فلیسین کابوگا، متهم ردیف اول نسل‌کشی رواندا دستگیر شد

یکشنبه, 28ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

پس از ۲۵ سال تعقیب و گریز، فلیسین کابوگا دستگیر شد. او از متهمان ردیف اول نسل‌کشی رواندا به‌شمار می‌رود. در این فاجعه انسانی بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند.

    
Ruanda Völkermord Anzeige Kabuga wanted (Reuters/G. Mulala)

روز شنبه، ۲۷ اردیبهشت (۱۶ مه) دادستانی عمومی پاریس و ژاندارمری فرانسه در بیانیه مشترکی خبر دستگیری یکی از مهم‌ترین متهمان پرونده نسل‌کشی رواندا را منتشر کردند.

اتهام‌های فلیسین کابوگا (Felicien Kabuga) ایجاد شبکه‌ای از شبه‌نظامیان اکثریت هوتو، مسلح کردن آنها و پرداخت دستمزد برای کشتار حدود ۸۰۰ هزار تن از اقلیت توتسی و افراد میانه‌رو هوتو است.

نسل‌کشی رواندا در ششم آوریل ۱۹۹۴ آغاز شد و بیش از سه ماه طول کشید. به گفته دادستانی پاریس، کابوگا با هویت جعلی در نزیکی پاریس زندگی ‌می‌کرده است.

او ۲۵ سال تحت تعقیب بود و گفته می‌شود که در کشورهای گوناگون، از جمله آلمان، بلژیک و سوییس زندگی کرده است.

در سال ۲۰۰۲ دولت ایالات متحده برای اطلاعات منجر به دستگیری کابونگا پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

واکنش دادگاه

قرار است کابونگای ۸۴ ساله در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه محاکمه شود.

سرژ برامرتز، دادستان بلژیکی این دیوان ضمن ابراز خرسندی از دستگیری این بازرگان ثروتمند گفت، دستگیری او بیانگر جدیت دیوان کیفری بین‌المللی برای مجازات مسئولان نسل‌کشی است و نشان می‌دهد که آمران و عاملان چنین جنایاتی به پای میز محاکمه کشیده ‌می‌شوند، «حتی اگر ۲۶ سال ارتکاب جنایت» گذشته باشد.

این نهاد قضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۲، آگوستین نگیراباتواره، وزیر برنامه‌ریزی رواندا در زمان نسل‌کشی و از متهمان ردیف اول این پرونده را به ۳۵ سال زندان محکوم کرد.

نگیراباتواره داماد کابونگا است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.