بحران کرونا؛ گزارش تکمیلی از کارشکنی در اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی

چهارشنبه, 28ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – عمده زندانیان سیاسی و عقیدتی در حالی از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند که شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به ویروس کرونا در زندان‌های کشور نیز رو به افزایش است. افزایش مبتلایان به این ویروس با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، جان بسیاری از زندانیان را تهدید می‌کند. علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. همچنین بخش مهمی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، افرادی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند، از جمله افرادی که در اعتراضات آبان ماه بازداشت شدند. در این گزارش لیست اسامی افرادی که پس از شیوع ویروس کرونا به مرخصی اعزام شده‌اند و افرادی که تا به امروز از اعزام به مرخصی محروم بوده یا با درخواست اعطای مرخصی به آنها مخالفت شده، آمده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار زندانیان مشکوک و تایید شده مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا در زندان‌های کشور در حالی رو به افزایش است که از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی با کارشکنی دستگاه‌های امنیتی و قضایی ممانعت به عمل می‌آید.

افزایش مبتلایان به این ویروس با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، جان بسیاری از زندانیان را تهدید می‌کند. علیرغم صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان، همچنان شاهد کارشکنی‌ها و ممانعت بسیاری از مسولین در اعطای مرخصی به زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم.

روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از اعطای مرخصی به ۸۵ هزار مرخصی خبر داده است. وی در ادامه مدعی شد که بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی به مرخصی اعزام شده‌اند. این سخنان در حالی است که عمده زندانیان سیاسی و عقیدتی از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند.

پیشتر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به ممانعت مسئولان از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی علیرغم خطرهای موجود اشاره کرده و خواستار بهره مندی همه زندانیان سیاسی از این امکان شده بود.

شمار بالایی از زندانیان سیاسی باوجود داشتن شرایط از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند. از میان این افراد به “مجید (آران) تیباش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، راحله احمدی، نگین قدمیان، آتنا دائمی، رها احمدی، لیلا (خدیجه) میرغفاری، مرجان داوری، مریم ابراهیم وند، مریم علی شاهی، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، گیتا حر، مریم گاوشاهیان، زهره سرو، رضوانه احمدخانبیگی، بهنام اسکندریان، پیام شکیبا، مجید اسدی، فرهاد میثمی، سعید شیرزاد، محمد بنازاده امیرخیزی، حسین سرلک، مرتضی نظری سدهی، سعید صفایی، محمد شریف سالم، محمد سلحشور، صالح خوشکلام، محمد حسین پور، محسن محالی، سردار عثمان بکر، بشیر پیرماوانه، رحیم محمودی آذر، رحمی تورگوت، پرویز ناصری، صابر کمانی، کامران کمانی، محمد میرزایی، عبدالرضا داوری، ایوب اسدی، توفیق محمودی، اسحاق روحی، زانیار دباغیان، هادی تنومند و پیمان میرزازاده” می‌توان اشاره کرد.

مخالفت با مرخصی آتنا دائمی، فعال مدنی در بند در شرایطی صورت گرفته است که این زندانی از مدت‌ها قبل به دلیل مشکوک بودن به ابتلا به بیماری ام اس نیازمند درمان و اعزام به بیمارستان بوده و تاکنون نیز از آن محروم مانده است. همچنین پویا اولادی همسر نگین قدمیان، شهروند بهایی محبوس در بند زنان اوین نیز دیروز با انتشار مطلبی در حساب خود در توئیتر از مخالفت دادستانی با اعزام خانم قدمیان خبر داد. مقامات مسئول نیز از بیان دلیل مخالفت با مرخصی این شهروند زندانی خودداری کرده‌اند.

دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی

در خصوص زندانیان سیاسی استانهای تهران و البرز گزارش شده است، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است با کارشکنی های متعدد مانع از اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی می‌شود. خانواده زندانیان سیاسی ضمن مراجعات متعدد برای اخذ مرخصی به نهادهای متفاوت ارجاع داده شده و یا با مانع تراشی‌های جدید مواجه می‌شوند. این امر در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد، تغذیه نامناسب و بهداشت نامناسب زندان سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در معرض ابتلا به ویروس کرونای جدید قرار دارند.

به علاوه، عمده زندانیان سیاسی و عقدتی محبوس در زندان‌ تبریز و تمامی زندانیان سیاسی در زندان‌های عادل آباد شیراز و وکیل آباد مشهد از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند.

لازم به ذکر است که برخی از زندانیان سیاسی با حبس‌های بیش از ۵ سال نیز به دلیل ابتلا به بیماری از مدت‌ها قبل مشمول اعزام به مرخصی بوده‌اند و همچنان علیرغم خطر ابتلا به بیماری کرونا نیز از مرخصی محروم هستند. آرش صادقی، علیرضا گلی پور، زینب جلالیان، ابوالقاسم فولادوند، افشین بایمانی و سهیل عربی از جمله از این افراد هستند.

