هشدار فرانسه به ایران، یک سال پس از بازداشت عادلخواه

جمعه, 16ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

در حالی که یک سال از بازداشت فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی می‌گذرد، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، یک بار دیگر خواستار آزادی او شد و به ایران هشدار داد که تداوم بازداشت عادلخواه به رابطه ایران و فرانسه ضربه می‌زند.

وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه ۱۶ خرداد، در بیانیه‌ای نوشت: «پنجم ژوئن ۲۰۱۹ [برابر با ۱۶ خرداد ۱۳۹۸] خانم فریبا عادلخواه، پژوهشگر مرکز مطالعات بین‌المللی سیاسن‌ پو در زندان اوین در ایران محبوس شد.»

او ادامه داد: «امروز من به طور رسمی درخواست فرانسه برای آزادی فوری خانم عادلخواه از سوی ایران را تکرار می‌کنم. ادامه این وضعیت فقط می‌تواند تاثیر منفی بر رابطه دوجانبه میان ایران و فرانسه داشته باشد.»

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در توئیتی به مناسبت اولین سالگرد بازداشت عادلخواه، این بازداشت را «خودسرانه» خواند و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «عدالت خواهان آن است که هموطن ما فورا آزاد شود.»

همچنین شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، در ویدئویی که در وب‌سایت سیانس پو منتشر شد، گفت: «فریبا عادلخواه یک گروگان حکومت ایران است و مرتکب هیچ گناهی نشده است.»

او بر غیرعادلانه بودن دادرسی درباره عادلخواه تاکید کرد و گفت: «معلوم نیست وقتی ماه‌ها او را بازجویی و شکنجه می‌کردند چه بر او گذشته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مقام‌های فرانسوی درباره عادلخواه گفت پرونده او مشمول یک فرآیند «مستقل و عادلانه قضایی» بوده است. عباس موسوی افزود تهران امیدوار است مقام‌های فرانسوی به «دخالت در امور داخلی ایران» خاتمه دهند.

فریبا عادلخواه همراه با رولان مارشال، یک پژوهشگر دیگر فرانسوی بازداشت شد اما جمهوری اسلامی مارشال را با یک ایرانی زندانی متهم به نقض تحریم‌ها مبادله کرد.

روز شنبه ۲۷ اردیبهشت، سعید دهقان، وکیل عادلخواه، از محکومیت موکلش به پنج سال زندان به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و همچنین به یک سال زندان برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

دهقان به خبرگزاری فرانسه گفت بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، حکم طولانی‌تر، یعنی پنج سال زندان، اجرا می‌شود.

در واکنش به این حکم، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد: «این محکومیت بر هیچ سند جدی یا ثابت‌شده‌ای استوار نیست و ماهیت سیاسی دارد.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.