تجمع کارگران هفت‌تپه در مقابل فرمانداری در هفدهمین روز اعتصاب؛ تجمع اپراتورهای پست‌های فشار قوی

چهارشنبه, 11ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در هفدهمین روز اعتصاب خود در مقابل فرمانداری شوش تجمع و در این شهر راهپیمایی کردند.

این کارگران اعلام کردند که تا زمان پس گرفته شدن این شرکت از بخش خصوصی به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

بازداشت فوری امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت و صدور حکم حبس ابد برای او از جمله دیگر خواسته‌های کارگران است.

 اسدبیگی به «سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» و همچنین پرداخت رشوه به مقامات دولتی متهم شده و برخی از جلسات دادگاه او برگزار شده است.

با این حال او در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا این اتهامات را رد کرد. کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنین دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را بلوکه شدن حساب شرکت ذکر کرد.

پرداخت حقوق و حق بیمه عقب‌افتاده از جمله دیگر خواسته‌های کارگران است.

در همین حال سامر تمیمی، رییس اداره کار شهرستان شوش، گفت که  تمدید دفترچه‌های بیمه کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز چهارشنبه آغاز شده است.

 

تجمع اپراتورهای پست‌های فشار قوی غرب کشور



روز چهارشنبه همچنین اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام مقابل اداره برق منطقه‌ای کرمانشاه تجمع کردند. 

این کارگران خواستار استخدام و تبدیل شدن به «کارگر دائم»هستند و اعلام کردند که با وجود صدور مجوز های لازم، سازمان توانیر در اینباره «سنگ‌اندازی» می‌کند.

در روزها و هفته‌های گذشته اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق  در چند استان کشور ازجمله هرمزگان و خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

 

تجمع دوباره کارگران شرکت «آب و محیط زیست کیسون»

 

تعدادی از کارگران شرکت «آب و محیط زیست کیسون»، نیز بار دیگر در اعتراض به عدم دریافت حقوق در ۱۳ ماه گذشته در مقابل سازمان آب تهران تجمع کردند. این کارگران که پروژه‌های آب‌رسانی کار می‌کنند، در روزهای گذشته نیز تجمع کرده بودند.

به گفته کارگران معترض، علاوه بر تاخیر در پرداخت دستمزد، حق بیمه کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

ادامه اعتراض پاکبانان بوشهری

همچنین کارگران پسماند شهرداری بوشهر که چند ماهی هست حقوق خود را نگرفته‌اند، روز سه‌شنبه دهم تیر نیز در بوشهر تجمع کردند و خواستار کنار گذاشتن پیمانکار و طرف حساب شدن مستقیم شهرداری با کارگران شدند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کارگران معترض می‌گوید: «ما می‌خواهیم پیمانکار نباشه، شهرداری طرف حساب ما باشد ما حقوق‌مان را در این گرما می‌خواهیم.»

روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، به نقل از یک پاکبان معترض نوشت: «نوروز پارسال با وجود کار کردن در هفت روز تعطیلی عید سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان حقوق گرفتم ولی این پرداختی در فروردین امسال به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است.»

یکی دیگر از پاکبان معترض نیز گفت: «مبلغ درج شده در قراردادم ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بوده که با حساب ۷۵ ساعت اضافه کاری و کار کردن در چهار روز تعطیلی باید بیش از چهار میلیون حقوق می‎گرفتم ولی با این وجود دریافتی‌ ماه گذشته تنها ۲ میلیون تومان بوده است.»

با وجود افزایش شیوع ویروس کرونا در استان‌های جنوبی ایران، تامین وسایل پیشگیرانه برای انجام کار، از جمله تهیه ماسک، بر عهده خود پاکبانان است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.