ابتلای سام رجبی به کرونا در زندان اوین و خطر شیوع بیماری در بند ۴

پنجشنبه, 4ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

حال سام رجبی در زندان وخیم اعلام شده است

ثمانه قدرخان

وکلای سام می‌گویند با توجه به اینکه او یک سوم دوره محکومیت را گذرانده، مشمول آزادی مشروط می‌شود-عکس از کاوه سیداحمدیان

تب بالا، مشکل تنفسی و از دست دادن قطعی حس چشایی و بویایی، سام رجبی را مبتلا به کرونا نشان می‌دهد. خانواده رجبی ابتلای وی به کرونا را تایید کرده‌اند. آخرین «سیتی‌اسکن» گرفته شده از ریه‌های آقای رجبی نشان از وخامت حال او دارد. وی در حال حاضر به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

کتایون رجبی با اعلام خبر ابتلای برادرش، سام رجبی، به ویروس کرونا در زندان، به ایندپندنت فارسی گفت: «سام در آبان ماه از بند الف به بند عمومی منتقل شد. در آن زمان مشکلات بیماری همورویید داشت و وی را برای درمان به بیمارستان طالقانی بردند و مرتب به بیمارستان منتقل می‌شد و سعی می‌کردند با تجویز دارو بیماری همورویید سام را درمان کنند ولی از اوایل اسفند دیگر او را به بیمارستان طالقانی نفرستادند که فکر کنم به دلیل شیوع کرونا این تصمیم را گرفتند. درد هموروییدش بیشتر شد به طوری که ایستادن برایش سخت بود. بعد به بهداری زندان رجوع کرد. در آن زمان تب و سرفه‌های خشک داشت و گفتند علایم کرونا را دارد. همان روز به بیمارستان طالقانی فرستاده شد و سیتی اسکن انجام دادند و گفتند نه کرونا ندارد، در حالی که حالش اصلا خوب نبود. برگردانده شد به بند ۴ و بین بچه‌های بند بود. در همان زمان در تماس تلفنی به من می‌گفت که حس بویایی و چشایی‌ام را از دست داده‌ام و اینجا هم عده‌ای مریض شده‌اند، ولی نمی‌دانیم که کرونا دارند یا نه. در همین حین مشکل هموروییدش آزاردهنده شده بود ودرد خیلی زیادی داشت و بهداری مدام درمان را به تاخیر می‌انداخت. تا این که بالاخره امروز چهارشنبه  سوم اردیبهشت موافقت کردند و بیمارستان عکسبرداری انجام داد و بعد از سیتی اسکنی که انجام دادند، گفتند باید برای بیماری هموروییدش عمل شود و در حال آماده کردن سام برای بستری بودند و آزمایش‌های قبل از عمل را انجام می‌دانند که سیتی اسکن از ریه نشان داد که سام به کرونا مبتلا شده است.»

کتایون رجبی، در خصوص این که چرا آخر اسفند ماه که آقای رجبی با علایم کرونا به بیمارستان و بعدتر به بهداری زندان برده شد، تشخیص بیماری را نداده‌اند و بستری و قرنطینه نشده است، می‌گوید: «شاید در آن زمان به کرونای خفیف مبتلا شده بوده باشد. در سیتی اسکن اولیه‌ای که در اسفندماه انجام دادند، کرونا مشاهده نشده است. احتمال می‌رود که ویروس هنوز در مراحل اولیه بوده و در ریه نبوده است. چون سام ریسک بالایی برای ابتلا به کرونا دارد، چون از بچگی مبتلا به آسم بوده است.»

خانم رجبی می‌گوید: «در یک ماه اخیر هربار با سام حرف زده‌ام، گفته است که من حس چشایی‌ام را کامل از دست داده‌ام و دیگر برنگشته است و البته درد بیماری همورویید هم خیلی اذیتش می‌کرد.»

به گفته کتایون رجبی، مادر سام رجبی هم به دلیل بیماری سختی که دارد، قادر به ملاقات سام نبوده است. به گفته خانم رجبی، زندانیان دیگری هم در این زمان با علایم مشابه به بهداری برده شده‌اند، ولی همگی به بند برگردانده شده‌اند و سام در گفت‌وگوی تلفنی به خواهرش گفته است: «خودمان خیلی رعایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم مرتب حمام کنیم.»

