اعتراضات آبان؛ دادگاه تجدیدنظر رضوانه احمدخانبیگی را به ۶ سال حبس محکوم کرد

دوشنبه, 22ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد. خانم احمدخانبیگی پیشتر توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. خانم احمدخانبیگی، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و در تاریخ ۲۱ آذرماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی پیشتر نیز در پرونده‌ای دیگر توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر شده است، خانم احمد خان بیگی به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

رضوانه احمدخانبیگی پیشتر در بهمن ۹۸ توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی،  ۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

رضوانه احمدخانبیگی پیشتر در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه ‌های اطلاعات سپاه در تهران منتقل شده بود. گفته می‌شود ماموران در زمان بازداشت منزل ایشان مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کرده و با خود برده بودند. او نهایتا روز پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی “خانم احمدخان‌بیگی به بیماری صرع و تشنج دچار هستند و مسئولین زندان تاکنون تنها بخشی از داروهای وی را به او رسانده‌اند.

خانم احمدخانبیگی پیشتر در تاریخ ۲۶ دی ماه ۹۷، به همراه دو شهروند دیگر در ارتباط با شعارنویسی در خیابان بازداشت نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” به ۴ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۹۷، با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. گفته می‌شود این حکم آذرماه ۹۸ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، بدون برگزاری جلسه دادگاه عینا تایید شده و به اجرای احکام نیز ارسال شده است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.