نرخ ارز شاخص وضعیت اقتصاد کشور: نرخ دلار در بازار آزاد تهران از مرز ۲۲ هزار تومان عبور کرد

یکشنبه, 15ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

مقام‌های جمهوری اسلامی روند صعودی قیمت انواع ارزهای خارجی را مقطعی ارزیابی می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی روند صعودی قیمت انواع ارزهای خارجی را مقطعی ارزیابی می‌کنند.

سایت‌های اطلاع‌رسانی درباره قیمت ارزهای خارجی روز یکشنبه ۱۵ تیرماه گزارش دادند که نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران به ۲۲ هزار تومان رسیده است.

در ساعات اولیه روز یکشنبه این نرخ تا ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان نیز ثبت شد که نسبت به نرخ ثبت‌شده روز قبل از آن جهشی ۸۰۰ تومانی نشان می‌دهد.

نرخ برابری دلار آمریکا و ریال ایران روز سوم تیر برای نخستین بار در تاریخ مبادله ارزهای خارجی در ایران از مرز بیست هزار تومان گذشت و روند کم‌سابقه افزایش شدید نرخ دلار نسبت به تومان همچنان ادامه دارد.

هر یورو در روز یکشنبه نیز ۲۴ هزار و ۷۹۵ تومان معامله شد. قیمت هر سکه طلا نیز از مرز ۱۰ میلیون تومان گذشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این روند صعودی را مقطعی ارزیابی می‌کنند و می‌گویند که «برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین‌المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیر واقعی» سبب چنین وضعیتی شده است.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، مسئله جهش بهای دلار در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و پس از گزارش سرپرست وزارت صمت نیز مطرح شد و نمایندگان مختلف این مسئله را با «سیاست‌های غلط داخلی» مرتبط دانستند.

قیمت سکه طلا بالاتر از۱۰میلیون تومان!
قیمت سکه طلا بالاتر از۱۰میلیون تومان!

بنا بر این گزارش، علی رضایی، نماینده کنگاور، با بیان این‌که «متأسفانه همه چیز رها شده و حال مردم خوب نیست» گفت: «با توجه به اینکه مسئولان ذیربط مدام می‌گویند که ذخایر کالاهای اساسی کافی است، سؤال ما این است چرا قیمت‌ها تا این حد افزایش می‌یابد؟»

در همین جلسه، رضا حاجی‌پور، نماینده آمل نیز در رابطه با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و گرانی کالاهای اساسی پرسیده است که «مطابق با گزارش دیوان محاسبات حدود پنج میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاها اختصاص یافته اما کالایی وارد نشده و باید این موضوع تعیین تکلیف شود».

در همین روز حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره گمانه‌زنی‌های ادامه افزایش قیمت ارز در بازار گفت که «بسیاری از این گمانه‌زنی‌ها با سیاست‌های حکمرانی اقصادی در ایران که فراتر از دولت محسوب می‌شود، هماهنگ است و تمام نظام سیاسی اقتصادی تصمیم گرفتند که فعلا از جیب مردم هزینه‌ها را تامین کنند».

او با بیان این‌که «یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای تامین هزینه‌ها بالا بردن نرخ ارز است»، گفت: «قطعاً پیامدهای این تصمیم بر سر همه مردم، جامعه، تولید و آینده اقتصاد، آوار خواهد شد».

منابع: سایت‌های نرخ ارز، خبرگزاری‌های مهر و ایلنا / پ.پ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.