وی با اشاره به اعلام قوه قضاییه که برای زندانی‌های تا ۵ سال عفو مشروط در نظر داشت، می‌گوید: «وکلای سام می‌گویند با توجه به اینکه سام ۶ سال محکومیت داشته و یک سوم حبسش را گذرانده است، مشمول این آزادی مشروط می‌شده است و یا لااقل باید در این دوران برای درمان بیماری‌اش به وی مرخصی بدهند که با آن هم تا به الان موافقت نشده است.»

سام رجبی در حال حاضر در بهداری زندان اوین است و طبق گفته کتایون رجبی: «سام درد بسیار زیادی به دلیل بیماری همورویید تحمل می‌کند و بسیار ناآرام است. تقاضا کرده است که به بیمارستان خصوصی یا دولتی به بیرون زندان منتقل شود، ولی موافقت نکرده‌اند.»

 خانم رجبی که ساکن آلمان است و فقط از طریق تلفن با برادرش در این مدت درتماس بوده است، اضافه می‌کند: «من این مدت درد را از صدای سام تشخیص می‌دادم و چون نمی‌خواست که ما را  که بیرون هستیم ناراحت کند، حرفی نمی‌زد و چون بسیار صبور است، گلایه‌ای نداشت.»

وی در مورد تماس با وکیل سام رجبی با بیان این که وکیل سام را قوه قضاییه ایران در همان ابتدای پرونده تغییر داد، توضیح می‌دهد: «آقای محمدحسین آقاسی که وکیل خانوادگی ما بودند، در ابتدا وکیل سام بود. ولی سام را مجبور کردند که ایشان را عزل کند. ولی آقای آقاسی وکیل خانوادگی ما هستند و من هم هر سوالی داشته باشم از ایشان می‌پرسم.»

خانم رجبی برای آزادی برادرش از دولت آلمان درخواست کمک کرده است و وزارت امورخارجه آلمان نیز پیگیر پرونده سام رجبی است. او توضیح می‌دهد: «دو سال است که به خاطر شرایط سام می‌جنگم، ولی نمی‌دانم باید چه کنم. دولت آلمان هم در این خصوص به من کمک می‌کند و خانم کفلر، رئیس قسمت حقوق بشر وزارت امورخارجه آلمان، پیگیر پرونده سام است. آقای امید نوری، نماینده مجلس از حزب سبز آلمان، نیز پیگیر پرونده سام هستند.»

آیا این امکان وجود خواهد داشت که سام رجبی با توجه به شرایط بیماری و وخامت حال روحی و جسمی بتواند آزادی مشروط یا مرخصی برای درمان بگیرد؟ محمدحسین آقاسی، وکیل خانواده رجبی، در مورد این پرسش به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «من اعتقاد دارم که با توجه به بیماری که سام از کودکی داشته است و این بیماری هم ناراحتی ریه است، باید در نوروز مشمول مرخصی می‌شد. ولی متاسفانه نمی‌دانم چرا با این کار موافقت نکردند و در حال حاضر با توجه به این گواهی که این که ایشان مبتلا به کرونا شده‌اند، جزو تکالیف قانونی مسئولان زندان است که به ایشان مرخصی بدهند تا برای معالجه به بیمارستان منتقل شود. به‌خصوص که امروز هم برای انجام عمل جراحی خارج از زندان بیرون برده شده بوده است. هر دوی اینها دست به دست هم می‌دهد و به اعتقاد من اگر این آقایان در زندان با مرخصی ایشان برای انجام معالجات و به‌خصوص جلوگیری از شیوع بیماری توسط خود ایشان در زندان اقدام نکنند، به نظر من زیرپا گذاشتن قوانین مدون قانون جمهوری اسلامی ایران است.»

