ابتلای ۴۴۰۰ نفر از کارکنان بهداشت و درمان تهران به کووید ۱۹، ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا، درخواست تعلیق آزمون‌های سراسری/ محدودیت‌ها جواب ندهد، پیشنهاد قرنطینه تهران را می‌دهیم

چهارشنبه, 18ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران به آمار ابتلای کادر درمان چهار دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران،‌ ایران و شهید بهشتی و بقیه الله به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: براساس آمار این دانشگاه‌ها، تاکنون ۴۴۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی و درمانی دانشگاه‌ها در تهران به کرونا مبتلا شده‌اند و تنها امروز ۲۵۰ نفر از مجموعه دانشگاه تهران مرخصی استعلاجی گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران در جلسه اضطراری ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: ۴۴.۷ درصد مردم برای حضور در محل کار  و ۲۵.۲ دهم درصد برای خرید از منزل خارج می‌شوند.

اعتقاد ۶۲ درصد از مردم تهران مبنی بر عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو

او تاکید کرد: سازوکاری برای حضور کارمندان در محل  کار و سازوکاری برای خرید مجازی در نظر گرفته شود، چرا که بخش زیادی از ترددها قابل مدیریت است.

زالی گفت:  ۶۲ درصد مردم تهران معتقد هستند که فاصله گذاری اجتماعی خیلی کم در مترو رعایت می‌شود.

اودرباره اینکه از مردم سوال کردیم که فکر می‌کنید آیا گرما کرونا را ریشه‌کن می‌کند یا خیر، گفت: ۷۷.۹ درصد اعلام کردند فکر نمی‌کنیم گرما تاثیری در کاهش بیماری داشته باشد.

زالی درخصوص اینکه مردم اطلاعات خود در زمینه کرونا را از کدام منابع دریافت می‌کنند، گفت: مردم اطلاعات وسیع مورد نظر در حوزه کرونا را با حجم قابل توجهی از صدا و سیما و سپس از فضای مجازی به دست می آورند.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران با بیان اینکه میزان  افسردگی و یا اضطرابی که انتظار آن را داریم در بین مردم خیلی تند نیست، گفت: اما بالغ بر ۴۷.۵ درصد مردم اعلام کردند در حوزه درآمدی نگران هستند.

کاهش آمار ترخیص بیماران از بیمارستان‌ها/اعلام مناطق دارای بیشترین فوتی‌های کرونا در تهران

او با اشاره به روند مراجعه به مراکز در مانی تهران افزود: از ۸ تیر آمار مراجعه به مراکز درمانی در حال تغییر است و افراد مبتلا به کرونا و افراد بستری شده در مراکز درمانی در حال افزایش هستند و ترخیص افراد در حال تقلیل است.

زالی درخصوص آمار فوتی‌های شهر تهران به مراکز پرتراکم اشاره کرد و گفت: عمده فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران در منطقه ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ قرار دارند، چرا که بالاترین تراکم جمعیت را در مناطق ۴ و ۲ داریم.

او با اشاره به مشکلاتی که باعث نگرانی ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران شده است گفت: هر آنچه که می‌تواند در افزایش اختیارات موسع ستادی استان تهران،‌ با توجه به پیچیدگی‌های شهر تهران در نظر بگیرد. چرا که در شرایط متفاوتی به سر می‌بریم و تهران گرانیگاه کشور است و مسئولین ستاد باید با فراق بال، آزادی عمل و چابکی بالاتری بتوانند مصوبات را اجرا کنند.

گلایه از نفی برخی مصوبات ستاد تهران در ستاد ملی

زالی با بیان اینکه مهمترین آسیب‌شناسی ما در طی مدت اخیر تعارض و نفی بسیاری از مصوبات استان تهران در عرصه ستاد ملی بوده است، گفت: این گلایه مشترک همه اعضای ستاد فرماندهی تهران است و خواهشمندم به ان توجه شود چرا که یک موضوع بسیار مهم و راهبردی برای تهران است.

