پایان اعتصاب غذای چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی بیمار

یکشنبه, 18ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان روز شنبه ۱۷ اسفندماه با درخواست پزشک معالج خود و پس از خونریزی شدید کلیه به اعتصاب غذایش پایان داد. آقای قدم خیری روز چهارشنبه ‍۱۴ اسفندماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان زندان با اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود. این زندانی سیاسی به دلیل نارسایی و عفونت کلیه نیازمند به عمل جراحی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸، چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان با درخواست پزشک معالج خود به اعتصاب غذایش پایان داد.

آقای قدم خیری شب جمعه ۱۶ اسفندماه به دلیل خونریزی شدید کلیه به بیمارستان خارج از زندان اعزام اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی در این خصوص به هرانا گفت: “روز جمعه شب ۱۶ اسفندماه، چنگیز را به دلیل خونریزی شدید از کلیه و همچنین خونریزی معده به بیمارستان خارج از زندان اعزام کردند که بدون رسیدگی پزشکی خاصی به زندان بازگردانده شد. حتی چنگیز را مجبور کردند تا بنویسد با رضایت خودش از بیمارستان خارج می‌شود. روز شنبه پزشک معالج آقای قدم خیری احتمال از کار افتادن کلیه سمت چپ وی را داده و اجازه ادامه اعتصاب غذا را به او نداد. امروز یک روز پس از شکستن اعتصاب، فشار خون چنگیز به ۱۵ روی ۹ رسیده است”.

به گفته این منبع مطلع با وجود موافقت پزشکی قانونی، مسئولان زندان و دادستانی همچنان با وزارت اطلاعات از رسیدگی پزشکی به آقای قدم خیری ممانعت به عمل می‌آید. اداره اطلاعات کامیاران در تماس با اداره اطلاعات مسجد سلیمان اجازه رسیدگی پزشکی به این زندانی سیاسی را نمی‌دهد و مسئولان زندان نیز اعزام وی به بیمارستان را منوط به تاییدیه اداره اطلاعات می‌دانند.

چنگیز قدم خیری روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان زندان با اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی درخصوص وضعیت سلامت آقای قدم خیری به هرانا گفته بود: “پزشک بیمارستان به او اعلام کرد به دلیل نارسایی و عفونت بالای کلیه جانش در خطر است و باید هرچه زودتر عمل شود. چنگیز که پیشتر درخواست اعزام به مرخصی داده بود، در پی جواب منفی باز هم دست به اعتصاب غذا زد”.

او پیشتر نیز در تاریخ ۲۱ آذرماه به مدت ۱۳ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و ممانعت اداره اطلاعات از اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده و در پی وعده مساعد مسئولان قضایی و ملاقات با خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

این زندانی سیاسی چندین بار به دلیل وخامت حال عمومی ناشی از نارسایی کلیوی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و بنا به تشخیص پزشک باید به مرخصی اعزام شود که اداره اطلاعات کامیاران از این امر نیز ممانعت به عمل می آورد. پیشتر یک منبع نزدیک به آقای قدم خیری در گفتگو با هرانا در خصوص اعزام پیشین او به بیمارستان گفته بود: “چنگیز قدم خیری مدت زیادی است که از درد کلیه رنج می برد و یک کلیه‌اش را از دست داده است. با توجه به اینکه به وضعیت سلامتی وی رسیدگی تخصصی نشده، بهداری زندان به مسئولان زندان هشدار داده است در صورتی که در طی  ماه‌های آینده مداوا نشود، سلامت وی با تهدید جدی مواجه خواهد شد.”

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.

این زندانی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه توسط دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای قدم خیری بیش از دو سال پیش با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد. علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.

چنگیر قدم خیری در بهمن ماه سال گذشته طی نامه ای که متن کامل آن توسط هرانا منتشر شده است، خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع که تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته است و از بیمارهای متعدد جسمی و ضعف عمومی رنج می برد می گوید که بی گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.