کارگران نقاش ساختمان از همه طرف تحتِ فشار هستند

چهارشنبه, 19ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

kargaran-naghash

کارگران نقاش ساختمان که بصورت فصلی و روزمزدکارکرده، هر روزه با انواع بیماری های پوستی و ریوی و چشمی دست وپنجه نرم می کنند امسال مزدشان ۱۰درصد افزایش داشته، درحالی که به گفته بانک مرکزی تورم ۳۲ درصد و حداقل حقوق کارگران در سراسر ایران باید ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

این اولین اجحاف در حق کارگران نقاش. گرانی هر روزه قیمت رنگ را کارفرمایان از مزد این کارگران جبران می کنند. کارخانه های رنگ سازی هر روز به بهانه های واهی افزایش قیمت دلار و یا نبود مواد اولیه قیمت رنگ را بالا می برند. کارخانه های رنگ سازی در عرض یکسال قیمت محصولات خود را ۱۰۰ درصد بالا برده اند.

آیا از این ۱۰۰ درصد فقط باید ۲۵ درصدش به برادران کارگر ما در این کارخانه ها برسد؟؟

مشکل کارگران ساختمان همچون مردم ایران تنها گرانی هر روزه مواد غذایی نیست، بلکه نداشتن پول باعث شده طرح هایی همچون مسکن مهر که باید متعلق به کارگران زحمت کش باشد، کارگران ساختمانی نتوانند پول تهیه کنند و مجبورشده اند امتیاز مسکن مهر خود را با مبلغ ۵ میلیون تومان در قبال امضای سفته ۸۰ میلیونی در شهرک پردیس به معاملات ملکی ها بفروشند. اینکه در این کار چه بلایی برسر کارگر فروشنده امتیاز خواهد آمد از جمله اینکه یک امتیاز را به چند نفرمی فروشند وبعد کارگر بیچاره گیر خواهد افتاد صحبت نمی کنم. بلکه در بهترین حالت این کارگران با فروش امتیاز خود از گرفتن وام هم محروم می شوند.

اما مشکل اساسی که کارگران با آن درگیر هستند موضوع بیمه کارگران ساختمانی است. جالب است بدانید که به گفته خبرگزاری ایلنا «درسال گذشته سایت ثبت نام بیمه تامین اجتماعی برای کارگران تنها۲۰ دقیقه فعال بود وبعدازآن بسته شد» باتوجه به نا آشنا بودن اکثر کارگران ساختمانی با کامپیوتر شما بگویید چه کسانی توانسته اند در این ۲۰دقیقه ثبت نام کنند؟ با توجه به اینکه فقط ۱۰ هزارسهمیه از ۳۰ هزار سهمیه تهران قرار است در نوبت فعلی به کارگران تهرانی داده شود.وقتی در پایتخت این گونه باشد ببینیم در شهرستان ها چه خبراست .بازهم به گفته خبرگزاری ایلنا« ۲۵۰۰،کارگر ساختمانی البرز ازسال ۸۸در انتظاربیمه اند ویا کاهش ۵۰درصدی سهمیه بیمه کارگران ساختمانی درنیشابور»واین درحالی است که سهمیه بیمه کارگران ساختمانی درکل کشور۶۰۰ هزار نفراست.شما بگویید بی پناه تر از کارگران ساختمانی کارگری هست.؟؟

ما خواهان اجرای قانون در مورد کارگران ساختمانی همچون دیگر کارگران ایرانی هستیم و آن اینکه از روز اول اشتغال به کار در هر جایی تحت پوشش بیمه قرارگرفته و کارفرما مکلف به تعهدات بیمه ای کارگران تحت پوشش خود باشد.

حسین امیدی فعال سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.