او افزود: اگر قرار است مدیریت کرونا در تهران به دست ستاد مبارزه با کرونا کلانشهر تهران انجام شود،‌ حتما نیازمند اختیارات وسیع‌تری از قبل هستیم چرا که اختیارات فعلی مارا مبسوط‌الید نمی‌کند. به ویژه که تعارض حضور دستگاه‌های ملی و استانی را به شدت در روزهای اخیر حس کردیم.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران همچنین به شرایط پرسنل درمانی اشاره کرد و گفت: بیش از ۴ ماه است که پرسنل عرصه سلامت به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند،‌ متاسفانه اکنون تعداد زیادی از کادر درمان خسته شده‌اند و راند دوم بررسی‌های ما نشان می‌دهد، تعداد قابل توجهی از همکاران ما مجددا در معرض ابتلا قرار گرفته‌اند.

خطر کمبود نیروی انسانی مجرب در بیمارستان‌ها

زالی به آمار ابتلای کادر درمان چهار دانشگاه علوم پزشکی‌ تهران،‌ ایران و شهید بهشتی و بقیه الله به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: براساس آمار این دانشگاه‌ها، تاکنون ۴۴۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی و درمانی دانشگاه‌ها در تهران به کرونا مبتلا شده‌اند و تنها امروز ۲۵۰  نفر از مجموعه دانشگاه تهران مرخصی استعلاجی گرفته‌اند.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا شهر تهران افزود: در آینده نزدیک در معرض خطر جدی کاهش نیروی انسانی مجرب خواهیم بود و بحث جایگزینی نیروی انسانی،‌ افزایش ظرفیت نیروی انسانی، جذب پرستار و نیروهای تخصیصی حوزه بهداشت به ویژه بهداشت محیط و حرفه‌ای،‌ افزایش ارتقا،‌ تغییر وضعیت پیمانی و رسمی و به ویژه استفاده بهینه از ظرفیت کسانی که در غالب قراردادهای معین به جمع کادر درمان پیوستند نیاز مبرم و جدی ما است.

زالی افزود: به دلیل مشکلات جدی پرداخت کارانه و درآمدهای اختصاصی جدی تقلیل یافته بیمارستانهای دانشگاهی و نهادها نارضایتی پنهان از عدم تحقق و تحصیل واقعی مشوق های مالی در مجموعه محیطی وجود دارد که لازم است در اسرع وقت پرداخت‌های به موقعی که قول آن داده شد‌، اما هنوز محقق نشده است را انجام دهیم.

احتمال کمبود تخت بیمارستانی در تهران

او به کاهش درآمد بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در تهران بین ۳۰ تا ۷۵ درصد بیمارستان‌ها در تناسب با مشارکت درمان کرونا در روزهای اخیر با کاهش درآمد اختصاصی روبرو بوده‌اند. اگرچه با رشادت تیم‌های پزشکی و مسئولان دانشگاه‌‌ها و سایر نهادها تاکنون توانستیم مشکلی تحت عنوان کمبود تخت ویژه و یا عادی را در کرونا نداشته باشیم،‌ اما به نظر می‌رسد با ادامه مسیر بازتاب‌آوری ما در حوزه تخت‌های بیمارستانی مورد چالش قرار گیرد.

عدم تمکین‌پذیری مردم به فرامین ستاد به دلیل کندی ارائه بسته‌های حمایتی

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا به کندی ارائه بسته‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: بسیاری از بسته‌های حمایتی اقشار فرودست و بسته‌هایی که در تهران درخواست انجام آنرا داشتیم با کندی خیلی قابل توجه در پرداخت مواردی از جمله بیمه بیکاری، تسهیلات مناسب برای مشاغل مواجه بوده‌ایم، که موجب شده است رگه‌های نگران‌کننده‌ای از نارضایتی در بین اقشار جامعه ایجاد شده باشد و بجای تمکین‌پذیری به فرامین ستاد در تهران با مقاومت روبرو شویم.

