دو کولبر در غرب ایران ‘کشته شدند’

شنبه, 10ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

از سمت راست محسن درویش‌زاده و ابراهیم جوردیزج

منابع خبری کرد از کشته شدن دو کولبر دیگر در غرب ایران گزارش داده‌اند.

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای مرزبانی ایران در اطراف روستای کرکوش در شهر خوی، استان آذربایجان غربی، به دو کولبر “شلیک کردند”.

بر اساس گزارش‌ها گلوله به چشم و گردن دو کولبر به نام محسن درویش‌زاده و ابراهیم جوردیزج اصابت کرده و آنها را کشته است. شبکه حقوق بشر کردستان تصویر جسد غرق خون این دو کولبر را منتشر کرده است.

این حادثه شامگاه پنج‌شنبه هشتم خردادماه اتفاق افتاده است. آقای درویش‌زاده یک فرزند دارد.

منابع خبری که اخبار کردها در غرب ایران را پوشش می‌دهند، می‌گویند در هفته گذشته پنج کولبر و کاسب مرزی با شلیک تفنگ نیروهای مرزبانی ایران و ترکیه در مرز کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

کولبرها معمولا کالاهایی مثل سیگار، پارچه، چای و محصولات الکترونیک را بر پشت خود یا حیوانات از کوه‌های صعب‌العبور غرب ایران عبور می‌دهند.

سفر به مرز ایران؛ دیدار ژیار گل با کولبران

آذرماه سال گذشته مرگ دو برادر نوجوان به نام‌های فرهاد و آزاد خسروی و پیدا شدن جنازه آنان در برف و یخ موجی از همدردی با خانواده آنها و همچنین انتقاد از مقام‌های حکومت را به دنبال داشته است.

شهریور ماه سال ۱۳۹۶ هم کشته شدن دو کولبر با شلیک گلوله باعث اعتراض و تظاهرات مردم محلی بانه و درگیری ماموران پلیس شد. نیروی انتظامی ایران گفته بود که تیراندازی به آنها ربطی به کولبر بودنشان نداشته است.

کولبرنیوز که اخبار کولبران را پوشش می‌دهد، در گزارش خود از سال میلادی ۲۰۱۹ نوشته است که در این سال ۸۰ کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی مستقیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین و سقوط از کوه کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش بیشترین تعداد، یعنی ۶۷ درصد معادل ۵۴ نفر، با شلیک مرزبانان کشته شده‌اند.

چند سال پیش شصت نفر از فعالان‌مدنی و سیاسی کرد ایران در نامه‌ای به حسن روحانی و نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت کولبران در مناطق مرزی این کشور شدند. نمایندگان استان‌های غربی در مجلس دهم هم از دولت خواستند لایحه‌ای برای حمایت از کولبران به مجلس بیاورد اما این موضوع هنوز عملی نشده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.