نوبخت: پارسال ۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم؛ همتی: ۲۱ میلیارد دلار

سه شنبه, 13ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

نمایی از تأسیسات میدان نفتی سروش در خلیج فارس

نمایی از تأسیسات میدان نفتی سروش در خلیج فارس

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته است درآمد ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی ایران، «از ۱۱۹ میلیارد دلار میزان صادرات در سال ۹۰، به ۸.۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ رسیده» است.

به گزارش خبرگزاری مجلس، محمدباقر نوبخت که روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد در نشست علنی مجلس سخن می‌گفت، درباره میزان درآمد ناشی از صادرات نفت و گاز در سال جاری توضیح نداد و گفت «این رقم را در جلسه غیرعلنی اعلام خواهم کرد».

در همین حال، خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی که امروز در جلسه‌ مجلس حضور داشته، اعداد متفاوتی را منتشر کرده است.

این دو رسانه به نقل از آقای همتی نوشته‌‌اند: «سال ۹۰ صادرات نفتی و درآمد ناشی از آن ۱۰۷ میلیارد دلار بود در حالی که در سال ۹۸ این رقم به شدت کاهش یافت و کمتر از ۲۰ درصد رقم سال ۹۰ شد».

اگرچه تفاوت اعداد سال ۹۰ می‌تواند ناشی از این باشد که آقای همتی فقط صادرات نفت را اعلام کرده و به صادرات گاز اشاره نکرده است ولی عدد اعلام شده سال ۹۸ تفاوت زیادی با عدد اعلام شده از سوی آقای نوبخت دارد.

طبق گفته آقای همتی، میزان درآمد ناشی از صادرات نفت ایران در سال ۹۸ حدود ۲۱ میلیارد دلار بوده است در حالی که آقای نوبخت به عدد ۸.۹ میلیارد دلار اشاره کرده است.

با این حال این دو مقام ارشد جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل کاهش درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی، تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا بوده‌ است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.