به دلیل یک اشتباه راهبردی وضعیت تهران هیچ وقت قرمز اعلام نشد

زالی در ادامه افزود: من درخواست مشخصم از شما این است که در مباحث اقتصادی و اجتماعی  ما یک شتاب بیشتری داشته باشیم. ما مصوبه‌ای به عنوان بندهای ششگانه از شما خواستیم اما آن چیزی که از ستاد ملی مقابله با کرونا بیرون آمد، مطلقاً منطبق با خواسته‌های ما نبود. حتی به دلیل یک اشتباه راهبردی که اعلام شد؛ تهران هرگز در وضعیت قرمز نبود و آن محدودیت‌های گروه‌های ۳ و ۴ که آقای دکتر رییسی در دانشگاه ابلاغ کردند نیز در تهران محقق نشد.

استفاده از ۵۰ درصد نیروی کار برای ادارات دولتی و خصوصی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف کمیته وزارت کشور فقط بستن باشگاه‌های کشتی و کاراته، لغو فعالیت استخرهای سرپوشیده و یا نماز جمعه بوده است که طبیعتا این‌ها در شرایط فعلی ما چندان تأثیرگذار نیست. خواسته ما از شما در دو فاز است، فاز اول درباره این است که باید به شدت پروفایل اجرایی در تهران تغییر کند. ما درخواستمان از استاندار این بود که حداقل ۵۰ درصد از نیروی کاری برای ادارات دولتی و خصوصی تعریف شود.

آمادگی شهرداری برای لغو اجرای طرح ترافیک

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این موضوع واقعاً اضطراری را درخواست می‌کنم، تا هر طور که ممکن است بتوانیم حداقل برای یک هفته بار مراجعات بیمارستانی را مدیریت کنیم. فاز دوم این است که آقای حناچی طبق توییتی که کردند، آمادگی این را دارند تا مدت یک هفته تا زمانی که شرایط آنالیز شود طرح ترافیک را در تهران ملغی کنند.

عدم اختصاص بودجه کمکی از سوی ستاد ملی به شهرداری تهران

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: خوشبختانه آمادگی تصمیم‌گیری در این زمینه در شهرداری تهران وجود دارد. در ستاد ملی به دلیل جایگاه ممتازی که شهرداری تهران دارد و زحمات بسیار فراوانی را هم کشیده است اما چیزی که در قالب بودجه کمکی از سوی ستاد ملی برای شهرداری تهران لازم بوده در نظر گرفته نشده است.

تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس هم به ناوگان اتوبوسرانی اضافه نشده

زالی اضافه کرد: متاسفانه ما در حال حاضر آثار منفی کند بودن مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا رو شاهد هستیم. شاید قریب به ۲ ماه و اندی قبل یک بودجه نحیف و ترد، به شهرداری تحویل داده شد تا دوستان بتوانند در ناوگان اتوبوسرانی ۵۰۰ اتوبوس را تامین کنند. اما تا الان حتی یک عدد اتوبوس را هم نتوانستیم در مجموع ناوگان‌های اتوبوسهای تهران اضافه کنیم. در زمینه حمل و نقل عمومی هیچ بودجه و سوبسیتی برای شهرداری تهران در نظر گرفته نشده و طبیعتاً درآمد اقتصادی شهرداری تهران به شدت کاهش پیدا کرده و توان ادامه مسیر در شهر تهران برای شهرداری دکتر شده و از این رو نیاز هست که ستاد ملی مقابله با کرونا یک جایگاه متفاوت  سوبسیدی را برای شهرداری تهران تعریف کند.

