نگرانی شدید در مورد وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

سه شنبه, 10ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹: علی یونسی و امیرحسین مرادی  ۸۱ روز پیش با ضرب وجرح بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ اوین منتقل شدند. در این مدت، هیچ‌گونه دسترسی به وکیل نداشته‌اند. علی مرادی آخرین بار دو هفته پیش با خانواده تماس داشت و از وضعیت کنونی او هیچ اطلاعی در دست نیست.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن ابراز نگرانی شدید، خواستار واکنش جدی و بی‌درنگ جامعه جهانی در خصوص وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص گفت: «با توجه به اتهامات مطرح شده توسط سخن‌گوی قوه قضائیه در مورد این دو نفر و احکام اعدام اخیر برای معترضان آبان ماه، ما شدیدا نگرانیم که سیستم امنیتی جمهوری اسلامی برای ایجاد ترس بین دانشجویان، علی یونسی و امیرحسین مرادی را نیز براساس سناریوهای ساختگی به احکام سنگین محکوم کند. جامعه جهانی، بخصوص سازمان ملل و اتحادیه اروپا، باید تا دیر نشده نسبت به وضعیت این دو دانشجو واکنش نشان دهند». 

علی یونسی و امیرحسین مرادی ۲۲ فروردین سال جاری بدون هیچ‌گونه ابلاغیه قضایی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شدند.  آنها ۵۹ روز از این مدت را در سلول انفرادی سپری کرده و سپس به سلول بزرگ‌تری منتقل شده‌اند. این دو زندانی که از دانشجویان نخبه ایران محسوب می‌شوند، تاکنون موقق نشده‌اند از حق داشتن وکیل و یا حتی مشاوره حقوقی استفاده کنند و فقط چند تماس تلفنی با خانواده داشته‌اند.

رضا یونسی، برادر علی یونسی، روز ۲۲ خرداد در توییتی نوشت که این دانشجو در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده است. براساس اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، علی یونسی از دو هفته قبل هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است و از وضعیت کنونی او اطلاعی در دست نیست.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک این دانشگاه است.

علی یونسی در دوره دبیرستان، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ کسب کرده بود. او در سال‌ آخر دبیرستان نیز همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم چین (۲۰۱۸ میلادی) را به دست آورد. او دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. امیرحسین مرادی نیز که در همین دانشگاه در رشته فیزیک تحصیل می‌کرد، برنده مدال نقره المپیاد نجوم ایران در سال ۱۳۹۶ است.

سخن‌گوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، علی یونسی و امیرحسین مرادی را که روز ۲۲ فروردین بازداشت شده بودند، به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و نگه‌داری «اقلام انفجاری» متهم کرد. این اتهام می‌تواند برای این دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف مجازات سنگینی در پی داشته باشد.
از آن‌جا که جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در اخذ اعترافات دروغین زیر شکنجه دارد، سازمان حقوق بشر ایران در مورد سرنوشت آنان و احتمال شروع موج جدیدی از بازداشت‌ها با هدف ارعاب جامعه برای کنترل بحران‌ها در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ و پس از آن، هشدار می‌دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.