از احضار تا تهدید؛ فشار نهادهای امنیتی بر اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی ایران

دوشنبه, 12ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – طی هفته‌های اخیر پس از حضور اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در لایوهای اینستاگرامی پربازدید، شماری از آنها توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شدند. بنا به اطلاعات دریافتی، تعدادی از این افراد بخصوص در استان‌های شمال غرب ایران احضار و در صورت ادامه این فعالیت‌ها تهدید به برخوردهای قضایی جدی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های اخیر پس از حضور اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در لایوهای اینستاگرامی پربازدید، شماری از آنها توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شدند.

شیوع ویروس کرونا در جهان و قرنطینه سبب محبوبیت دو چندان لایوهای اینستاگرامی شده است. اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایرانی نیز بخشی از این افراد بودند. کسانی که با حضور در لایوهای پرجمعیت چند هزار نفری در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم موجب پربازدیدتر شدن صفحات خود می‌شدند و هم به عنوان یک موضوع جنجالی برای جامعه ایران، دنبال کنندگان این برنامه‌ها را افزایش می‌دادند.

لازم به ذکر است که جرم انگاری روابط همجنسخواهانه در ایران موقعیت ویژه‌ای را برای اقلیت‌های جنسی ایجاد کرده است. شماری از همجنسگرایان و ترنسجندرها پس از حضور آشکار در فضای مجازی و صحبت از گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی خود با رفتار قهری حاکمیت مواجه شده‌اند.

بنا به اطلاعاتی که به دست هرانا رسیده است، دو تن از این افراد (هویت محفوظ) در استان‌های شمال غرب ایران پس از حضور در این لایوهای اینستاگرامی توسط نهادهای امنیتی احضار و تهدید شده‌اند.

فردی دیگر نیز مجبور به انتشار عکس آیت الله خمینی و خامنه‌ای در صفحه خود در شبکه مجازی و تشکر از آنها بابت فتوای مشروعیت عمل‌های تغییر جنس شده است .

گفتنی است، احضار و تهدید اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی در ایران امری بی سابقه نیست.

چندی پیش، مریم ترنسجندر ساکن ایران از سوی پلیس امنیت اخلاقی شهر خود واقع در شمال غرب کشور احضار و تهدید شده بود.

وی در خصوص این تهدید به هرانا گفت: “من را احضار کرده و مورد بازجویی قرار دادند. به روشنی از من خواستند تا برای آنها از مهمانی‌های خصوصی افراد ترنس شهرم جاسوسی کرده و زمان و مکان برگزاری آنها را گزارش دهم. بهانه آوردند که این برای امنیت خودمان است. حتی برای من هم مزاحمت ایجاد کردند”.

ماهنامه خط صلح در گزارشی که آذرماه سال گذشته درخصوص وضعیت اقلیت‌های جنسی منتشر کرده بود، ضمن مصاحبه با پیشکو زندی، فعال ال‌جی‌بی‌تی کُرد به جزئیات سرنوشت بازداشت شدگان مهمانی مشهور اقلیت‌های جنسی و جنسیتی کرمانشاه پرداخته بود. مورخ ۱۷ مهرماه ۹۲ جشن تولدی در کرمانشاه با حمله سپاه این شهر بدل به تیتر رسانه‌ها شد. در جریان این مهمانی ۱۷ نفر بازداشت شده و مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار گرفتند.

آقای زندی درخصوص ادامه تهدیدها به هرانا گفت: “میزبان مهمانی و صاحب جشن تولد، با نام مستعار «شروین» را بیشتر از همه در بازداشت نگاه داشته و شکنجه کردند. به درون سلولش طناب دار انداختند و به این روش او را ترساندند. بعد از آزادی هم تا مدت‌ها تحت فشار بود و احضار می‌شد تا نهایتا خودکشی کرده و به زندگی خودش پایان داد. فرد دیگری نیز تا سال‌ها برای خبرچینی تحت فشار قرار داشت و از سوی اطلاعات سپاه مکررا با وی تماس می گرفتند”.

رابطه جنسی با همجنس مطابق با قوانین کیفری ایران جرم‌انگاری شده و در صورت اثبات، مجازات‌هایی از شلاق تا اعدام را برای افراد پیش‌بینی کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.