توزیع نمادین ماسک در بین رانندگان تاکسی

وی اشاره کرد: با دستور آقای حناچی خوشبختانه ما در ۴۸ ساعت گذشته یک جریان جهادی در زمینه ضد عفونی کردن اماکن عمومی و نظارت بیشتر در پایانه‌ها را شاهد بودیم. از امروز نیز یک حرکت نمادین برای توزیع ماسک به صورت متحدالشکل در میان رانندگان تاکسی انجام شد که آثار مثبتی در میان رانندگان ایجاد کرده است.

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: یک نکته بسیار حائز اهمیت برگزاری آزمون‌ها در هفته آینده بوده و موضوع آزمون‌ها نگرانی بسیار زیادی را ایجاد کرده، قرار است هفته آینده تعداد ۲۳ هزار نفر در آزمون نهضت سواد آموزی شرکت کنند، همچنین قرار است تعداد قابل توجهی در آزمون‌های دانشگاه آزاد و نزدیک ۴۰۰۰ نفر قرار است در هفته آینده در آزمون‌های phd وزارت بهداشت شرکت کنند و البته برخی از این آزمون‌ها تا سه روز ادامه دارد.

تعلیق تمام تجمعات به مدت یک هفته در تهران

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تهران به گونه‌ای نیست که میزبان افراد به خصوص از استان‌های قرمز باشد و نظر ما  فعلا تعلیق آزمون‌ها است.  تمام تجمعات باید برای یک هفته در تهران تعلیق شود. دوستان نیز در نیروی انتظامی در بحث تالار ها و مراسم عزاداری‌ها و عروسی کمک می‌کنند اما باید دامنه این کمک‌ها بسیار فراتر برود و تمام مجامع و نمایشگاه‌ها باید به طور مطلق تعطیل شود. اگر اینها هم کفایت نکرد در نهایت پیشنهاد ما برای تهران لاک دان(قرنطینه) کردن به مدت یک هفته است.

*****

ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا/ تخت خالی برای بیماران کرونایی نداریم/ محدودیت‌ها باید برقرار شود

ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا/ تخت خالی برای بیماران کرونایی نداریم/ محدودیت‌ها باید برقرار شود

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا خبر داد.

«پیام طبرسی» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نبود تخت خالی در این بیمارستان گفت: به صورت حدودی روزی ۱۰ نفر از بخش کرونای بیمارستان مرخص می‌شود و ۳۰۰ نفر به اورژانس مراجعه می‌کنند که از این تعداد اگر ۱۰ درصد هم نیاز به بستری داشته باشد، ۳۰ نفر کاندیدای بستری شدن است، اما از این ۳۰ نفر فقط ۱۰ نفر می‌توانند بستری شوند، چون فقط ۱۰ تخت خالی شده است و بقیه بدون تخت می‌مانند.

طبرسی به رعایت موارد بهداشتی از جانب مردم تاکید کرد و ادامه داد: امکان دارد که افراد برای بار دوم هم درگیر ویروس کرونا شوند، مواردی داریم که در اسفند و فروردین کرونا گرفته بودند و الان هم دوباره مبتلا شده‌اند، بنابراین امکان ابتلای مجدد وجود دارد، حتی اگر ۵۰ میلیون نفر هم بگیرند، امکان دارد دوباره همین افراد درگیر کرونا شوند.

وی گفت: تخت‌های بیمارستان پر است، هر تختی یک گنجایشی دارد و وقتی تخت‌ها پر شود، اگر بیمار جدید بیاید دیگر تخت نداریم و این در حالی است که هر بیمار ۶ الی ۷ روز به بستری نیاز دارد.

ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان به کرونا

این متخصص عفونی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ نیروی ما به دلیل اینکه کرونا گرفتند در مرخصی استعلاجی هستند، وقتی این بیماری زیاد می‌شود در پرسنل درمان هم زیاد خواهد شد، از این ۵۰ نفر یا در بیمارستان بستری هستند و یا به خانه رفتند چون جواب تست‌شان مثبت شده است.

