نجومی‌های واقعی (دانشجویان المپیادی) به دنبال تخریب چه چیزی می‌توانند باشن؟

پنجشنبه, 4ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

image

علی یونسی، یکی از این دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شریف،‌ برادر من است. خبری که دانشجویان دانشگاه شریف و شوراهای صنفی دانشجویان کشور دیروز پخش کردند،‌ خبری کلی است و برای همین من اینجا یک سری جزئیات بازداشت را بدون هیچ اغراقی می‌نویسم:
علی یونسی در سال دوم و سوم دبیرستان (سال ۹۵ و ۹۶) مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را به دست آورد و سپس در سال‌ چهارم دبیرستان همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم (که سال ۲۰۱۸ در چین برگزار شد) به دست آورد.
علی اکنون دانشجوی سال دوم رشته کامپیوتر دانشگاه
شریف است و در مدرسه علامه‌حلی برای دانش آموزان المپیادی تدریس می‌کند.
علی یونسی و امیرحسین مرادی جمعه شب، ۲۲ فروردین،‌ با ضرب و شتم بازداشت شدند. علی را ۱۲ مامور با لباس شخصی به خانه می‌آورند.
ماموران علی را به شدت مضروب کردند، پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بوده. ماموران تمام خانه را به هم ریخته ودرنهایت تمامی موبایل‌ها، کامپیوترها و ماشین پدرم را با خود برده‌اند. پدر و مادرم را برای بازجویی برده و پس از ۴-۵ ساعت آزاد کردند، ، اما علی از همان زمان بازداشت است.
پدرومادرم از مامورین حکم تفتیش منزل ویا احضار و بازداشت خواستند اما حکمی ارائه ندادند.
پس از پیگیر‌های خانواده مشخص شد که برادرم و همدانشگا‌هیش توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند و پرونده به شعبه ۶ دادسرای اوین به بازپرس جعفری ارسال شده است.
همان شب سردسته ماموران به خانواده گفت که علی ظرف ۲-۳ روز آزاد می‌شود. بعدترهم بازپرس شعبه ۶، در چندین نوبت به پدرم گفته که علی ظرف روزهای آینده آزاد می‌شود.
همین وعده‌ و وعیدهای الکی باعث شد که پدرومادرم در ۱۲ روز گذشته با رسانه‌ای صحبت نکنند و به امید آزاد شدن علی باشند.
اما از روز گذشته که خبر بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی توسط روزنامه شریف مربوط به دانشجویان دانشگاه شریف و توسط دانشجویان متحد منتشر شد،‌ برخی مسؤولین دانشگاه شریف، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش پیگیر ماجرا شدند. اما در نهایت به جز وعده‌های الکی، هیچ خبری از علی نیست.
همه خانواده و نزدیکان به شدت نگران وضعیت سلامتی علی هستند. هم از نظر آسیب‌هایی که از ضرب و شتم ماموران داشت -به خصوص شکاف پیشانی و ضربه به سر- و هم از نظر نگرانی نسبت به وضعیت کرونا در بازداشتگاه‌ها. پدرم هم سنی ازش گذشته و در این شرایط مجبوره هرروز تا اوین بره و بدون جواب برگرده
خیلی از دوستان در کامنت‌ها و مسیج‌ها پرسیدن که چه اتهامی به علی یونسی زده شده است. چندتا نکته را در مورد بازداشت و اتهام علی در اینجا توضیح میدم:
۱)بازهم تاکید میکنم ۱۲ مامور بدون ارائه هیچ حکم بازداشت، تفتیش یا احضار به خانه آمده‌اند. قاعدتا حکمی هم برای ضرب و شتم یک انسان ۲۰ ساله نداشته اند که با سرآسیب‌دیده، پیشانی خونین و بدن مجروح به خانه بیاورند و پدرومادرم را شوکه کنند.
۲) اگر مدرک جرمی بود، قاعدتا می‌توانستند علی را قانونی احضار و بازداشت کنند. حتی به روش جنگلی غیرقانونی هم، ۱-۲ نفر برای بازداشت علی کافی بود. محل تحصیل و تدریس وی هم مشخص است.
۳) قاعدتا طبق قانون نیازی به تخریب اموال خانه و بردن موبایل‌ها، کامپیوترها و حتی ماشین پدرم نیست.
۴) روز بعد از بازداشت به تلفن خانه زنگ زدند و گفتند از بخش ۶ دادسرای اوین پیگیری کنید.
۵) در طول هفته گذشته و این هفته، پدرم تقریباهر روز به دادسرا مراجعه کرده و ۳ بار توانسته با بازپرس جعفری صحبت کند. در هر ۳ بار وی گفته که پرونده علی مشکلی ندارد و طی روزهای آینده آزاد می‌شود.
۶)‌ از معاونت دانشگاه_شریف به پدرم اطلاع دادند که نهادهای امنیتی در روزهای اخیر در مورد علی و امیرحسین مرادی استعلام کرده‌اند و دانشگاه گفته مشکلی در مورد این دانشجویان وجود ندارد.
۷) امروز پدرم به دادستانی مراجعه کرده،‌ آنجا پاسخی در مورد وضعیت و سلامت علی ندادند و امروز اتهام “اقدام به تخریب” را به پدرم اعلام کردند.
اما نمی‌دانیم که معنی این اتهام “اقدام به تخریب” چیست. یک دانشجوی ۲۰ ساله که همزمان با تحصیل در رشته کامپیوتر شریف در مدرسه علامه حلی هم تدریس میکرده، چه چیزی را میخواهد تخریب کند؟ کسی که تمام سال‌های دبیرستان و دانشگاه به دنبال المپیاد و نجوم بوده چی چیزی را باید تخریب کند؟
خودتان به این بچه‌ها می‌گویید “نجومی‌های واقعی”، آن وقت اینها به دنبال تخریب چه چیزی می‌توانند باشند؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.