افزایش مبتلایان؛ آخرین وضعیت از بحران کرونا در زندان‌های کشور

پنجشنبه, 22ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پس از گذشت حدود سه هفته از اعلام رسمی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور و تعلل مسولان در مقابله با این بیماری، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به این بیماری رو به افزایش است. هرانا در روزهای اخیر طی گزارشات متعددی روند گسترش این ویروس و ابتلای زندانیان را مانیتور کرده است، در آخرین تحولات روز جاری نتیجه آزمایشات یک زندانی در زندان قرچک ورامین و دو زندانی در زندان ارومیه در باب آلودگی به این ویروس مثبت اعلام شد. افزایش مبتلایان به این ویروس با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، جان بسیاری از زندانیان را تهدید می‌کند. علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. در بسیاری از موارد زندانیان به دلیل عدم توانایی در تامین سند و وثیقه از مرخصی بی‌بهره مانده‌اند. از طرفی بخش مهمی که به آنها مرخصی تعلق نگرفته، بازداشتی‌ها هستند از جمله افرادی که در اعتراضات آبان ماه بازداشت شدند. مجید آذرپیک، امیرسالار داوودی، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم‌زاده چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای خواستار رفع موانع اجرای بخشنامه‌ی اعطای مرخصی، برای همه‌ی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی شده‌اند و تبعات جبران ناپذیر ناشی از تعلل و طولانی شدن در روند اداری و قضایی اعزام زندانیان به مرخصی را بر عهده‌ی دستگاه‌های متولی و مسئولان امر دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندان‌های کشور در حالی رو به افزایش است که از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی با کارشکنی دستگاه‌های امنیتی و قضایی ممانعت به عمل می‌آید.

در آخرین تحولات، امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۲ زندانی در زندان ارومیه به نام های “کورش محبی ۴۸ ساله” و “سجاد حمیدی ۳۱ ساله” از بند ۱_۲ با علایم ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شدند.

علیرغم ابلاغ بخشنامه مرخصی برای زندانیان، تعداد کمی از زندانیان این استان توانسته‌اند به مرخصی اعزام شوند و بسیاری به دلیل عدم توانایی در تامین سند و وثیقه از مرخصی بی بهره مانده اند. این موانع برای زندانیان سیاسی بصورت مضاعف وجود دارد.

از سوی دیگر هرانا امروز با انتشار ویدیویی گزارش داد، مسئولان زندان قزلحصار کرج امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه در تلاش برای تصویربرداری از محیط زندان به هدف نشان دادن کاهش تراکم در این محل از طریق اعمال بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به زندانیان و همینطور تصویر سازی در خصوص اعمال اقدامات بهداشتی در پرجمعیت ترین زندان کشور، اکثر زندانیان را به همراه وسایل آنان اجبارا به هواخوری‌ بندها منتقل کردند. زندانیان تا زمان پایان تصویربرداری و بازدیدها در این محلها نگه داشته شدند.

همزمان گزارش شده است امروز در بند سلامت زندان قرچک پس از مثبت اعلام شدن تست کرونای یکی از زندانیان به نام الهام مصیب وی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد و هم اتاقی های این زندانی نیز جهت قرنطینه به سالن باشگاه زندان منتقل شده اند. پیش از این نیز چند تن از زندانیان این زندان با مثبت بودن تست بیماری کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده بودند.

با وجود چند مورد ابتلا به بیماری کرونا در زندان قرچک ورامین، مسولین این زندان فقط با استفاده از تب سنج اقدام به تست بقیه زندانیان کرده‌اند. و زندانیان محبوس در این زندان تهدید کرده‌اند در صورت تداوم بی‌توجهی اقدام به تحصن خواهند کرد.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت زندان قرچک ورامین به هرانا گفت: “مسئولان زندان برای ضدعفونی کردن محیط زندان تنها محلول آب و وایتکس به زندانیان دادند که خود این هم موجب تضعیف ریه زندانیان می‌شود و به هیچ وجه کارایی لارم در پیشگیری از بیماری و ضدعفونی کردن محیط را ندارد”.