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به پیش بینی از میزان ابتلاها در هفته‌ی آینده اشاره کرد و گفت: تا زمانی  که هیچ اقدامی انجام نشود، نباید توقع داشته باشیم که وضعیت بهتر شود، برنامه‌ای در سطح جامعه وجود ندارد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم تا شرایط بهتر شود.

طبرسی درباره اظهارات دکتر مردانی که اعلام کرده بود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به کرونا مبتلا شدند ولی این رقم با آمارهای کرونا در کشور متناسب نیست، بیان کرد: ایشان این موضوع را بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی بیان کردند، چون طبق چیزی که تخمین زده می‌شود خیلی از افراد که کرونا گرفتند اصلا اقدامی نکردند و تست ندادند، به خیلی‌ها هم خود ما تست ندادیم چون وقتی می‌دانیم به کرونا مبتلا است به تست نیاز ندارد و می‌گوییم فرد به خانه برود تا بهبود پیدا کند.

وی افزود: آماری که وزارت بهداشت معرفی می‌کند، فقط مواردی است که تست‌شان مثبت شده است و در ۵۰ درصد موارد هم اصلا تست‌ها مثبت نمی‌شود، اما اینکه حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیون نفر باید در کشور گرفته باشند اصلا مهم نیست، چون امکان ابتلای مجدد وجود دارد حتی اگر ۵۰ میلیون نفر هم بگیرند امکان دارد دوباره همین افراد درگیر کرونا شوند.تا زمانی که یک واکسن موثر برای کرونا پیدا نشود، جز فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی هیچ راه دیگری برای پیشگیری نمی‌ماند.

وقتی بیمارستان‌ها پر می‌شود یعنی اوضاع خراب است

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اینکه آیا ۵۰ درصد افرادی که جواب تست‌شان مثبت می‌شود، بستری می‌شوند یا نه؟ گفت: باید ببینیم که از چه کسی تست گرفته می‌شود، اگر از همه‌ی افراد تست بگیریم خب معلوم است که یک سری از آنها بدون علامت هستند که این افراد نیازی به بستری شدن ندارند، اما جزو سیاست ما نیست تا از همه تست بگیریم، بلکه ما بیشتر از افرادی که در بیمارستان بستری هستند تست می‌گیریم و همچنین کسانی که جزو نزدیکان فردی باشند که کرونا گرفته است.

او افزود: در مجموع از کسانی تست گرفته می‌شود که حالشان خوب نیست. اوایل این بیماری ما فقط از افرادی که بستری بودند تست می‌گرفتیم و تعداد بستری‌ها خیلی زیاد بود، اما در اردیبهشت که یک مقدار وضعیت بهتر شده بود، تعداد زیادی به صورت سرپایی بوند یعنی افرادی بودند که علائم کمی داشتند، اما الان که دوباره شلوغ شده است شما می‌بینید ۵۰ درصد افرادی که بیماری کرونای آنها اعلام می‌شود افرادی هستند که بستری می‌شوند. امکانات آزمایشگاهی ما اجازه نمی‌دهد تا از همه تست بگیریم، بنابراین به سیاست تست گیری در کشور مربوط است که به چه صورت تست بگیرد، گاهی تا ۵۰ درصد از افرادی که تست دادند باید بستری شوند. بنظر من ملاک باید پر شدن بیمارستان‌ها باشد، چون وقتی بیمارستان‌ها پر می‌شود یعنی اوضاع خراب است.

