جنگل‌ها و مراتع ایران؛ بیش از هزار مورد آتش‌سوزی در سه ماه

یکشنبه, 8ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

از فرودین تا تیرماه سال جاری حدود یک‌هزار و ۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران رخ داده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌های ایران می‌گوید، دستی در کار است که ناکارآمدی سازمان‌های ذی‌ربط را نشان دهد.

    
Iran: Waldbrand in Gachsaran (Mehrnews)

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ایران، می‌گوید که از ابتدای سال جاری خورشیدی تا کنون (هشتم تیرماه) حدود ۱۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است. حدود ۳۰۰ مورد از این تعداد در ۱۰ روز گذشته رخ داده است.

گزارش سازمان دیده‌بان جهانی جنگل که براساس نقشه‌های ماهواره‌های مختلف ناسا تنظیم شده، نشان می‌دهد که استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، ایلام و اصفهان بیشترین موارد آتش‌سوزی را داشته‌اند. کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و کرمانشاه در رتبه‌های بعدی هستند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ایران امروز یکشنبه هشتم تیر (۲۸ ژوئن) به خبرگزاری ایسنا گفت: «از نظر ما درصدی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و دستی در کار است که ناکارایی سازمان‌های ذی‌ربط را نشان دهد و حتی ممکن است بهره‌برداری‌های سیاسی هم پشت این موضوع باشد.»

در پی آتش‌سوزی‌های گسترده هفته‌های اخیر در سراسر ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح وزیران کشور و اطلاعات شده‌اند. علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس، دو هفته پیش گفته بود: «آتش‌سوزی‌های صورت‌گرفته دارای شبهه است و باید در موردشان شفاف‌سازی لازم صورت گیرد.»

ناتوانی “سازمان‌های ذی‌ربط” و کمبود امکانات از جمله بالگردهای مهار آتش، به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی برای حفاظت از منابع طبیعی کشور، موضوع تازه‌ای نیست.

جنگل‌ها و مراتع ایران هر سال طعمه شلعه‌های ‌آتش می‌شوند و همزمان بخشی از مساحت آنها به دلیل نبود سیاست‌‌‌های زیست‌محیطی کارآمد، نابود می‌‌شود. بنا بر آمار رسمی، تنها در پنج سال گذشته ۶۰ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های ایران به دلیل حریق، آفات و بیماری، سدسازی، جاده‌کشی، فعالیت‌های عمرانی و قاچاق چوب از بین رفته است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ایران، تنها در یک هفته اخیر حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور درگیر حریق بوده‌اند. میزان خسارت ناشی از این آتش‌سوزی‌ها هنوز روشن نیست.

سرهنگ عباس‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تاکنون چندین نفر به اتهام آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌ها و مراتع بازداشت شده‌اند و موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.»

معاون حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران پیشتر اعلام کرده بود، طبق توافقی که با دادستان کل کشور انجام گرفته، مقرر شده است افرادی که به‌عمد جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند به حداقل ۱۰ سال زندان محکوم شوند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.