یک زندانی در زندان دهدشت اعدام شد

جمعه, 20ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۱۵ تیرماه، یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان دهدشت اعدام شد. مراسم خاکسپاری وی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در روستای راک از توابع شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹، یک زندانی در زندان دهدشت اعدام شدند.

هویت زندانی اعدام شده “حبیب سبحانی فر، ۴۵ ساله، متاهل، پدر ۴ دختر و اهل روستای راک در شهرستان کهگیلویه” توسط هرانا احراز شده است.

آقای سبحانی حدود ۲ سال قبل به اتهام “قتل” بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

آقای سبحانی فر حدود ۲۰ سال پیش با همسر برادرش که در جنگ ایران و عراق کشته شد، ازدواج کرد و از این ازدواج ۴ دختر دارد.

یک منبع مطلع در خصوص آقای سبحانی فر و دلایل اقدام به قتل توسط این زندانی به هرانا گفت: «آقای سبحانی طبق یک رسم قدیمی در استان کهگیلویه و بویراحمد که بعضی خانواده‌ها در صورت فوت مرد، به ازدواج همسر با برادرش اصرار دارند، با همسر برادر خود که در جنگ ایران و عراق کشته شد ازدواج کرد. او با همسر خود که پنج سال از او بزرگتر بود از سال‌ها پیش اختلاف داشتند و چند سال قبل با زنی که از همسرش طلاق گرفته بود، صیغه کرد و قرار شد پس از آنکه یک واحد خانه و خودرو را به نام او منتقل کند با هم ازدواج کنند. آقای سبحانی نیز اموال خود را به نام او منتقل کرد. این زن پس از پایان مدت صیغه با آقای سبحانی و در حالی که قرار بود با او ازدواج کند مجددا با همسر سابق خود وارد رابطه شد و با او قرار ازدواج گذاشت. آقای سبحانی هم زمانی که این زن را با همسر سابقش دید، با شلیک گلوله مقابل کلانتری دهدشت او را به قتل رساند و بلافاصله خود را به آنجا معرفی کرد. با وجود پادرمیانی ریش سفیدان و اقوام آقای سبحانی پدر مقتول حاضر به دادن رضایت نشد و گفت “اگر رضایت بدهم چون من در سپاه کار می‌کنم و آبرو دارم فردا می‌گویند حتما دخترم مشکلی داشته …” و نهایتا صبح روز یکشنبه در زندان دهدشت اعدام شد.»

مراسم خاکسپاری آقای سبحانی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در روستای راک برگزار شد.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

ویدئویی از مراسم خاکسپاری آقای سبحانی:


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.