دادگاه تجدیدنظر؛ فاروق ایزدی نیا، محقق و مترجم بهایی به ۱۰ سال حبس محکوم شد / سند

جمعه, 30ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت فاروق ایزدی نیا، محقق، مترجم و شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تایید کرد. آقای ایزدی نیا پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای ایزدی نیا پیش تر نیز سابقه بازداشت به دلایل عقیدتی دارد از جمله اینکه جزو محکومان به اعدام در دهه شصت بود که پس از نقض این حکم و تحمل ۵ سال حبس از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت فاروق ایزدی نیا، محقق، مترجم و شهروند بهایی ساکن تهران را عینا تایید کرد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۹ صادر و در تاریخ ۳۰ خردادماه ۹۹ ابلاغ شده، آقای ایزدی نیا از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره تشکیلات بهایی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

فاروق ایزدی نیا پیشتر در مرحله بدوی در مردادماه سال ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

در دادنامه وی آمده بود: “نامبرده از افراد تشکیلاتی و موثر در افراد و گرایش افراد به آئین بهایی بوده و می باشد. دادگاه بزه انتسابی را محرز دانسته نامبرده را مستندا به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۱۰ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می نماید”.

در این دادنامه همچنین به تدریس آقای ایزدی نیا در موسسه علمی BIHE (دانشگاه مجازی بهاییان) نیز اشاره شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فاروق ایزدی نیا، اوایل اسفندماه ۹۷ برگزار شد.

آقای ایزدی نیا پس از برگزاری این جلسه دادگاه در نامه ای سرگشاده به بیان روند دادرسی و تشریح جلسه دادگاه پرداخته بود که متن کامل آن پیشتر توسط هرانا منتشر شده است.

فاروق ایزدی نیا که پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس دارد در جریان دستگیری و اعدام‌های دگراندیشان در دهه شصت بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. مدتی بعد حکم اعدام این شهروند بهایی نقض و به ده سال حبس کاهش پیدا کرد. آقای ایزدی نهایتا پس از تحمل پنج سال حبس از زندان آزاد شد.

این محقق و مترجم بهایی، برای آخرین بار در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی بازداشت شد. مامورین هنگام بازداشت حدود ۱۳۰۰ جلد کتاب و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده بودند. وی دو هفته پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

لازم به ذکر است فاروق ایزدی نیا، متولد ۱۳۲۹، مترجم و محقق بهایی ساکن تهران است که از آثار وی می‌توان به ترجمه کتاب “شیاطین شهر لودون” نوشته “آدولس لئونارد هاکسلی” اشاره کرد که در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات نیلوفر به چاپ رسیده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.