سونامی‌سرطان با آلوده‌شدن رودخانه مرزی ارس

چهارشنبه, 18ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

سونامی‌سرطان با آلوده‌شدن رودخانه مرزی ارس/ جاده‌های مرگ روزانه قربانی می‌گیرد/ سرمایه‌گذاری راز احیای کشاورزی و تجارت منطقه

نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات عمده شهرستان پارس آباد و بویژه شیوع سرطان در بین مردم این منطقه، گفت: به دلیل پساب کارخانجات اورانیوم، مس و طلا به داخل روخانه ارس، سرطان دستگاه گوارش به یک بیماری شایع در بین مردم این شهرستان تبدیل شده است.

پویا مجرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به وضعیت آب آلوده شمال استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پارس آبادمغان اصلاندوز و بیله سوار در مسیر رود مرزی ارس و در نقطه صفر مرزی استان واقع شده اند. آب شرب پارس آباد از رود ارس تامین می‌شود که به دلیل پساب کارخانجات اورانیوم، مس و طلای کشور ارمنستان به داخل این روخانه اکثر مردم این شهرستان به بیماری سرطان گوارش مبتلا شده‌اند.

مدرکی درباره آلوده نبودن آب وجود ندارد

مجرد اظهار داشت: طبق گفته متخصصین، شهرستان پارس آباد رتبه اول سرطان گوارش در سطح استان را داراست. بارها برای ابتلای مردم به این بیماری و آلودگی آب شهرستان از طریق اداره آبفا و دیگر ارگان‌ها پیگیری‌هایی صورت گرفته ولی هر بار موضوع پساب کارخانه های کشور ارمنستان به داخل رودخانه ارس را تکذیب کرده‌اند و تاکنون مدرکی درباره اینکه آب رودخانه را مورد آزمایش قرار داده باشند در اختیار ما قرار نداده اند و این در حالی است که حتی رنگ آب شرب این شهرستان تغییر کرده و کدر شده است.

سرطان

وی ادامه داد: مردم شهرستان پارس آباد با سونامی سرطان گوارش مواجه‌اند. یک دهه است شورای شهرستان، فعالان محیط زیست و مدنی برای بهبودی شرایط آب در تلاشند ولی متاسفانه هیچ مسئولی تاکنون به این مسئله حیاتی رسیدگی نکرده است.

بارها موضوع ابتلاء مردم منطقه به بیماری سرطان به دلیل آلودگی آب شهرستان از طریق اداره آبفا و دیگر ارگان‌ها را پیگیری کردیم ولی هر بار موضوع پساب کارخانه های کشور ارمنستان به داخل رودخانه ارس را تکذیب کرده‌اند و تاکنون مدرکی درباره اینکه آب رودخانه را مورد آزمایش قرار داده باشند در اختیار ما قرار نداده اند و این در حالی است که حتی رنگ آب شرب این شهرستان تغییر کرده و کدر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.