اعتراضات دیماه ۹۸؛ سیاوش نوروزی به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

سه شنبه, 3ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سیاوش نوروزی، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه شیراز و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۹۸ توسط دادگاه انقلاب شیراز به ۷ سال حبس محکوم شد. این حکم روز یکشنبه ۱ خرداد در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به وی ابلاغ شد. آقای نوروزی در بخش دیگر پرونده خود توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شیراز به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم نیز در تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال در این شعبه به وی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیاوش (مصطفی) نوروزی ‌جعفرلو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸ توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

براساس این حکم که توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی صادر و روز یکشنبه ۱ خردادماه به وی به صورت شفاهی ابلاغ شده است، آقای نوروزی جعفرلو از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی کشور و توهین به رهبری” به ۷ سال حبس محکوم شد. این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است. در این ایام آقای نوروزی جعفرلو باید به صورت هفتگی خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

همچنین در بخش دیگر این پرونده که برای اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” تشکیل شده است، سیاوش نوروزی جعفرلو توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شیراز به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

یک منبع مطلع در خصوص حکم صادره توسط دادگاه انقلاب به هرانا گفت: “ابلاغ این حکم تنها به صورت شفاهی بوده و ابلاغیه نه به صورت کتبی و نه به شکل ثبت در سامانه ثنا به او داده نشده است. به طوری که بعد از حضور ایشان در دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز، تنها اجازه مشاهده حکم به وی داده شد و حتی اجازه کپی گرفتن از آن را هم به او ندادند”.

این منبع در خصوص حکم صادره توسط دادگاه کیفری شیراز نیز به هرانا گفت: “نکته جالب توجه آن است که در احضاریه این دادگاه قید شده بود که «به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جلسه رسیدگی حاضر نشوید» و به همین جهت، فقط از طریق ارسال لایحه دفاعی از طریق سیستم خدمات قضایی، امکان دفاع، در نظر گرفته شده بود. اما ظاهرا یک روز بعد، در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹، رای دادگاه برای این اتهام صادر شده که این رای مدتی بعد، در تاریخ ۲۹ خرداد ۹۹ به وکیل او ابلاغ شد”.

دادگاه رسیدگی به اتهامات سیاوش نوروزی ‌جعفرلو در بخش نخست پرونده در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۹ در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.

سیاوش نوروزی ‌جعفرلو در تاریخ ۲۵ دیماه ۹۸  پس از حضور در مراسم یادبود جان باختگان فاجعه هواپیمای مسافربری تهران–کیف توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت در منزل خود در شیراز و با حکم شعبه ده دادیاری دادگاه انقلاب شیراز بازداشت و ۱۷ روز بعد با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

 سیاوش (مصطفی) نوروزی جعفرلو، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه شیراز است.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط شد. صبح شنبه ۲۱ دی ماه، ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید این واقعه مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است. این موضوع منجر به موجی از اعتراضات به خصوص در دانشگاه‌های مختلف کشور شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.