فرانسه اعدام دو کودک‌مجرم در ایران را محکوم کرد

سه شنبه, 9ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

دولت فرانسه اعلام کرد ایران با اعدام دو کودک‌-مجرم در ماه جاری خورشیدی، تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده است.

به گزارش روز دوشنبه، هشتم اردیبهشت، در خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه اعدام شایان سعیدپور و مجید اسماعیل‌زاده را که هنگام ارتکاب جرم کودک بودند، محکوم کرده است.

مجید اسماعیل‌زاده روز ۱۸ آوریل در اردبیل و شایان سعیدپور روز ۲۱ آوریل در سقز اعدام شدند.

پاریس این اقدام جمهوری اسلامی را نقض تعهدات بین‌المللی خود از جمله نقض کنوانسیون حقوق کودکان دانسته است.

پیش از این نیز میشله باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام دو مجرم خردسال در ایران به فاصله چهار روز از یکدیگر را محکوم کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیشتر اعدام شایان سعید پور، ۲۱ ساله در زندان سقز در استان کردستان ایران را محکوم کرده و آن را «کینه‌توزانه و ظالمانه» عنوان کرده بود.

به گفته عفو بین‌الملل، شایان که سابقه «بیماری روانی» داشته، هنگام قتل یک مرد در نزاع خیابانی، ۱۷ ساله بوده است.

سعیدپور یکی از ده‌ها زندانی بود که در ماه فروردین به‌ دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا، از زندان سقز گریختند و عفو بین‌الملل احتمال داده اعدام وی برای جلوگیری از انجام اقدام مشابه از سوی سایر زندانیان باشد.

ایران یکی از کشورهایی است که در موارد فراوان از مجازات اعدام استفاده می‌کند و بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۵۱ حکم اعدام در این کشور به اجرا درآمده است.

جمهوری اسلامی یکی از چهار نقطه جهان است که مجرمان صغیر (کسانی که در سن پایین‌تر از ۱۸سال مرتکب جرم شده‌اند) را اعدام می‌کند. احکام اعدام مجرمان صغیر در عربستان، مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن و نوار غزه نیز اجرا می‌شود.

این در حالی است که تهران پیمان‌نامه حقوق کودک را امضا کرده است. بر اساس این پیمان‌نامه بین‌المللی، اعمال مجازات اعدام برای کودکان ممنوع است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.