آقای آقاسی با بیان این که بعید می‌داند که در حال حاضر سام رجبی آزاد شود، همچنین توضیح می‌دهد: «ایشان استحقاق آزادی مشروط را دارند، چرا که بیش از یک سوم از محکومیت خود را تحمل کرده است و در بهمن ماه سال جاری آقای رجبی دو سال از حبسش تمام شده است که معادل دو سال از شش سال است. اما آیا موافقت بکنند یا نه، امر خاصی است که چون پرونده محیط‌زیستی‌ها پرونده خاصی بود، ممکن است که با سختی بپذیرند که به ایشان آزادی مشروط بدهند. ولی ممکن هم هست که با توجه به وضعیت پیش آمده، اگر دادستان در جریان قراربگیرد، با آزادی مشروط وی موافقت کند. ولی با توجه به این که تازه صبح چهارشنبه این خبر معلوم شده است، ممکن است دادستان دیرتر در جریان قرار بگیرد.»

بهزادی که بعد از محاکمه وکیل سام رجبی شده است، تاکنون نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.

به گفته خواهر سام رجبی، به زودی برنامه مستندی در خصوص پرونده سام و شرایط فعلی وی در زندان، از تلویزیون رسمی  آلمان پخش خواه دشد که خانواده آقای رجبی امیدوارند این برنامه و همکاری‌های دولت آلمان، بتواند کمکی در جهت بهبود شرایط آقای رجبی باشد.

هرچند با شیوع کرونا بحث بر سر آزادی زندانیان بالا گرفت و بسیاری از کنشگران مدنی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و فعالان محیط زیست شدند، ولی ترتیب اثری داده نشد. سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه گفت که نیمی از زندانیان سیاسی به مرخصی رفته‌اند، ولی در آن فهرست نامی از فعالان محیط زیست دیده نمی‌شد.

دادستان تهران در بهمن ۱۳۹۶ برای نخستین بار  خبر بازداشت تعدادی از  کنشگران محیط زیست را به اتهام «جاسوسی» اعلام کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، پیشتر با اعلام احکام محکومیت هشت تن از کنشگران محیط زیست گفته بود: «پرونده این فعالان از نظر ما یک پرونده‌ اقدام علیه امنیت ملی است که رای نهایی آن صادر و قطعی شده است.»

سام رجبی، یکی از محکومان پرونده موسوم به «محیط زیستی‌ها» با حکم قطعی شش سال زندان، در حالی که یک سوم از محکومیت خود را گذرانده است، در بحران کرونا موفق به دریافت مرخصی نشد. او فرزند دکتر پرویز رجبی، ایران‌شناس، تاریخ‌پژوه، نویسنده و مترجم است. به گزارش «بی بی سی فارسی»، لیلی هوشمند افشار، مادر این کنشگر محیط زیست، گفته بود که پسرش رجبی چند سال بود که با میراث پارسیان همکاری نداشت. پس از بازداشت آقای رجبی، خانم هوشمند افشار  گفته بود: «از زمانی که پسرم بازداشت شده هیچ تماسی با من نداشته است. دو بار به دادستانی مراجعه کردم، اما هر دو بار هیچ پاسخی به من ندادند.»

در تیرماه ۹۸ خانواده‌های هشت نفر از فعالان محیط زیست که در بازداشت اطلاعات سپاه هستند، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، از وی خواسته‌اند که به روندهای غیرقانونی در رسیدگی به این پرونده پایان داده شود.

در این نامه که در سایت خبری «انصاف نیوز» منتشر شد، آمده است: «با گذشت نزدیک به دو ماه از آخرین مکاتبه‌مان با حضرتعالی و بیان تخلفات صورت گرفته در روند رسیدگی به پرونده، تاکنون این مهم صورت نپذیرفته و روند غیرقانونی متوقف نگردیده است.»

دسترسی نداشتن به وکیل، یک سال و نیم «بازداشت موقت»، ارعاب و فشار و شکنجه برای گرفتن اعتراف، فقدان ارایه سند و مدرکی برای اتهامات وارده و انتقال به مکان‌های نامعلوم، از جمله مواردی است که در نامه خانواده‌ها به آقای رئیسی آمده است.

در عین حال، بیش از ۱۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌ها و اعضای جامعه علمی دانشگاه‌های ایران نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از او خواستند که پرونده فعالان محیط زیستی را به سرانجام خوش برساند؛ اتفاقی که در این دوران هرگز رخ نداد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.