دکتر مصدق هیچ گاه به مردم دروغ نگفت. سیاست او بر دو پایه استوار بود: استقلال سیاسی و اقتصادی ایران، کوشش برای استقرار دموکراسی

چهارشنبه, 21ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن


سیاست مصدق طی بیش از نیم قرن مبارزه سیاسی بر اساس دو محور اصلی استوار بود، دفاع از استقلال سیاسی و اقتصادی ایران و کوشش برای استقرار دموکراسی. مصدق در دفاع از استقلال طرفدار سیاست موازنه منفی بود، یعنی مخالف با دادن هر نوع امتیاز به بیگانگان.
مصدق در سراسر زندگی مبارزه با امپریالیسم را در کلیه وجوه خود دنبال کرد. یعنی مبارزه با کاپیتولاسیون، تعرفه گمرکی، مستشار خارجی، بانک شاهنشاهی، شیلات شمال و…وی با طرح و تصویب قانون تحریم امتیاز نفت[۱۱ آذر ۱۳۲۳]، از هجوم قدرت های انحصارطلب به ایران جلوگیری کرد. سپس با توضیح و تفهیم امضا قرارداد سال ۱۹۳۳ میلادی و مبارزه با رد لایحه الحاقی، موجبات ملی شدن صنعت نفت را فراهم ساخت و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی امپراتوری[بریتانیا] را از مملکت برچید…دکتر مصدق به مکتب و مسلک خاصی(از نظر سیاسی) بستگی نداشت. او هرگز در مقام رهبری سیاسی و دوران نخست وزیری به مردم که صادقانه او را دوست می داشتند دروغ نگفت و هیچگاه قدمی در را فریب مردم بر نداشت و هرگز بر سر منافع ایران و مصالح توده های ستمکش با بیگانگان و مزدوران آنها سازش نکرد. وی تزی را عنوان کرد که بعدها از سوی جمال عبدالناصر، جواهر لعل نهرو، مارشال تیتو و دیگر سراسر کشورهای غیر متعهد دنبال شد.
جامعه شناسی نخبه کشی قائم مقام/امیرکبیر/مصدق- علی رضا قلی- ص ۱۸۷-۱۸۸


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.