کرونا در ایران؛ دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در معرض خطر

سه شنبه, 27ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

شیوع بیشتر کرونا در آستانه ایام نوروز بسیاری از شغل‌ها و صنف‌ها را به مخاطره انداخته است. معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در ایران تحت تأثیر منفی کرونا قرار گرفته است.

    
default

هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفته است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشته است.

به قول این مقام ایرانی صنف‌هایی چون رستوران‌ها، خشک‌شویی، عکاسی، قنادی، قهوه‌خانه، کیف و کفش، مبلمان، آرایشگری، آجیل و خشکبار تحت تاثیر منفی ویروس کرونا قرار گرفته است.

به گفته فقیهی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در ایران تحت تأثیر منفی کرونا قرار گرفته است.

سید حمید کلانتری، رئیس انجمن بهره‌وری ایران هم می‌گوید “کرونا پدیده‌ای است که در چند قرن اخیر مشابه نداشته” و برخی از مشاغل که مربوط به مایحتاج ضروری خانوارها هستند رونق گرفتند و برخی دیگر، مانند گردشگری و رستوران‌ها از رونق افتاده‌اند.

شیوع گسترده ویروس کرونا پیش از خریدهای نوروزی نگرانی سران حکومت را هم برانگیخته و با تعطیلی بازار و  قرنطینه شدن شهرها و استان‌ها مخالفت کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه ۲۵ اسفند (۱۵ مارس) پس از جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی گفت: «باید فعالیت اقتصادی عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود.»

روحانی با اعمال هرگونه قرنطینه نیز مخالفت کرد و گفت: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم. اصلا اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، ‌اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند».

با وجود مخالفت سران جمهوری اسلامی ایران با قرنطینه شدن کشور و تعطیلی بازار از شور و شوق خرید‌های ایام عید در بازارهای ایران خبری نیست.

هوشیار فقیهی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف از عدم برنامه ریزی صحیح دولت درباره اصناف انتقاد کرده و گفته است در نظام برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان کشور، نگاه درستی نسبت به اصناف وجود ندارد.

به گفته فقیهی در ایران بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی دارای مجوز، در اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند و برآورد می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار واحد صنفی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. برآوردها نشان می‌دهند احتمال بیکاری دو میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی وجود دارد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران در ادامه تاکید کرد که اصناف بیشترین درآمد را در ایام عید دارند. او خاطرنشان کرد: «سود اصناف در دو برهه از سال کسب می‌شود؛ یک‌بار در شرف شروع مدارس در مهرماه و یک بار در شب عید. اصناف در این دو بازه، به دنبال کسب سود و پوشش و جبران هزینه‌های بالاسری خود هستند. در بسیاری از رسته‌ها مانند پوشاک یا خدماتی مانند قالی‌شویی‌ها، نیروی انسانی را در شب عید افزایش می‌دهند تا بتوانند در یک ماه پایانی سال، فروشی متناسب با حجم بازار داشته باشند.»

به گفته فقیهی به دلیل شیوع کرونا، این واحدهای صنفی نتوانستند به اهداف تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌های خود دست یابند و دچار آسیب شدند و با مسائلی در رابطه با تأمین سرمایه مورد نیاز برای حفظ اشتغال و ادامه فعالیت خود روبه‌رو شدند.

اصناف برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا انتظار دارد که دولت آقای روحانی به کمک آنها بشتابد. معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران در این رابطه درخواست‌های مشخصی را مطرح کرده است. او گفته است که دولت درباره بخشودگی بیمه و هزینه قبوض آب، برق و گاز و نیز بخشودگی‌هایی در حوزه‌های مالیاتی تصمیم‌گیری کند و ایجاد خط اعتباری تسهیلات ارزان‌قیمت را در نظر بگیرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.