اعتصاب غذای سه زندانی در زندان تهران بزرگ

دوشنبه, 2ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سه تن از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ از روز یکشنبه ۱ خردادماه با طرح خواسته انتقال به زندان محل سکونت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این شهروندان از نزدیک به دو سال قبل در زندان بسر می‌برند. دو تن از این زندانیان طی نامه‌ای که در ادامه می‌آید به شرح آخرین وضعیت و شکنجه خود در دوران بازجویی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوروز سکان دستگیر، ولی حاجی پور و پیمان امین اسلام، سه تن از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ از روز یکشنبه ۱ خردادماه ۱۳۹۹ با طرح خواسته انتقال به زندان محل سکونت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این شهروندان از نزدیک به دو سال قبل در زندان بسر می‌برند. نوروز سکان دستگیر از بابت اتهام “اخلال در نظام ارزی کشور” به ترتیب به به ۵ سال حبس تعزیری و ۵ میلیون یورو جزای نقدی و ضبط اموال به نفع دولت، ولی حاجی پور به همین اتهام به ۸ سال حبس تعزیری و ۵ میلیون یورو جزای نقدی و یکصد هزار یورو ضبط اموال به نفع دولت محکوم شده است.

نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی پور طی نامه‌ای به شرح آخرین وضعیت و شکنجه خود در دوران بازجویی پرداخته‌اند.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“اینجانبان نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی پور، اهل ماکو، شهروند کرد و اهل سنت به ناحق به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور دستگیر شده ایم و در اداره آگاهی به طرق قرون وسطایی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتیم و وادار به اقرار ناکرده‌ها بدون هیچ سند و مدرکی شدیم. نوروز سکان دستگیر از ناحیه گوش و ولی حاجی پور نیز از ناحیه کتف و شکستگی انگشت دست و کشیدن ناخن های پا آسیب دیده‌ایم.

ما در طول دوره بازداشت مورد توهین های رکیک جنسی و همچنین توهین به مقدسات مذهبیمان قرار گرفتیم و از ۲ سال قبل تاکنون به دلیل دوری و خطرات راه با همسر و فرزندان خردسالمان ملاقاتی نداشته‌ایم. بسیاری از زندانیان در آستانه نوروز و به دلیل شیوع کرونا به مرخصی اعزام شدند اما ما از همین امکان هم محروم مانده‌ایم و حتی با انتقال ما به زندان محل سکونتمان نیز مخالفت شده است. همچنین برای ما قرار وثیقه ۹۰ میلیارد تومانی (ملک در تهران) تعیین کرده‌اند که شاهد تبعیض حتی در صدور قرار نیز هستیم.

نهایتا پس از نامه نگاری های متفاوت به شماری از مسئولان که دست رد به سینه ما زدند و به دلیل تبعیض قومیتی و مذهبی که تجربه کرده ایم برای گرفتن حقوق خود به ناچار دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌ایم و تنها خواسته ما انتقال به زندان محل سکونت و اعزام به مرخصی است.

نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی پور/ ۲ تیرماه ۱۳۹۹/ تیپ ۵، اندرزگاه ۲، سالن ۲ زندان تهران بزرگ”.

نوروز سکان دستگیر ۴۵ ساله و پدر ۲ فرزند و ولی حاجی پور ۴۰ ساله و پدر ۳ فرزند هستند که دارای واحد صنفی صرافی رسمی در ماکو بودند.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.