 محدودیت‌ها باید برقرار شود

طبرسی به تاثیر رعایت کردن و یا نکردن موارد بهداشتی اشاره کرد و گفت: از نظر ما باید محدودیت‌ها  برقرار شود، چون راه دیگری وجود ندارد، یک بار ما این راه را آمدیم، یعنی در فروردین و اسفند که در اوج بیماری بودیم رعایت‌ها صورت گرفت و شیوع کرونا به یک سراشیبی افتاد، اما دوباره وقتی محدودیت‌ها برداشته شد بیماری اوج گرفت.بنابراین بیماری که نه واکسن دارد و نه دارویی و مرگ و میرش هم بالا است اگر بخواهیم کنترل کنیم مجبور به ایجاد محدودیت‌ها هستیم، اما از آن طرف کسانی که تصمیم گیرند، تنها به مسائل بهداشتی توجه ندارند و مسائل دیگر را هم در نظر دارند.برآورد این مسائل آن می‌شود که آنها به این نتیجه رسیدند که فعالیت عادی ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: خیلی‌ها از نظر اقتصادی دچار مشکل شدند و مجبور هستند برای کسب درآمد کار کنند، بقیه‌ مردم باید رعایت کنند تا این افرادی که مجبور هستند کار کنند، به زندگی خودشان برسند. اگر قرار باشد مردم طبق زندگی عادی قبل از کرونا عمل کنند که نمی‌شود، کادر درمان هم می‌خواهد در تابستان به مسافرت برود، چه کسی دوست ندارد تا در این ایام مسافرت یا مهمانی برود؟ همه دوست دارند اما الان وقت این کارها نیست چون نه تنها جان خود را به خطر می‌اندازیم، بلکه جان افراد دیگر جامعه را هم در خطر قرار می‌دهیم.

طبرسی در پایان گفت: حالا دولت نمی‌تواند محدودیت ایجاد کند، اما خود ما که می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم، تا فشار این بیماری یک مقدار کم‌تر شود، من حتی به همکارانم گفتم اگر خود ما مریض شویم هیچ تختی برای بستری شدنمان نیست چون اگر کسی بخواهد بستری شود باید یک نفر ترخیص شود و راه دیگری وجود ندارد و نیاز است تا همه‌ی مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند.

*****

آمار بی‌سابقه مرگ بر اثر کرونا در ایران؛ اعتراف وزیر بهداشت به میسر نبودن خرید ماسک

در حالی که آمار رسمی مرگ در اثر ابتلا به کرونا در ایران به بالاترین میزان خود رسیده و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان مردم این کشور را به استفاده از ماسک فرا می‌خوانند، سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: «می‌دانیم که فراهم کردن ماسک برای یک خانواده تنگ دست با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان میسر نیست.»

نمکی، سه‌شنبه ۱۷ تیر، در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی، با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گفت: «متاسفانه موج تازه‌ای در استان‌های بسیار مهم و مرزنشین ما را گرفتار کرد.»

او همچنین به عدم موفقیت طرح اجرای پروتکل‌های بهداشتی در میان اصناف مختلف اشاره کرد و گفت: «اجرای پروتکل‌ها در روزهای اول بیش از ۸۵ درصد بود و حالا به زیر ۱۰ درصد رسیده است.» وزیر بهداشت ایران از مردم این کشور خواست مسئولان «را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند.»

اشاره نمکی به استان‌های مرزی در حالی است که محمد هاشمی‌شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز سه‌شنبه به ایرنا گفت: «شهرستان زاهدان با توجه به تراکم بالای جمعیت و ترددها ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.»

او ادامه داد: «هم اینک ۳۱۱ بیمار مشکوک و مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و علاوه بر آن ۳۱۱ مورد مثبت کرونا تا این لحظه جان خود را از دست داده‌اند.»

 

بیشترین آمار روزانه مرگ بر اثر کرونا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود درباره شیوع کرونا در ایران گفت: «۲۰۰ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.»

این بالاترین آمار روزانه رسمی اعلام شده در ایران از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این کشور است.

همزمان محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، از افزایش تعداد قربانیان کرونا که در بهشت زهرا، قبرستان اصلی این شهر، دفن شده‌اند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، هاشمی روز سه‌شنبه، پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران، درباره آمار دفن‌شدگان قربانیان کرونا در بهشت زهرا به خبرنگاران گفت: «متاسفانه این آمارها رشد کرده است چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود، اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت.»

