تداوم اعتصاب غذای ۵ زندانی در زندان تهران بزرگ

چهارشنبه, 4ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پنج تن از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ در سومین و چهارمین روز از اعتصاب غذای خود بسر می‌برند. این اعتصاب با طرح خواسته انتقال به زندان محل سکونت صورت گرفته است. این شهروندان به دلیل دوری راه قادر به ملاقات با خانواده و فرزندان خود نیستند و از حدود ۱ تا ۳ سال قبل در زندان بسر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام فتاحی، امیر موسایی، نوروز سکان دستگیر، ولی حاجی پور و پیمان امین الاسلام پنج تن از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ در سومین و چهارمین روز اعتصاب غذای خود بسر می‌برند.

بهنام فتاحی از روز یکشنبه ۱ خردادماه و امیر موسایی از روز دوشنبه ۲ خردادماه با طرح خواسته انتقال به زندان محل سکونت خود اعتصاب غذا کرده اند.

بهنام فتاحی که از ۱ سال قبل در زندان بسر می‌برد از بابت اتهام “معاونت در اخلال در نظام ارزی کشور” به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ضبط اموال و امیر موسایی که از ۲ سال قبل در زندان تهران بزرگ بسر می‌برد از بابت اتهام “اخلال در نظام ارزی کشور” به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

امیر موسایی، فرزند طاهر، متولد ۱۳۶۱، اهل ماکو، شهروند اهل سنت، متاهل و پدر ۳ فرزند خردسال است.

بهنام فتاحی، متولد ۱۳۶۴، اهل بانه و شهروند اهل سنت است.

هرانا پیشتر در گزارشی از اعتصاب غذای نوروز سکان دستگیر، ولی حاجی پور و پیمان امین الاسلام، سه تن از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ از روز یکشنبه ۱ خردادماه با خواسته انتقال به زندان محل سکونت خود خبر داده بود.

نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی پور از نزدیک به دو سال قبل در زندان بسر می‌برند. نوروز سکان دستگیر از بابت اتهام “اخلال در نظام ارزی کشور” به ترتیب به به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ میلیون یورو جزای نقدی و ضبط اموال به نفع دولت، ولی حاجی پور به همین اتهام به ۸ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ میلیون یورو جزای نقدی و یکصد هزار یورو ضبط اموال به نفع دولت محکوم شده و پیمان امین الاسلام که از ۳ سال پیش در زندان بسر میبرد، از بابت اتهام “مشارکت در قاچاق کالا” به ۵ سال حبس تعزیری، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

نوروز سکان دستگیر و ولی حاجی پور پیشتر طی نامه‌ای به شرح آخرین وضعیت و شکنجه خود در دوران بازجویی پرداخته و نوشتند: “ما به ناحق به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور دستگیر شده ایم و در اداره آگاهی به طرق قرون وسطایی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتیم و وادار به اقرار ناکرده‌ها بدون هیچ سند و مدرکی شدیم. نوروز سکان دستگیر از ناحیه گوش و ولی حاجی پور نیز از ناحیه کتف و شکستگی انگشت دست و کشیدن ناخن های پا آسیب دیده‌ایم.”

آنان همچنین در ادامه نسبت به عدم اعزام به مرخصی و عدم انتقال به زندان شهر خود اعتراض کرده و افزودند: “نهایتا پس از نامه نگاری های متفاوت به شماری از مسئولان که دست رد به سینه ما زدند و به دلیل تبعیض قومیتی و مذهبی که تجربه کرده ایم برای گرفتن حقوق خود به ناچار دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌ایم و تنها خواسته ما انتقال به زندان محل سکونت و اعزام به مرخصی است”.

نوروز سکان دستگیر ۴۵ ساله و پدر ۲ فرزند و ولی حاجی پور ۴۰ ساله و پدر ۳ فرزند هستند که دارای واحد صنفی صرافی رسمی در ماکو بودند.

پیمان امین الاسلام، ۴۴ ساله، اهل مهاباد، متاهل و پدر ۲ فرزند است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.