همچنین بخش مهمی از افرادی که این مرخصی به آنها تعلق نگرفته، کسانی هستند که هنوز حکمی دریافت نکرده‌اند و موقعیت حقوقی آن “در بازداشت” تعریف می‌شوند. شمار بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه امسال و حوادث پس از آن کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند و یا با وجود صدور حکم از مرخصی محروم هستند:

رضا رمضان زاده، رامین باقریان، بهنود اسماعیلی، حسین میریمبیگلو، سعید اسدی، وحید معزز اردبیلی، مرتضی امیدبیگی، ابوالفضل کریمی، سید مجید زره پوش، احسان خزایی، حسین نیکچه فراهانی، جواد بلندجاه، کیانوش ولی اللهی، رامین باقریان، علی اکبر حامی، سهیل علی پناه، سید امید موسوی، رضا قریشی، حمید جهانگیری، امید میردریکوند، کوروش باقری، حسن عباسی، رامین دلنشین، پوریا میرزایی زاده، سعید گل بداقی، محمدباقر صوری، محمد میری، حمید فرحبخش، علی قهرمانی، میلاد محمودی، احمدعلی حاتمی، توحید فتوحی، سیامک مقیمی، محمد بیگی، ابوالفضل مقصودی، رضا بیات، علی نیکبخت، مسعود رادخاک، حسین آرمند، زری توکلی،

برخی از این افراد که اخیرا توسط دادگاه به تحمل حبس محکوم شده‌اند نیز کماکان محروم از مرخصی هستند. صابر رضایی، مهدی وحیدی، محمد حجازی فر، مهیار منصوری، فاطمه کهن زاده، میلاد ارسنجانی، حمید خسروپور، محمد اقبالی، آریا احمدی راد، محمدجواد احمدی، محمدرضا فتحعلی زاده، علی اصغر خدابنده لو، مهدی نقدی، جمیل قهرمانی، رضا بیجوند و علی بیکس ازجمله این افراد هستند.

گفتنی است مرخصی شماری از زندانیان سیاسی در گرگان که پیشتر به مرخصی اعزام شده‌ بودند، علیرغم شیوع ویروس کرونا تمدید نشده است و می‌بایست امروز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه به زندان بازگردند.

در حالی که بخشنامه های رئیس قوه قضاییه بصورت مشخص خواستار عدم اجرای احکام تا تغییر وضعیت شده است، روز سه شنبه ۲۰ اسفند ماه، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران و ناهید شقاقی، اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله چهار فعال حقوق زنان جهت تحمل دوران محکومیت خود فراخوانده شدند.

تاکنون درصد اندکی از زندانیان سیاسی از مفاد این بخشنامه بهره مند شده اند، در آخرین موارد روزهای اخیر می‌توان به اعزام به مرخصی، لیلا حسین زاده، کیانوش اصلانی، هنگامه شهیدی، محمود بهشتی لنگرودی، عبدالرضا کوهپایه، محمد کریمی، شهناز اکملی، امیرعلی مرادی، رضا غلامحسینی، مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری، بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی، ساغر محمدی، شیدا عابدی، سهراب ملاکی، فیروز احمدی، سیمین محمدی، مریم مختاری، هدایت علیزاده، صالح خوشکام، رحیم غلامی، واحد خلوصی، امیر نوری، سهیلا حجاب، بشیر ریاحی، زهرا جمالی، ثمین مقصودی، سعید دوراندیش، مهدی کیوانلو، مرتضی قادری، اردشیر عشایری، حسین قضاوی، مهدی ایزدپناه، مهرداد محمد نژاد، اسماعیل عبدی، بشیر ریاحی، علی نژاد صاحبی، سعید کریمایی، محمد کریمایی، مرتضی سهراب پور، امین سلیمانی، حسام معینی، شهرام مقدسی، نازنین زاغری، عارف محمدی، پیمان کوشک باغی، فرهاد فهندژ، مسعود کاظمی، مهدی فاطمی نسب، افشین حسین پناهی، هاشم درویشی، ابراهیم مرادی، فاروق لواشلویی، آوات جوانبخت، اکبر عمری، هادی شاهرضا، محمد براکوهی، مهدی مهدی لو و یوسف قرنی‌پور اشاره کرد.

لازم به ذکر است، دیروز سه شنبه ۲۷ اسفندماه، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از مشمولان عفو نوروز ۹۹ خبر داد. علی خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس قوه قضاییه به مناسبت اعیاد پیش رو و با توجه به ضرورت کاهش جمعیت زندانیان در واکنش به شیوع ویروس کرونا، شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومانی را که محکومیت آنها تا تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ قطعیت یافته باشد، موافقت کرده است. گفتنی است، زندانیان سیاسی که بیش از ۵ سال محکومیت دارند شامل این عفو نمی شوند هر چند آزادی تمام زندانیانی که حتی شامل کلیات این دستور می شوند نیز تضمینی ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید