یافته تازه محققین دانشگاه ناتینگهام:‌ سازمان تروریستی «فدائیان اسلام» مرتبط به اداره جاسوسی «ام آی سیکس» انگلیس بود

جمعه, 30ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

image

محققین گروه علوم سیاسی بین الملل در دانشگاه ناتینگهام به مدیریت پروفسور «روری کورمک» که اخیرا نیز طی فیلم مستند «ملکه و کودتا» به جزئیات تازه کشف شده ای از کودتای سال ۱۳۳۲ بر علیه محمد مصدق و ملی شدن نفت پرداخته اند، اعلام کرده اند که بر اساس مدارک بازیابی شده از آرشیو های دولت انگلیس، گروه فدائیان اسلام در ارتباط نزدیک با سازمان جاسوسی انگلیس، MI6 بوده اند. طبق یافته های این محققین، از جمله اقدام به ترور دکتر فاطمی، وزیر امور خارجهٔ دولت مصدق، که توسط فدائیان اسلام انجام گردید، به دستور مستقیم انگلیس و به مدیریت و بودجه پردازی MI6 صورت گرفته بود.

شکی نیست که این یافته های تازه نه تنها از لحاظ تاریخی ارزشمند محسوب میشوند، بلکه همچنین از اهمیت خاصی در رابطه با تاریخ و واقعیت های پشت پردهٔ انقلاب سال ۵۷ برخوردارند، از جمله تاریخچه و واقعیات هیئت موتلفه و ماموریت سازمانی آنان، و همچنین سئوالاتی که در مورد سید علی خامنه ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، که مشخصا روابط نزدیکی با گروه فدائیان اسلام داشته است مطرح میگرداند.

اگرچه محققین مختلفی در گذشته مستندات روشنی در مورد روابط آیت الله کاشانی با سازمان های جاسوسی آمریکا و انگلستان ارائه داشته اند (مثلا تحقیقات منتشر شده توسط «ری تاکیه» و یا «داریوش بایندر» را ببینید)، اما این اولین بار است که اطلاعاتی در مورد رابطه گروه فدائیان اسلام با سازمان جاسوسی انگلستان ارائه گردیده است.

گفتنی است که طبق اسناد منتشر شده، مسئولین انگلیسی و آمریکایی پشت پرده کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا آخرین لحظه ها نتوانسته بودند به نتیجه نهایی راجع به این برسند که چه کسی را بایستی جایگزین مصدق کنند، و بین انتخاب گروههای مذهبی (تحت رهبری کاشانی) و گروههای نظامی (به رهبری ژنرال زاهدی) مردد بودند. اگرچه در آن سال نهایتا قرعه به نام زاهدی افتاد، اما به نظر میرسد با گذشت زمان و با توجه به جنبه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور، و بخصوص با توجه به رفتار شاه و نظامیان که آرام اما مداوم ایدهٔ «استقلال» سیاسی و اقتصادی ایران از غرب را پیش میراندند، نظر غرب نهایتا به سوی معتمدان دینی خود (کاشانی، فدائیان اسلام و هئیت موتلفه) بازگردیده باشد و زمینه های به قدرت رسیدن این دسته در انقلاب ۵۷ را فراهم کرده باشد.

از: بالاترین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۶ نظر

  1. @ ای بابا دیگه امروز ، تو کشور دنبال این افشاگریها نیست که .
    زا این ابزار دسترسی به اطلاعات ، حبتهای قشنگتری هست که هم مردم خوشحال شوند و هم دسته یکمشت دور از جون عزیزان کون نشوره گدا گشنه رو بشه .
    بهترین بیان برای امروز ، و افشاگرانه ترین ترفند برای ملت ایران ، راه انداختن رونده کار و توسعه و البته شفافیت هست که خود بخود دست معاندان و بدخواهانه ، پروسه ایجاد توسعه و حرکت رو به جلوی اقتصاد و معیشت مردم رو جا میاندا د و هر کسی در جای خود قرار میگیره . وگرنه در حالت سکون و رکود و بلاتکلیفی که همه میدونند چه لومپنهایی در جایگاهی که هیچ تناسبی با شان و منزلتشون نداره با همین حرف مفت زدن و چرت و پرت برای خود در توهم و مجازی که از وین و مذهب و هزار پرت پلا که از فلسفه نخونده و جهل و نادانی ، ایجاد شده .
    روحانیت رو دوست داریم . ولی گور پدر هرچی اخوند و جاهل و نادان و بد خواه ایران و ایرانی هست ای مردشور گروه حراف و حرف مفت بزن رو ببره

