تداوم محرومیت درمانی افشین بایمانی، در زندان رجایی شهر کرج

پنجشنبه, 18ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – افشین بایمانی، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت، در پی درد شدید در ناحیه قلب به بهداری زندان منتقل شد. آقای بایمانی که علیرغم مشکلات قلبی از دریافت خدمات درمانی محروم شده طی دو ماه اخیر دستکم ۳ مرتبه به بهداری زندان منتقل شد و هر بار پزشک زندان درخواست مجوز اعزام وی به بیمارستان خارج زندان را ارایه داد؛ با این حال این درخواست‌ها با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی مواجه شده است. افشین بایمانی که بیستمین سال از حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می‌کند، در سال ۷۹ به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال به حبس ابد تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین بایمانی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج، علیرغم مشکلات قلبی از دریافت خدمات درمانی محروم شده است.

آقای بایمانی روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در پی درد شدید در ناحیه قلب به بهداری زندان منتقل شد؛ با این حال با دستور امین وزیری (نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی) از اعزام او به بیمارستان ممانعت شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی در این خصوص به هرانا گفت: «افشین بایمانی روز سه‌شنبه به خاطر درد شدید در ناحیه قلب به بهداری زندان منتقل شد. آقای بایمانی طی دو ماه گذشته چند بار به بهداری زندان منتقل شد و از او نوار قلب گرفته شد. پزشک زندان نیز هر بار برای اعزام او به بیمارستان با ارسال گزارش به دادستانی درخواست مجوز اعزام او به بیمارستان را مطرح کرد ولی امین وزیری با اعزام او مخالفت کرد. اکنون این موضوع و عدم رسیدگی پزشکی به امری معمول بدل شده و خانواده آقای بایمانی نگران وضعیت سلامت او هستند.»

این زندانی پیشتر نیز در اسفندماه ۹۸ به خاطر شرایط حساس بیماری باید به بیمارستان تخصصی قلب که در آنجا پرونده دارد منتقل می‌شد؛ با این حال مسئولان زندان در یک اقدام سلیقه‌ای تصمیم گرفتند او را به بیمارستان رجایی که مرکز تخصصی نیست و مدارکی از بیماری وی نیز در آنجا وجود ندارد بفرستند.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای بایمانی پیش از این در این خصوص به هرانا گفت: “افشین بایمانی در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه گذشته به خاطر درد شدید قلب به بهداری زندان منتقل شد. از او نوار قلب گرفتند و دستور دادند به بیمارستان رجایی کرج منتقل شود. با این حال او با با بیان اینکه تمامی اوراق پرونده قلبش در بیمارستان قلب تهران است و بیمارستان رجایی کرج محل قرنطینه بیماران کرونایی است، قبول نکرد و از مسولان خواست به جای بیمارستان رجایی کرج او را بیمارستان قلب تهران اعزام کنند. نهایتا طبق تماسی که میئولان زندان با امین وزیری، دادیارناظر بر زندانیان سیاسی و امنیتی داشتند، وی با اعزام افشین بایمانی مخالفت کرد.”

بهمن‌ماه ۹۸ نیز حساب بانکی دختر افشین بایمانی به دستور شعبه ۲۲ دادگاه انقلاب بدون ارائه دلیل توقیف شد. پیشتر یک منبع نزدیک به آقای بایمانی با تایید این خبر به هرانا گفت: “دختر آقای بایمانی که در زمان بازداشت ایشان ۹ ماه داشت، اکنون حدودا بیست ساله و دانشجو است. حساب بانکی او بدون هیچ توضیحی توسط شعبه ۲۲ دادگاه عمومی و انقلاب تهران توقیف شده و در جواب تنها یک شماره پیگیری به او داده‌اند”.

توقیف حساب بانکی خانواده آقای بایمانی در حالی به فشار مضاعف بر این زندانی مبدل شده است که وی از روز یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸ در اعتراض به پرونده‌سازی جدید علیه خود از سوی امین وزیری، (نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی) و شاه محمدی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین (مقدس) و متعاقب آن مخالفت با اعزام وی به مرخصی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت خود دست اعتصاب غذا زد. این زندانی سیاسی پس از گذشت ۵۷ روز در تاریخ ۱۴ دیماه ۹۸ به دلیل بی توجهی مسئولان زندان به خواسته‌های خود به اعتصابش پایان داد. آقای بایمانی طی این مدت حدود ۱۷ کیلوگرم کاهش وزن داشت. علیرغم شرایط نامناسب جسمی آقای بایمانی، مسئولان زندان نسبت به تداوم اعتصاب غذای او بی تفاوت بوده و خطاب به وی گفتند: “اعتصاب تو برای ما اهمیتی ندارد”.

هرانا پیشتر در با انتشار گزارشی در تیرماه ۹۸ از آخرین وضعیت آقای بایمانی و سایر زندانیان زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود. این زندانی سیاسی پس از سالها حضور در محیط نامناسب زندان از تیرماه سال ۹۶ دچار گرفتگی عروق قلب شد. در پی معاینات صورت گرفته پزشک بهداری دستور اعزام به بیمارستان را صادر کرد با این حال از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری شده است.

به علاوه، دوران طولانی زندان برای افشین بایمانی که متأهل و پدر دو فرزند است، مشکلات جسمی نظیر بیماری قلبی و سنگ کلیه، مسائل عدیده‌ای را برای خانواده‌اش ایجاد کرده است.

آقای بایمانی، زندانی سیاسی ساکن سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که عضو سازمان مجاهدین خلق بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.