خروج سیروس عسگری از آمریکا؛ ایران می‌گوید مبادله‌ای انجام نشده

سه شنبه, 13ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

سیروس عسگری

پیشتر احتمال آزادی سیروس عسگری به دلیل ابتلا به کرونا در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا مطرح شده بود

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید سیروس عسگری، شهروند ایرانی که در آمریکا بازداشت و زندانی شده شده بود، خاک این کشور را ترک کرده است. هم‌زمان سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره مبادله آقای عسگری با یک زندانی امریکایی را رد کرده است.

آقای ظریف صبح امروز در پستی با عنوان “یک خبر خوب” در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “هواپیمای حامل دکتر سیروس عسگری از آمریکا پرواز کرد.”

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم خبر داده است که آقای عسگری صبح روز چهارشنبه ۱۴ خرداد وارد تهران می‌شود.

آقای موسوی به خبرگزاری صدا و سیما گفت سیروس عسگری “مدتی به خاطر بیماری کرونا و نیز وضعیت پروازها در آمریکا، در این کشور ماندگار شد.”

آقای عسگری، استاد دانشگاه شریف به اتهام بی‌اساس سرقت اطلاعات محرمانه تجاری متهم شد اما دولت آمریکا نتوانست در دادگاه اتهامات علیه وی را ثابت کند.

“مبادله‌ای انجام نمی‌شود”

پیشتر احتمال آزادی آقای عسگری به دلیل ابتلا به کرونا در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا مطرح شده بود. همچنین گفته شده بود که ممکن است او در جریان مبادله زندانی با آمریکا آزاد شود و به ایران برگردد.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه امروز با رد این موضوع گفته است: “گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل آقای عسگری با فردی دیگر صحت ندارد و آزادی وی بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است.”

پیشتر گزارش شده بود که آقای عسگری ممکن است با مایکل وایت، زندانی آمریکایی در ایران که به دلیل شیوع کرونا در مرخصی است، مبادله شود.

سیروس عسگری ۵۹ ساله استاد دانشگاه صنعتی شریف است که سال ۲۰۱۷ در آمریکا به دور زدن تحریم‌های ایران و سرقت اسرار تجاری در آمریکا متهم شد.

او بعد از حدود سه سال محاکمه و در دادگاه فدرال و همین طور دادگاه استیناف تبرئه شد.

اما بعد از تبرئه هم پلیس مهاجرت آمریکا او را برای اخراج به ایران در بازداشت نگه داشت.

حدود یک ماه پیش رسانه‌ها از ابتلای آقای عسگری به کووید-۱۹ در بازداشتگاه خبر دادند. او در ان زمان به روزنامه گاردین گفت که بازداشتگاهش آلوده و شلوغ است و مقام‌ها اقدام چندانی برای پیشگیری از شیوع کرونا انجام نمی‌دهند. آقای عسگری شرایط نگهداری خود در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا را “غیر انسانی” توصیف کرده بود.

بعد از این مصاحبه آقای ظریف در توییتر خود از آمریکا خواست که ایرانیان زندانی در آمریکا را آزاد کند.

پس از آن خبرگزاری رویترز از احتمال آزادی آقای عسگری بعد از دریافت مجوز پزشکی خبر داد و گفت که آزادی او ممکن است بخشی از یک مبادله زندانی میان دو کشور باشد.

با انتشار این اخبار موضوع مبادله زندانی بین ایران و آمریکا و احتمال انجام مذاکراتی در این زمینه با وجود وخیم شدن رابطه دو کشور خبرساز شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفت که ایران هیچ شرطی برای مبادله زندانیان ندارد و آماده است بدون میانجیگری کشور ثالث در این رابطه اقدام کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هم گزارش مجله تایم درباره پیشنهاد آقای ربیعی برای مبادله زندانیان را در توییترش بازنشر کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.