تداوم بی‌خبری از سرنوشت چهار زندانی سیاسی پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه

شنبه, 13ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – با گذشت یک ماه از انتقال کمال حسن رمضان، ابراهیم عیسی پور، احمد تموئی و علی احمد سلیمان از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر، کماکان از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. این چهار زندانی سیاسی از روز شنبه ۱۶ فروردین به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شدند. انتقال این زندانیان سیاسی بیم طرح اتهامات جدید علیه آنها توسط این نهاد امنیتی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، با گذشت یک ماه از انتقال کمال حسن رمضان، ابراهیم عیسی پور، احمد تموئی و علی احمد سلیمان از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر، کماکان از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

این چهار زندانی سیاسی از روز شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

گفته می‌شود قرار بازداشت این زندانیان طی هفته گذشته به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است؛ از سوی دیگر این افراد در این مدت از حق تماس و ملاقات با خانواده‌های خود نیز محروم بوده‌اند.

انتقال این زندانیان سیاسی بیم طرح اتهامات و پرونده‌سازی جدید علیه آنها توسط این نهاد امنیتی را به وجود آورده است.

کمال حسن رمضان پیش از نیز چند بار طی سال گذشته به بازداشتگاه‌های امنیتی منتقل و پس از مدتی به زندان بازگردانده شده بود.

این زندانی همچنین در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته به همراه سه زندانی سیاسی دیگر جهت تشکیل پرونده و تفهیم اتهام‌های جدید به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای عمومی ارومیه منتقل شده بود. این پرونده با دخالت نهادهای امنیتی به خاطر مشارکت این زندانیان در اعتصابات زندان تشکیل شده بود.

کمال حسن رمضان، ۳۳ ساله از اهالی شهر سریکانی از مناطق کردستان سوریه در تیرماه سال ۱۳۹۳ در نزدیکی شهر ارومیه توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد منتقل شده بود و چهار ماه در بازداشتگاه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به اتهام محاربه مورد بازجویی قرار گرفت. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ توسط شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست «قاضی شیخلو» به ۱۰ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

با وجود صدور حکم، مجددا در سال ۱۳۹۵ در خصوص قتل یکی از اعضای بومی سپاه ارومیه که ده سال پیش صورت گرفته و این زندانی، آن زمان در خاک ایران نبوده است، مورد بازجویی قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ به صورت غیابی توسط شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب این شهرستان به اعدام محکوم شد.

ابراهیم عیسی پور در تیرماه ۱۳۹۰ بازداشت و مدتی بعد توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد از بابت اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام” به اعدام محکوم شد. این حکم توسط دیوان عالی کشور به ۱۱ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

احمد تموئی در سال ۱۳۸۶ بازداشت و مدتی توسط دادگاه انقلاب به اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام” به تحمل ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شده بود.

علی احمد سلیمان، تبعه کشور عراق در  آبان ماه ۱۳۸۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام “عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام” به پنج سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. وی در زمان تحمل مدت محکومیت خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده و در پرونده ای جدید به اتهام قتل دو مامور محلی سپاه محکوم به قصاص شد که با رضایت اولیای دم مجازات به پرداخت دیه محکوم شد. آقای احمد سلیمان در صورت پرداخت کامل دیه از زندان آزاد خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.