تعدد نهاد‌ها در این زمینه را یکی از عوامل ناموفق بودن طرح‌های قبلی جمع‌آوری کودکان در کلان‌شهر‌ها اعلام کرد.

شاهرخی اضافه کرد در طرح جدید، «انسجام» نهاد‌ها بیشتر شده و در ادامه گفت: «چنانچه ماموران اورژانس اجتماعی کودکی را در خیابان شناسایی کنند، حتما اقدام کرده و این کودک را به یکی از سه مرکز نگهداری کودکان کار منتقل می‌کند. این کودکان نیز در ابتدا قرنطینه می‌شوند و چنانچه مشکلی نداشته باشند وارد مرکز می‌شوند و دیگر اقدامات حمایتی از این کودکان انجام خواهد شد.»

هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی که به ایران سفر کرده‌ هم ۱۴ اسفند با مسئولان شهرداری تهران درباره گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان کار جلسه داشت.

به گزارش ایلنا، ریچارد برنان، رییس هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به ایران، با تاکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی به افراد بی‌خانمان و آسیب‌پذیر گفت: «باید سلامت این افراد نیز به صورت ادواری چک شود و یک غربالگری ساده برای آنها به صورت دوره‌ای انجام شود.»

بر اساس برخی آمار‌ها در حال حاضر بیش از چهار هزار کودک زباله‌گرد در تهران وجود دارد که نگرانی‌ها از ابتلای آنها به کرونا هم در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

محمود عباسی، رییس کمیسیون حقوق کودکان وزارت دادگستری، در آبان ماه اعلام کرد براساس آمار به دست آمده حدود ۴ هزار و ۶۰۰ کودک زباله‌گرد در تهران وجود دارد که «بیش از ۹۵ درصد آنها خارجی‌اند».

مینا جندقی، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان هم از اینکه برای این کودکان در شرایط بحرانی «اقدام خاصی» صورت نگرفته اظهار تاسف کرده است.

جندقی روز سه‌شنبه به خبرگزاری گفت: «حالا که کار به بحران کشیده و جان این کودکان در خطر است، دیگر نمی‌توان به سادگی آن را حل نمود. در شرایط بحران فعلی باید به مرگ و زندگی این کودکان فکر کرد و با توقف فوری زباله‌گردی و مشارکت ارگان‌های مختلف، اقدام به اسکان کودکان زباله‌گرد در شرایط سالم و ارائه‌ بسته‌های حمایتی به این کودکان نمود.»

پیشتر، «انجمن یاری کودکان در معرض خطر» درباره شیوع کرونا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «هیچ‌یک از توصیه‌های ایمنی برای کرونا به درد کارگران روزمزد و کودکان کار و همه زحمت‌کشانی که هشت‌شان گروی نُه‌شان است، نمی‌خورد.»

این انجمن خواستار «توزیع منابع و بودجه‌ها براساس‌ اولویت‌های‌ حمایتی بهداشتی و درمانی در اختیار همه مردم و توجه به اقشار کم‌درآمد و محروم» شده بود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.