تبعید عضو شورای شهر بم به کار در غسالخانه به دلیل اعتراض به عملکرد شهردار

شنبه, 24ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

سمانه سام‌نژاد، عضو شورای شهر بم که از ۱۵سال قبل کارمند شهرداری است، پس از آنکه در جلسات شورای شهر به عملکرد محمد بنی‌اسدی شهردار بم اعتراض کرد، با حکمی اداری شهردار به عنوان کارمند شهرداری به کار در واحد متوفیات شهرداری و غسالخانه تبعید شد.

روزنامه شهروند طی گزارشی در شماره شنبه بیست و چهارم خرداد ماه نوشت که سمانه سام‌نژاد پس از انتقاداتش از عملکرد شهردار بم در جریان شیوع کرونا با حکم تبعید به غسالخانه مواجه شده است درحالی که شغل پیشین او در شهرداری بم در «واحد برنامه‌ریزی شهری» بود.

بنابراین گزارش پس از شیوع کرونا که سختگیری‌های شهردار آغاز شد، سام‌نژاد که از پانزده سال قبل کارمند شهرداری است و همزمان در دوره اخیر عضو شورای شهر بم بوده است، «شروع به انتقاد از عملکرد شهرداری در جلسات شورای شهر کرد.

او در اینباره اشاره کرد که از جمله در جلسات شورای شهر «گفتم در این زمان گرفتن پولی با عنوان خودیاری از مردم و برای آسفالت کوچه و خیابان‌ها اشتباه است و در وقت دیگری به عملکرد شهردار درباره پلمپ مغازه‌هایی که عوارض نمی‌دادند انتقاد داشتم. برخی از این مغازه‌ها مجوز نداشتند و شهرداری می‌گفت باید عوارض دهید و اگر حکم به خرابی دادیم هم نباید اعتراض کنید. من می‌گفتم اگر ساخت مغازه غیرقانونی است چرا باید عوارض بدهند.»

سام‌نژاد درباره دلیل اعتراضات خود گفت که «بم شهری آسیب‌دیده است و هرکس می‌خواهد مسئولیتی را شروع کند باید این مسأله را بپذیرد، آن هم در شرایطی که این‌قدر برای همه زندگی سخت است، گرفتن هزینه‌های اضافه و در سختی نگه داشتن مردم بی‌دلیل است.»

این عضو شورای شهر بم با بیان این‌که بیش از سه هزار کوچه خاکی در بم وجود دارد که مردم باید با پرداخت خودیاری، خودشان آنها را آسفالت کنند، گفت که «به شهردار انتقاد کردم که چرا عملکرد این‌قدر ضعیف است. چرا برای این شهر آسیب‌دیده کاری نمی‌شود. چرا خیابان‌ها چنین وضعیتی دارند. پروژه شهربازی و پارک زنان سال‌هاست اجرایی نشده و کسی هم به فکر نیست. دو روز بعد از این انتقادات حکم انتقال به واحد متوفیات را به من دادند.»

بنابر این گزارش، با ادامه این اعتراضات سمانه سام‌نژاد در جلسات شورای شهر، محمد بنی‌اسدی شهردار بم که خود در دوره قبل عضو شورا بود، اعتراضات این کارمند شهرداری و عضو همزمان شورای شهر را برنتافت.

به این ترتیب هفته گذشته از سوی شهرداری بم حکمی اداری برای سمانه سام‌نژاد به عنوان کارمند شهرداری صادر شد که در آن آمده است: «احتراما بدینوسیله به موجب این ابلاغ محل کار شما در واحد متوفیات شهرداری تحت نظر مسئول مربوطه تعیین. امید است در انجام امورات محوله موفق و موید باشید.»

این عضو شورای شهر بم به روزنامه شهروند گفت که این حکم ناشی از برخورد جنسیتی با اعتراضاتش به عنوان یک زن عضو شورای شهر است و اگر یک مرد از شهردار انتقاد کرده بود هرگز چنین اتفاقی برایش رخ نمی‌داد.

این عضو شورای شهر بم گفت که «آنها نمی‌توانستند تحمل کنند که یک زن مقابل کارهایشان بایستد و درباره فعالیت‌شان نظر دهد. این در حالی است که مردم شهر اکثرا چنین نظری ندارند و این را می‌شود از رایی که به من دادند، فهمید.»

در شورای شهر بم علاوه بر سام‌نژاد، یک زن دیگر و پنج مرد، عضویت دارند. سام‌نژاد گفت که در میان اعضای مردا شورا هم افرادی بودند که مخالف عملکرد شهردار باشند و با او برای دادن این حکم به سام‌نژاد صحبت کردند اما این صحبت‌ها بی‌نتیجه بوده است.

محمدتقی جهانپور، رییس  شورای شهر بم، گفت که حکم تبعید سام‌نژاد به غسالخانه یک «مساله داخلی» است که «به دلیل سوءتفاهم ایجاد شده است و حل می‌شود و این عضو شورا]سام‌نژاد[ و شهردار]بنی‌اسدی[ باید در جلسه‌ای در کنار هم قرار گیرند و صحبت کنند تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود.»

رییس  شورای شهر بم  همچنین گفت که یکی از وظایف اعضای شورا نظارت بر کار شهردار و شهرداری است و حالا باید دلیل این اختلافات و برخوردها بررسی شود.

سام‌نژاد اما در مصاحبه با روزنامه شهروند گفته که معتقد است «هیچ سوءتفاهمی در کار نیست» و با بیان اینکه «می‌خواهم فرهنگ‌سازی شود برای این شغل و بدانند این کار تنبیه نیست که برای برخورد با انتقادات، من را به این واحد منتقل کرده‌اند»، گفت: «اتفاق نگران‌کننده این است که واحد متوفیات به‌عنوان ابزار تنبیهی مورد استفاده قرار گرفته و به‌شان این شغل بی‌احترامی شده است.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.