شماری از زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین نیز علیرغم واجد شرایط بودن همچنان مشمول اعزام به مرخصی نشده اند، از جمله گلرخ ابراهیمی ایرایی، رها احمدی، زهرا صادقی و لیلا (خدیجه) میرغفاری.

بطور خاص در خصوص زندانیان سیاسی استانهای تهران و البرز گزارش شده است، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است با کارشکنی های متعدد مانع از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی می‌شود. خانواده زندانیان سیاسی ضمن مراجعات متعدد برای اخذ مرخصی به نهادهای متفاوت ارجاع داده شده و یا با مانع تراشی‌های جدید مواجه می‌شوند. این امر در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب زندان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در معرض ابتلا به ویروس کرونای جدید قرار دارند.

لازم به ذکر است که در زندان‌هایی از جمله زندان وکیل آباد مشهد، زندان قزلحصار و زندان کرج زندانیان مبتلا به ویروس کرونا نیز تنها در یکی از بندهای زندان و یا بهداری به صورت قرنطینه نگهداری شده و از اعزام این افراد به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری به عمل می‌آید.

نقطه مشترک بسیاری از زندانیان سیاسی وجود بیماری یا مشکلات جسمی است، همانطور که اشاره شد صدها زندانی سیاسی در ایران واجد شرایط استفاده از مرخصی متاثر از انتشار ویروس هستند و در مواردی که محکومیت هایی بالاتر از میزان تعیین شذه در بخشنامه رئیس قوه قضائیه وجود دارد درخواست نهادهای مدنی و گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران رفع تبعیض‌ها و تضمین حفظ سلامت و جان همه زندانیان است.

تاکنون درصد اندکی از زندانیان سیاسی از مفاد این بخشنامه بهره مند شده اند، در آخرین موارد روزهای اخیر می‌توان به اعزام به مرخصی، لیلا حسین زاده، کیانوش اصلانی، هنگامه شهیدی، محمود بهشتی لنگرودی، عبدالرضا کوهپایه، محمد کریمی، شهناز اکملی، امیرعلی مرادی، رضا غلامحسینی، مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی، ساغر محمدی، شیدا عابدی، سهراب ملاکی، فیروز احمدی، سیمین محمدی، مریم مختاری اشاره کرد.

رحیم غلامی پس از اعزام به مرخصی

امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۹۸ نیز هدایت علیزاده و صالح خوشکام از زندان ارومیه، ابراهیم نوری از زندان اوین، رحیم غلامی، شاعر و نویسنده از زندان اردبیل و واحد خلوصی، فعال حقوق بشر و یکی از شهروندان بهایی محروم از تحصیل، از زندان رجایی شهر کرج پس از تودیع قرار به مرخصی اعزام شدند.

با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، بروز موارد مشکوک کرونا در برخی زندانها موجب نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است. در برخی زندانها زندانیان خواستار دریافت امکانات بهداشتی لازم و همینطور قرنطینه شدن افراد مشکوک به این بیماری شده‌اند و تهدید کرده‌اند در صورت تداوم بی‌توجهی به اعتصاب غذا دست خواهند زد،

ابراهیم نوری پس از اعزام به مرخصی

بسیاری از خانواده های زندانیان نیز در گفتگو با هرانا، خواستار تمهیدات ویژه سازمان زندانها از جمله ضدعفونی کردن محیط زندان، اعطای مرخصی در بیشترین تعداد ممکن، اعطای بسته های بهداشتی از جمله ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و همچنین انتقال زندانیان مشکوک به بیماری به قرنطینه شده اند.

امروز همچنین، مجید آذرپیک، امیرسالار داوودی، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم‌زاده چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه ای خواستار رفع موانع اجرای بخشنامه‌ی اعطای مرخصی، برای همه‌ی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی شده‌اند. در بخشی از این بیانیه با اشاره پنهان کاری و سهل انگاری نهادهای مذکور در قبال بحران ویروس کرونا در کشور، آمده است: “بدیهی است که با توجه به شرایط غیر قابل اجتناب زندگی جمعی زندانیان در یک مکان بسته و استفاده‌ی اجباری همه‌ی آنان از سرویس بهداشتی، روشویی، آشپزخانه و حمام مشترک که باعث انتقال سریع و غیرقابل کنترل ویروس از یک نفر به سایر زندانیان محبوس در یک سالن می‌شود و از طرف دیگر با توجه به نبود تجهیزات پزشکی و امکانات بهداشتی حداقلی در زندان‌ها، ورود ویروس کرونا به زندان که هر لحظه امکان آن می‌رود موجب بروز فاجعه‌ای دهشتناک و تلفات جانی چندین برابری نسبت به محیط‌های بیرون زندان خواهد شد”.

