با گذشته دو هفته؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سه تن از مسئولان جمعیت امام علی

یکشنبه, 15ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – باگذشت دو هفته از دستگیری شارمین میمندی نژاد، مرتضی کی منش و کتایون افرازه سه تن از مسئولان جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی، این افراد کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹، باگذشت دو هفته از دستگیری شارمین میمندی نژاد، مرتضی کی منش و کتایون افرازه سه تن از مسئولان جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی، این افراد کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.

شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی به همراه مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت پیشتر در تاریخ ۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و دفتر جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران پلمب شد.

منازل این شهروندان و دفتر جمعیت توسط نهادهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفته و وسایل شخصی و اسناد و مدارک موجود در دفتر نیز ضبط شدند.

طی روزهای اخیر باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار گزارشی دلیل بازداشت این افراد را ارتباط با یکی از گروههای اپوزیسیون و افراد خارج از کشور بیان داشته است. همچنین آقای میمندی نژاد نیز به زیر سوال بردن «اسلام» و «مبنای رسالت پیامبر اسلام» متهم شده است. این وبسایت همچنین مدعی در دست داشتن یک فایل صوتی از شارمین میمندی نژاد شده است که در آن به قاسم سلیمانی توهین می‌شود.

پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز مدعی شده بود دلیل بازداشت این فعالین مدنی مسائل امنیتی است.

آقای اسماعیلی همچنین ادعا کرد : “بازداشت این ۳ نفر ربطی به تشکل مردم‌نهاد آنها ندارد. بلکه اتهامات مربوط به خود آنهاست و ما وظیفه ورود، رسیدگی و پیگیری داریم”.

تداوم بازداشت این شهروندان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور در شرایطی است که کتایون افرازه و شارمین میمندی‌نژاد پیشتر به به ذات‌الریه مبتلا شده اند. همچنین مرتضی کی‌منش مبتلا به آسم است و از مشکل کلیوی نیز رنج می‌برد.

تا زمان تنظیم این گزارش از محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

جمعیت امام علی پیشتر در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه ۹۸ نیز از تهدید و بازخواست تلفنی تعدادی از اعضای خود در خلال امدادرسانی به مناطق سیل زده خبر داد.

جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی، آن‌گونه که در تارنمای آن آمده؛ یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در حال حاضر ۳۶ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران و دیگر نقاط شهر ) و نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال در سراسر ایران دارد. عمده فعالیت این انجمن در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند است.

بعد از عبور از دهه هشتاد، ذر سالهای اخیر شاهد فشار فزاینده دستگاه های امنیتی بخصوص اطلاعات سپاه پاسداران بر جمعیت های مردم نهاد مستقل، از جمله سازمان های محیط زیستی و خیریه ها هستیم. تعداد پر شماری از اعضای این نهادها در سالهای اخیر بازداشت و به ارتکاب جرایم امنیتی متهم شده اند. کاووس سیدامامی از جمله بازداشت شدگان این حوزه بود که بصورت پرابهامی در زمان بازداشت در بازداشتگاه متعلق به سپاه پاسداران جان باخت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.