 

افزایش بستری در میان کودکان و جوانان

سراج‌الدین عارف‌نیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، روز سه‌شنبه گفت: «به‌طور متوسط در ماه ۷۰ بستری در بخش کودکان در بیمارستان‌های استان داریم و تاکنون فوتی کرونا در کودکان ۱۱ نفر مورد بوده که ۸۰ درصد آنها بیماری زمینه‌ای داشتند.»

او ادامه داد: «طی روزهای گذشته و با افزایش شیوع ویروس کرونا، روزانه ۱۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند.»

در استان خراسان رضوی نیز، محمدرضا حسینعلی‌زاده، رییس بیمارستان شریعتی مشهد گفت: «در زمان موج دوم بیماری کرونا شاهد آن هستیم که بیشترین آمار مبتلایان و فوتی‌ها جوانان هستند.»

او ادامه داد: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۵۰۴ بیمار در بیمارستان شریعتی پذیرش شده‌اند که بخش عمده‌ای از آنان مربوط به موج دوم شیوع بیماری بوده است.»

 

افزایش موارد ابتلا و مرگ در میان کادر درمانی

همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران، موارد ابتلا و مرگ در میان کادر درمانی نیز افزایش یافته است.

لقمان خسروپور، سرپرست فرمانداری بوکان در آذربایجان‌غربی، روز سه‌شنبه گفت: «۴۰ نفر از کادر درمانی بیمارستان شهید قلی‌پور در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی وجود «موج دوم» شیوع کرونا در ایران را تکذیب می‌کنند، خسروپور ادامه داد: «موج دوم این بیماری از ۱۵ خرداد شروع شده و تاکنون در حال افزایش بوده و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.»

در هرمزگان نیز، سعادت سجادیان، از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بر اثر ابتلا به کرونا شامگاه دوشنبه ۱۶ تیر، جان باخت. او ۳۷ ساله بود و هیچ سابقه بیماری زمینه‌ای نداشت.

همچنین حسین فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، روز سه‌شنبه، از ابتلای ۹۳۴ نفر از کادر درمان و بهداشتی این استان به ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد: «چند نفر از کادر درمان در وضعیت نامطلوب قرار دارند.»

او با بیان این که ۵۰ درصد ابتلاها از خردادماه به بعد رخ‌ داده، ادامه داد: «گروه پرستاری ۳۵۰ نفر، ۱۳۵ نفر از کادر خدمات، ۱۶۸ نفر از کادر اداری، ۵۶ نفر از پزشکان، ۲۲ نفر در بخش رادیولوژی و بخش آزمایشگاه ۳۳ نفر نیز از جمله کادر مورد درگیر با ویروس کرونا در هرمزگان هستند.»

 

اشباع ظرفیت بیمارستان‌ها

همچنین در این شرایط، ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های ایران برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا تکمیل شده است.

در تهران، پیام طبرسی، رییس بیمارستان مسیح دانشوری در واکنش به انتشار عکس بیماران مبتلا کرونا در پارکینگ این بیمارستان گفت: «در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست.» 

او ادامه داد: «تصویری که منتشر شده است تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه‌بان زده‌ و کپسول اکسیژن قرار داده است که تا زمانی که تخت‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

رییس این بیمارستان تهران تاکید کرد: «وقتی تعداد بیماران از یک سطحی فراتر می‌رود طبیعتا نمی‌توان آن را کنترل کرد.»

در دیگر شهرهای ایران نیز اوضاع مشابهی برقرار است. مرتضی حمیدی، فرماندار تربت‌جام، روز سه‌شنبه به ایسنا گفت: «شرایط کنونی شهرستان از قرمز عبور کرده و بسیار نگران‌کننده است. بیمارستان هم ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی را ندارد.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.