ممانعت از آزادی پدر و پسر بهایی، علیرغم تودیع قرار وثیقه

پنجشنبه, 18ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی، دو شهروند شهروند بهایی با وجود صدور و تودیع قرار وثیقه در دادسرای خمینی شهر اصفهان، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان در بازداشت بسر می‌برند. شه زاد حسینی روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت توسط ماموران امنیتی در خمینی شهر اصفهان بازداشت و به همراه پسرش شایان حسینی که روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت بازداشت شده بود، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی، دو شهروند شهروند بهایی با وجود صدور و تودیع قرارهای وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در دادسرای خمینی شهر اصفهان، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان در بازداشت بسر می‌برند.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهرون بهایی در این خصوص به هرانا گفت: «صبح امروز پس از تودیع و قبول وثیقه‌های دویست میلیون تومانی و صدور دستور آزادی موقت شه زاد حسینی و شایان حسینی، توسط نهاد قضایی خمینی شهر اصفهان و ارائه و تحویل دستور کتبی توسط خانواده به اطلاعات سپاه اصفهان، این نهاد امنیتی رسما از اجرای دستور نهاد قضایی مبنی بر آزادی آنها خودداری کرد.»

شه زاد حسینی، به همراه پسرش شایان حسینی که روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت بازداشت شده بود، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل شدند.

روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، طی یک اقدام هماهنگ، منازل سه تن از شهروندان بهایی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفت. شه زاد حسینی، پسرشان شایان حسینی و مادربزرگ وی خانم حسینی، این سه شهروند هستند که منازلشان توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. نیروهای امنیتی همزمان اقدام به تفتیش و پلمب محل کسب “شه زاد حسینی” یکی از این شهروندان کرده و برای مورخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ او را به اطلاعات سپاه احضار کردند.

شایان حسینی، یکی از این شهروندان روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. شه‌زاد حسینی پدر شایان حسینی نیز روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت وقتی برای پیگیری وضعیت پسرش به نهادهای مربوطه مراجعه کرد، توسط ماموران اطلاعات سپاه خمینی شهر اصفهان بازداشت و همراه پسرش شایان حسینی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل شدند.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان بهایی درخصوص دلایل بازداشت و تفتیق منزل و محل کسب این شهروندان به هرانا گفت: «ماموران اطلاعات سپاه دلیلی برای این اقدام خود ارائه نکردند؛ اما در کارگاه نجاری و منزل آقای شه زاد حسینی به دنبال جعبه‌های کوچک چوبی و خالی بوده‌اند که آقای حسینی صرفا چند عدد از آن را برای استفاده در خانه‌شان ساخته بودند تا کتاب‌های مناجات و دعا را در آن قرار دهند.»

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.