  2. هیچ مدرک و مستندی در مقاله ارائه نشده صرفا ادعا شده است کاش مدارک تحقیق هم ترجمه می شد

  3. سپهبد رزم آرا با اطلاع اسدالله علم و محمد رضا شاه پهلوی کشته شد. اسلحه و گلوله آخری دولتی بوده و متعلق به یکی از بادیگاردهای رزم آرا بود . آن مرحوم در مظان براندازی و کودتای نظامی بود که البته توهمی بیش نبود . بیشتر از آنکه به فداییان اسلام (( معدوم )) شک کنید بیشتر به این فکر کنیم که مصدق ویرانگر و کاشانی انگلیسی در صدد تحریک اعلیحضرت همایونی بر علیه رزم آرا بودند. زیرا در غیاب رزم آرا حکومت چنگ مفت آخوندها و ملی منقلی ها شد.

  4. این ادعا باطل است زیرا اگر چنین بود که سپهبد رزم آرا که با انگلستان روابط حسنه‌ای داشت بدست فدائیان اسلام کشته نمیشد !!

  5. مطلب شگفت انگیزی نیست

  6. آنچه امروز ما از منابع اطلاعات خارجی بدست آورده ایم و اینک به اشکال مختلف در حال انتشار هستند همان باز تاب هشیاری های مردم است که پیش ازپیدایش این مدرک بشکل شفاهی بین مردم رد بدل میشد، که پایه در واقعیات وجنایات و دخالت های مجرمانه ی غربی ها، بخصوص انگلیس انجام می گرفت. این نوع بازتاب ها به تئوری توطئه تعبیر شد و در نمایش دائی جان ناپلئون به تبلور زسید که مردم را بجای رهائی ازتوهم بتصور متوهم بودن خود رساند! به این ترتیب که هرگاه به کشف توطئه ای نزدیک می شدند، متهم به متوهم بودن و نهایتا دائی جان ناپلئون می شدند. که البته با بازی درخشان هنرمندانی مثل صیاد و فنی زاده و محمدی و دیگران این ولوله در جامعه بشکل غافل کننده ای شکل گرفت و با این وهم تازه، عملا انگلیس و امریکا و دیگر کشورهای متجاوز را از مظان سیاسی مردم دور کرد. در واقع میدان جدیدی برای خالی کردن مردم ازتوان انقلابی واعتماد بنفس ملی بوجود آورد. تا با چهره های دوباره شریف نما شده، به غارت مردم بپردازند. تا این شرایط روز و ایجاد فشار به مردم کشورهای جهان سومی وفرستادنشان به کشورهای انسان دوست به بهانه ی حفظ جان وگاهی عدم آزادی و مردم براحتی وبامیل به این دام تن دادند و بهترین برده ها با ثروت های مادی و معنویشان عملا به اسارت کشورهای دمکرات در آمدند. وامروز بی جا و با جاپرونده های اف بی آ و اینتلیجنت سرویس روانه ی بازار خبر می شوند. و میگوئیم تئوری توطئه و خود توطئه خودش را پشت این مسخرگی پنهان می کند. باید منتظر بیشتر از اینها بود ولی نه برای آگاهی مردم! بلکه برای بی بها کردن اندیشه ی مستقل در داوری نسبت به سرنوشت خود در برابر دسیسه های غرب.
    این برنامه ی موفق مرحله به محله خوب پیش میرود و کفه ی مردم در این ترازو رو به آسمان وهم است و واقعیت سرب وار کفه اش زمینی است.