در ادامه این بیانیه آمده است: “با این حال و به‌رغم صراحت بخشنامه‌ای که در مورد مرخصی زندانیان صادر شد و فرا رفتن از آن در اعزام زندانیان به مرخصی در شرایط بحرانی کنونی که جان زندانیان به‌شدت در معرض خطر قرار دارد، کاملا به‌جا، لازم و توجیه‌پذیر است؛ ما شاهد تعلل جدی در اجرای این بخشنامه از سوی دادستان و قضات ناظر بر زندان به‌ویژه در مورد زندانیان سیاسی هستیم”.

این زندانیان سیاسی در ادامه دادستان و قضات ناظر بر زندان را عامل تعلل اعطای مرخصی به زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی عنوان کرده اند و مخاطرات بسیار جدی و غیرقابل جبران ناشی از این تعلل و طولانی شدن در روند اداری و قضایی اعزام زندانیان به مرخصی را بر عهده‌ی دو دستگاه اجرایی و قضایی و کل حاکمیت کشور بیان کرده اند.

مهدی محمودیان فعال حقوق بشر و عضو کمیته انجمن دفاع از حقوق زندانی‌ها نیز با بیان اینکه با انگشت می‌توان تعداد زندان‌ی های سیاسی آزاد شده را شمرد و هیچکدام از زندانیان سیاسی در استان‌هایی مثل کردستان و آذربایجان امکان استفاده از مرخصی را نداشتند، افرود: “زندانیان سیاسی عملا از این امکان مرخصی برخودار نشدند، فقط در حدی که دهان رسانه‌ها بسته شود و بگویند زندانی‌های سیاسی آزاده شده‌اند، در هر جریانی یک سرشناس را آزاد کردند، به طور مثال مادر مصطفی کریم‌بیگی را که یک سال حکم داشت آزاد کردند، فقط برای اینکه بگویند یک خانم را آزاد کردیم یا مثلا ندا ناجی از فعالان کارگری آزاد شد در صورتی که از یک ماه قبل وثیقه را گذاشته بود و آماده بود؛ عملا زندانیان سیاسی را فقط گلچین شده به تعداد اندکی مرخصی دادند در حالی که اصل زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان هستند، به ویژه در شهرستان‌ها”.

وی در ادامه با اشاره به عدم اعطای مرخصی به نرگس محمدی، بیان کرد: “از طرفی یک بخش مهمی هم که به آنها مرخصی تعلق نگرفته، بازداشتی‌ها هستند. تعداد زیادی از افراد در تهران و شهرستان‌ها در اعتراضات آبان ماه بازداشت شدند و حکمی برای آنها صادر نشده. خانواده‌های آنها نیز بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. آن زندانی‌هایی که مرخصی باز ندارند اغلب از طبقاتی هستند که به دلیل عدم توان مالی امکان تامین وثیقه را نداشتند، به این دلیل آزاد نشدند”.

محمودیان تصریح کرد: “زندانیان آبان ماه که در شهریار و جنوب غرب استان تهران بازداشت شدند، معمولا خانه‌هایشان زیر ۲۰۰ میلیون تومان می‌ارزد، در حالی که بیشتر آنها مستاجر هم هستند. برای اینها قرار یک میلیارد و دو میلیارد صادر شده، البته حتی اگر هم این مقدار وثیقه را جور کنند احتمالا باز هم دادستان نمی‌گذارد آزاد شوند، یعنی قرارها به نوعی صادر شده تا اینها در زندان نگه داشته شوند”.

در ادامه ویدیویی که هرانا امروز از وضعیت زندان قزلحصار منتشر کرده بود را ببینید و برای مطالعه بیشتر به گزارش مربوطه مراجعه کنید


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.