دادگاه تجدیدنظر؛ محکومیت سیامک میرزایی به حبس و محرومیت های اجتماعی

یکشنبه, 25ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محکومیت سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) را عینا تایید کرد. آقای میرزایی پیشتر به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از باب مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. اسفندماه ۹۸ این محکومیت پس از رد درخواست واخواهی در دادگاه بدوی نیز تایید شد.  آقای میرزایی در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸ با پایان دوره محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شد و جهت اجرای حکم یک سال تبعید به شهر قائن منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محکومیت سیامک میزایی، فعال ترک (آذربایجانی) را عینا تایید کرد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر شده است، آقای میزایی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل ۱ سال و ۱۰ روز حبس تعزیری و از باب مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شده است.

سیامک میرزایی علیرغم پایان دوران محکومیت ۳ ساله خود، یک ماه از بابت پرونده ای جدید در زندان اوین گذرانده و سپس در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او درحالی که دوران حبسش از بابت پرونده پیشین در تاریخ ۷ تیرماه ۹۸ به پایان رسیده بود با گشایش پرونده ای جدید در زندان روبرو شد و پس از آزادی علیرغم قبول وثیقه توسط بازپرسی اوین و آزادی موقت به یکی از کلانتری‌های اطراف زندان اوین منتقل و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال تبعید خود راهی شهر قائن شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیامک میرزایی در تاریخ ۱۱ آذرماه ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. این جلسه بدون حضور وی که در تبعید در شهرستان قائن به سر می‌برد، تشکیل و طی حکمی به حبس محکوم شد. براساس این حکم آقای میرزایی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” توسط قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است. دادگاه همچنین به عنوان مجازات تکمیلی وی را به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه‌ ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم کرد.

در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ضمن رد درخواست واخواهی حکم وی را به ۱ سال و ۱۰ روز حبس تعزیری به همراه مجازات تکمیلی دادنامه قبلی افزایش داد.

پیشتر وکیل مدافع سیامک میرزایی در اعتراض به تکرار مستندات پرونده قبلی که آقای میرزایی حکم آن را سپری می کند درخواست واخواهی برای پرونده داده بود. در بخشی از این دادنامه که پس از درخواست واخواهی صادر شده، آمده است: “نظر به اینکه دفاع وکیل متهم تزلزلی در دلایل ایجاد نخواهد کرد چرا که در محبوس بودن موجب عدم توانایی بر ارتکاب بزه مذبور نخواهد بود حتی فقط این مورد نیست موارد مشابه در زندان وجود دارد، ثانیا در فرض پذیرش یکی بودن برخی از موارد اعلامی با پرونده قبلی نامه لکن مطالب مربوط به نامه نگاری با دادستان و اعتصاب غذای متهم فقط و فقط در رسانه های معاند که فلسفه وجودی آنها فقط تخریب چهره نظام است انتشار یافته و متن نامه به صورت دقیق در شبکه های اجتماعی منعکس شده و نمی توان خاستگاه چنین عملی را شخصی غیر از متهم دانست.”

سیامک میرزایی در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۵، در پارس‌آباد مغان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد. آقای میرزایی توسط دادگاه انقلاب بهارستان به اتهام “تشکیل گروه و دستجات علیه امنیت داخلی” به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان طبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی مبنی بر “عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت داخلی” به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال اقامت اجباری در شهرستان طبس محکوم شد. این حکم در اسفندماه ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

سیامک میرزایی، ۴۰ ساله، متولد شهرستان مغان، فارغ التحصیل رشته مهندسی تولیدات دامی و دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.