آمریکا ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد

پنجشنبه, 25ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

آمریکا ایران را متهم کرد که با پرتاب ماهواره به فضا، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. آمریکا مخالف لغو تحریم تسلیحاتی ایران در آبان‌ماه است و قطعنامه‌ای برای تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران پیشنهاد کرده است.

    
آمریکا ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نشست غیررسمی کارشناسان کمیته اجرایی قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، ایران را متهم کرد که با پرتاب ماهواره به فضا مفاد این قطعنامه را نقض کرده است.

این نشست شامگاه چهارشنبه ۱۳ مه به درخواست به آمریکا برگزار شد. چند ساعت پیش از این درخواست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار و گفتگو کرده بود و پس از آن تماسی تلفنی با وزیر خارجه استونی داشت که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد.

وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۴ مه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست غیررسمی کارشناسان سازمان ملل، پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ سوم اردیبهشت (۲۲ آوریل) سال جاری را به عنوان نقض قطعنامه سازمان ملل متحد مطرح کرده است.

این قطعنامه از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک که دارای قابلیت حمل کلاهک اتمی هستند نداشته باشد.

وزارت خارجه آمریکا سپاه پاسداران را “سازمانی تروریستی” خوانده که نقشی کلیدی در برنامه فضایی ایران دارد. در بیانیه این وزارتخانه با اشاره به نقش سپاه آمده است: «ایران ادعا می‌کند برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز است. این ادعا بی‌‌اساس است».

در ادامه این بیانیه به شورای امنیت سازمان ملل یادآوری شده که ایران با نقض تحریم تسلیحاتی‌، سلاح‌هایی مانند موشک و پهپادهای پیشرفته در اختیار نیروهای نیابتی خود در یمن و عراق و سوریه قرار می‌دهد. آمریکا بار دیگر ایران را متهم کرده که با مجهز کردن حوثی‌های یمن به موشک و پهپاد، تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، جت‌های جنگنده و ناو به ایران را ممنوع می‌کند. بر اساس این قطعنامه، ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی این تجهیزات نیز ممنوع است.

تحریم تسلیحاتی ایران قرار است پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند.

آمریکا مخالف لغو این تحریم‌هاست و یک هفته پس از پرتاب ماهواره سپاه به فضا، قطعنامه‌‌ای برای تحریم تسلیحاتی همیشگی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد. پیش‌نویس این قطعنامه در اختیار شماری از اعضای شورای امنیت، از جمله سه کشور اروپایی طرف برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه، قرار گرفت.

تصویب این پیش‌نویس نیازمند رأی‌ موافق ۹ عضو شورای امنیت است. روسیه و چین، دو کشور دیگر امضاء‌کننده برجام، که اعلام کرده‌اند پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران با این کشور وارد معامله خواهند شد، می‌توانند این قطعنامه را وتو کنند.

واسلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، می‌گوید: «دلیلی نمی‌بینم که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود. برای ما واضح است که این تحریم در ماه اکتبر منقضی می‌شود.»

البته روسیه تا کنون در ارتباط با مناقشه هسته‌ای ایران هرگز قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را وتو نکرده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.