بیانیه همبستگی جمهوری ایران در خصوص پیامدهای بحران زیستی کرونا

شنبه, 10ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

بیانیه همبستگی جمهوری ایران در خصوص پیامدهای بحران زیستی کرونا

بحران زیستی کرونا سند دیگری بر بی‌کفایتی جمهوری اسلامی و ضرورت تغییر فوری حکومت

افزایش ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ و شکلگیری موج دوم ویروس کرونا در ایران پرده دیگری از ناکارآمدی و ناتوانی جمهوری اسلامی در مدیریت بحران زیستی کرونا را آشکار کرد. از ابتدای شکل‌گیری این بیماری خطرناک و مرگبار ضعف‌های بزرگ حکومت و نارسایی های حاکم، سلامت مردم و ساختار اقتصادی و روانی جامعه را آسیب‌پذیر ساخت.

مقامات جمهوری اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی و ملاحظات امنیتی از ایجاد قرنطینه از نوع اول و تعطیلی کامل کشور برای یک دوره مشخص امتناع کردند و به فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مشاغل پرخطر بسنده نمودند. مهندسی آمارها، پوشاندن واقعیت‌ها و کوچک نمایی بحران بعد دیگر رویکرد جمهوری اسلامی بود تا در کنار بزرگ‌نمایی مشکلات در کشورهای غربی تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کند. ازاینرو جناح‌های مختلف حکومت در پی تبلیغ برساخته کاذب ترمیم روابط حکومت – ملت در پی بحران زیستی کرونا برآمدند! اما همین آمار رسمی وقتی با آمارهای چین و کشورهای خاورمیانه مقایسه شود، به تنهایی برای اثبات بی کفایتی و نمره منفی عملکرد حکومت در مهار بیماری کووید‌۱۹ کافی است که با ملاحظه دو شاخص میزان ابتلا و تلفات انسانی، ایران قرمزترین کشور خاورمیانه است.

اما ابعاد بحران وقتی بیشتر مشخص می‌شود که در هفته‌های گذشته شتابزدگی در بازکردن مرحله‌ای اقتصاد کشور و اطلاع رسانی غلط در خصوص نقاط سفید باعث اطمینان خاطر شهروندان و در نتیجه استمرار چرخه انتقال ویروس کرونا شد و موج دوم کرونا را در استان‌های جنوبی کشور شکل داد. اگر فداکاری واز خودگذشتگی پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی کشور و همچنین آگاهی و درک بالای اکثریت مردم ایران نبود، ابعاد فاجعه انسانی کرونا در ایران به مراتب گسترده‌تر می‌شد.

افزایش دوباره زنجیره انتقال ویروس کرونا در کنار ناتوانی و پرهیز حکومت از جبران موثر لطمات اقتصادی به اقشار محروم و کم درآمد باعث رشد و تعمیق ابرچالش‌های قدیمی، ساختاری و ادواری کشور شده‌است. دراین راستا  شکل‌گیری دور جدیدی از اعتراضات معیشتی سیاسی شده در ادامه خیزش‌های ۹۶ و ۹۸ در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر قابل انتظار است. همچنین گرسنگان و تهیدستان و حاشیه‌نشینان که در زیر چرخ‌های فساد اقتصادی فزاینده، اختلاف طبقاتی وسیع و بی‌کفاتی حاکمان و منازعات قدرت‌خواهانه جناح‌های سیاسی له شده‌اند، دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته و در آستانه عصیان قرار دارند.

زنجیره جنایت‌ها و خطاهای سیستماتیک که از سرکوب خونین و خشن اعتراضات مردم محروم و افشار ضعیف و محذوف جامعه در دی ماه ۹۶ شروع شد و در آبان ۹۸ به کشتاری بی‌سابقه گسترش یافت، سپس در شلیک موشک خودی به پرواز هواپیمای خطوط هوایی اوکراین توسط هوافضای سپاه ادامه پیدا کرد و در نهایت نیز در رزمایش نیروی دریایی ارتش، ناوچه خودی هدف حمله موشکی قرار گرفت و برخی از پرسنل ارتش در نتیجه تاخیر در امداد جان باختند، بیش از پیش جامعه را نسبت به خطرات زیاد و مهارناشدنی تداوم وضع موجود سیاسی نگران ساخته است.

نظام  رونق سازی کاذب در بازار بورس با افزایش ارزش‌ دفتری دارایی‌های شرکت‌های دولتی و فروش سهام عدالت به دنبال جمع‌ آوری نقدینگی در کشور و تامین نیازهای بخشی از جامعه توسط بخشی دیگر از جامعه است؛ اما این تمهیدات حداکثر می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بحران را مدیریت کند؛ آشکار شدن فضاسازی نادرست دولت در بازار بورس خشم و بیزاری عمومی از حکومت و سوداگری‌های شریرانه را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر بحران زیستی کرونا و درد و آلام ویژه‌ای که مردم تحمل کردند، تبعات روانی داشته و اختلالات روحی و شخصیتی را در جامعه گسترش داده و در نتیجه بزهکاری و خشونت‌های خانگی و اجتماعی زیاد خواهد‌شد.

در این شرایط از نیروهای دلسوز میهن و مردم انتظار می‌رود تا با افزایش همگرایی در پی چاره‌اندیشی برای آینده کشور باشند. نهاد ولایت فقیه و هر دو جناح حکومت در این شرایط فلاکت‌بار و نگران‌کننده دغدغه منافع‌ ملی را نداشته و با امتناع از اصلاح و آشتی ملی و آمادگی برای اصلاحات ساختاری در پی استمرار الگوی اقتدارگرایی، حفظ فضای پلیسی و بسط امتیازات اقتصادی و منزلتی هستند. اگر انعطاف و گشایشی قرار باشد انجام بگیرد در سیاست خارجی و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن هم در شکل وقفه تاکتیکی خواهد بود.

همبستگی جمهوری خواهان ایران اعلام می‌کند که بحران زیستی کرونا سند دیگری بر بی‌کفایتی جمهوری اسلامی است و ضرورت تغییر فوری این حکومت فاسد و ناکارآمد را گوشزد می‌سازد که هر روز خطرات بقای آن برای ایران و ایرانی بیشتر و چه بسا جبران ناپذیر می‌شود. در این شرایط باید در پی آمادگی و انسجام برای ساماندهی پیش‌دستانه اعتراضاتی بود که هر آینه ممکن است رخ بدهند تا این بار فرجام مناسبی پیدا کرده و موازنه قوا را به نحو پایداری به نفع نیروهای مردمی و خواهان تغییرات ساختاری سیاسی دگرگون سازند.

هیئت سیاسی-اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۳۰ می


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.