انتقال، ضرب و شتم و تهدید؛ افزایش نگرانی‌ها از وضعیت سید محمود موسوی مجد، زندانی محکوم به اعدام

دوشنبه, 16ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سید محمود موسوی مجد، زندانی امنیتی که متهم به ارائه اطلاعات در رابطه با قاسم سلیمانی به نهادهای جاسوسی کشورهای دیگر است، شب گذشته از زندان رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی منتقل شد. پیش از انتقال به زندان رجایی شهر آقای مجد به بند ۲ الف وابسته به سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و مورد ضرب و شتم و تهدید به اجرای حکم قرار گرفت. انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار عدم پاسخ‌دهی روشن مسئولین باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال اجرای حکم وی شده است. آقای موسوی مجد در سال ۱۳۹۷ توسط حزب الله لبنان در کشور سوریه بازداشت و به ایران منتقل شد. او پس از مدتی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “جاسوسی” به اعدام محکوم شد. این حکم نهایتا در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹، سید محمود موسوی مجد، زندانی امنیتی محکوم به اعدام ساعتی پس از انتقال به بند عمومی در زندان رجایی شهر کرج، از این مکان به محل نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش کماکان اطلاعات تایید نشده گوناگونی توسط هرانا در دست بررسی است از جمله انتقال آقای موسوی مجد به بند سپاه پاسداران در زندان رجایی شهر و یا حضور وی در بند دارالقرآن این زندان.

انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار عدم پاسخ‌دهی روشن مسئولین باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال اجرای حکم وی شده است.

هرانا روز یکشنبه ۱۵ تیرماه در گزارشی از انتقال آقای موسوی مجد از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود.

گفته می‌شود آقای موسوی مجد پیش از انتقال به زندان رجایی شهر کرج چند ساعت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل و در آنجا به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در آنجا به وی گفته شد به زودی اعدام خواهد شد. ضرب و شتم آقای مجد به حدی بوده که در نواحی کمر، پا، دست و گردن خود دچار سیاهی، کبودی و خون‌مردگی شده است. از سوی دیگر روی سر این زندانی از چند جا شکستگی یا جراحت جدی ایجاد شده است.

با توجه به شرایط حاکم بر پرونده و صحبت‌های پیشین سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه حکم او به زودی حکم اجرا خواهد شد، بیم آن می‌رود که حکم اعدام این زندانی امنیتی در شرف اجرا باشد و انتقال او به این زندان که برخلاف زندان اوین دارای محلی برای اجرای حکم اعدام است به همین مسئله مربوط باشد.

روز گذشته نقل قولی از محمد نیازی وکیل مدافع سید محمود موسوی مجد در سایت انصاف نیوز منتشر شد که وی در آن اظهار کرده بود: «شخصاً معتقدم چون افشای جزییات پرونده مصداق ماده ۶۴۸ ق تعزیرات ۷۵ و جرمی با ماهیت خصوصی است، لذا در صورت رضایت موکل، افشای اسرار پرونده هیچ وصف مجرمانه‌ای نخواهد داشت اما چه می‌شود کرد که حساسیت‌هایی همیشه در گوشه و کنار ما هست. در این پرونده بدون تردید ماده ۲۸۶ قابل استناد نیست و پناه می‌بریم به خدا از بی احتیاطی‌های بهت آوری که شاهدش هستیم. تنها راه کشف حقیقت در چنین پرونده‌هایی، جدا کردن اقرار متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی، از سایر دلایل است. کمینه باید احتمال داد که اقرارهای متهم نزد ضابط مقرون به واقع نبوده است و اگر قرار است چنین اقرارهایی مستند رأی باشند، لازم است مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۱۸ ق.م.ا و تبصره ۲ ماده ۱۱۹ ق.آ.د.ک این اقرارها در مرحله دادگاه تکرار شوند”.

سید محمود موسوی مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای حزب الله لبنان بازداشت و به کشور سوریه منتقل شد و حدود دو ما بعد آزاد شد. بازداشت و پس از مدتی به ایران منتقل شد. آقای مجد چند روز بعد در حالی که سوار بر خودرو بود، پس از محاصره توسط چند خودرو دیگر توسط نیروهای سپاه بازداشت و به ایران منتقل شد.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی پیشتر با بیان اینکه آقای موسوی مجد حدود دو ماه و نیم در بازداشتگاه حزب الله لبنان محبوس بود، به هرانا گفت: “ایشان طی مدت ذکر شده مورد شکنجه قرار گرفت و پس از انتقال به ایران، به بازداشتگاه ۵۹ حفاظت اطلاعات سپاه در تهران منتقل شد.”

آقای موسوی مجد، پس از پایان مراحل بازجویی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ نخست به اندرزگاه ۷ سالن ۱۲ زندان اوین و از آنجا به اندرزگاه ۴ سالن ۱ منتقل شد.

آقای موسوی در مرحله بازپرسی توسط شعبه ۱ دادسرای اوین از بابت “جاسوسی برای سازمان سیا و موساد” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و در نهایت توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شد. این حکم نخست در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و اخیرا در شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

هرانا نخستین بار در اسفندماه سال گذشته در گزارشی از هویت و صدور حکم اعدام برای آقای موسوی مجد خبر داده بود.

روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۹۹، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود از صدور حکم اعدام علیه این زندانی خبر داد. به گفته وی، سیدمحمود موسوی مجد، فرزند کاظم، متهم به جاسوسی برای سازمان سیا و موساد و همچنین متهم به افشای محل تردد قاسم سلیمانی بوده و حکم اعدام او پس از صدور در شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور نیز تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای موسوی مجد، با بیان اینکه پدر و مادر سید محمود موسوی مجد بارها از سوی حفاظت اطلاعات سپاه مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفته‌اند به هرانا گفت: «آقای موسوی مجد درحالی به اعدام محکوم شده است که هیچگونه سند، عکسی و یا شماره حسابی مبنی بر ارتباط او با سرویس‌های فوق‌الذکر ارائه نشده است.»

سید محمود موسوی مجد، فرزند سید محمود (کاظم) و متولد سال ۱۳۶۵ است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.