هشدار توکلی: ‘تسویه’ ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت با دستکاری نرخ ارز دولتی

دوشنبه, 10ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

tuman

احمد توکلی، نماینده ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس هشدار داده است که مجمع عمومی بانک مرکزی با دستکاری نرخ ارز دولتی ۷۴ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت ایران را تسویه کرده است.

او تصمیم اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی را “غیرقانونی” خوانده و از علی لاریجانی خواسته “به هر طریق ممکن” جلوی اجرای آن را بگیرد. رئیس‌جمهور و چهار وزیر از جمله اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی هستند.

آقای توکلی در نامه خود می‌گوید: “نرخ دلار را ۲۵۰۰ تومان تعیین کردند و مابه التفاوت آن را نسبت به ارز ۱۲۲۶ تومانی، یعنی مبلغ ۱۲۷۴ تومان در هر دلار را در ۵۸ میلیارد دلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته­ بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیدند.”

این مبلغی است که به گفته آقای توکلی به عنوان پرداخت بخشی از بدهی‌های بخش دولتی به نظام بانکی در نظر گرفته شده است.

سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر انتقادهای فراوانی را برانگیخته است. دولت او به بی‌انضباطی مالی و سوءمدیریت منابع متهم می‌شود.

احمد توکلی در نامه خود گفته که “در روزهای پایانی صدارت دولت فعلی تصمیمی گرفته شد که تبعات عملکرد نامناسب پیشین را پایدارتر می­‌سازد” و هشدار داده که تصمیم اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی “موجب تعقیب قضایی خواهد بود.”

او گفته این مجمع در حالی نرخ ۲۵۰۰ را برای دلار در نظر گرفته که دولت پیش از آن تاکید داشته “حتی یک دلار را هم با قیمتی بیش از ۱۲۲۶ تومان” نفروخته است.

آقای توکلی از جمله منتقدان جدی محمود احمدی‌نژاد بوده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.