مجروح شدن دو زندانی سیاسی به ضرب چاقو در زندان تهران بزرگ

چهارشنبه, 4ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علی قهرمانی و رضا بیات دو تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” توسط دو زندانی با جرایم عمومی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. یکی از این شهروندان از ناحیه پهلو با چاقو زخمی شده و دیگری از پشت سر آسیب دیده است. این زندان پیش تر شاهد قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به ضرب چاقو بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی قهرمانی و رضا بیات دو تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” توسط دو زندانی با جرایم عمومی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

این درگیری پس از اعتراض آقای قهرمانی و بیات نسبت به پخش و فروش مواد مخدر در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ صورت گرفته است. این شهروندان توسط ح. ر. و ن. ا. وکلای بند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. در این بین آقای قهرمانی از ناحیه پهلو با چاقو زخمی شد و رضا بیات نیز از پشت سر به واسطه اصابت جسم سخت آسیب دیده است.

این واقعه در حالی رخ می دهد که تنها یکسال پیش، مورخ ۲۰ خرداد ۹۸، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در ساعات پایانی شب توسط دو زندانی به نام‌های محمدرضا خلیل زاده و حمیدرضا شجاعی زواره با ضربات متعدد چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به قتل رسید. در این واقعه که صرفا به اعدام یکی از متهمان و مخکومیت به حبس دیگری منجر شد هیچ از مسئولان زندان مورد تعقیب یا توبیخ قرار نگرفتند.

یک منبع نزدیک به دو زندانی مجروح شده در همین خصوص به هرانا گفت: “مسئولان زندان در عوض تنبیه ضاربان، علی قهرمانی و رضا بیات را بعد از انتقال کوتاه مدت به بهداری به بند دیگری منتقل کردند. در حالی که اعتراض این دو تن تنها نسبت به آلوده کردن جوانان خصوصا بازداشت شدگان آبان ماه به مواد مخدر بود”.

علی قهرمانی و رضا بیات در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ بازداشت شدند. علی قهرمانی توسط دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۳ ماه حبس تعزیری و رضا بیات به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

عدم تفکیک جرایم از بزرگترین مشکلات زندانیان در این زندان محسوب می شود، به خصوص در زمانی که معضل مواد مخدر در این زندان پررنگ می شود.

هرانا پیشتر نیز در گزارشی تحت عنوان ” بازار داغ مواد مخدر و رشوه؛ گزارشی از وضعیت نامساعد زندانیان در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ” به معضل وجود مواد مخدر در این زندان پرداخته بود.

بر اساس تحقیقات میدانی هرانا و مصاحبه‌های صورت گرفته با خانواده‌های زندانیان محبوس در این بند، خرید و فروش مواد مخدر در سرویس‌های بهداشتی تیپ ۵ این زندان با اتمام ساعات اداری و بسته شدن در هواخوری شدت می‌گیرد. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر به استعمال این مواد در سرویس بهداشتی و یا حمام مشغول می‌شوند. دود ناشی از سیگار، حشیش، ماری‌جوانا، شیشه و … استفاده از سرویس بهداشتی و یا حمام را برای سایر زندانیان با دشواری روبه رو کرده است. بسیاری پس از تنها حضور چند دقیقه‌ای در این فضا با سرگیجه و سرفه‌های شدید مواجه می‌شوند.

لازم به یادآوری است اعتراضات آبان ماه ۹۸ به مجموع اعتراضاتی گفته می شود که شهروندان از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در دهها شهر مختلف برای چند روز متوالی به خیابان ها آمدند. در این بین هزاران نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیر، دهها نفر کشته و تعداد پرشماری زخمی شدند.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.