نرگس محمدی در زندان ‘به کووید-۱۹ مبتلا شده’

یکشنبه, 22ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

شیرین عبادی حقوقدان ایرانی می گوید که خانواده نرگس محمدی فعال حقوق بشر که در زنجان زندانی است از ابتلا او به بیماری کووید-۱۹ در اثر ویروس کرونا خبر داده است.

خانم عبادی در کانال رسمی خود در تلگرام به نقل از خانواده خانم محمدی که توانسته اند با او صحبت کنند نوشت: “نرگس محمدی در زندان زنجان به کرونا مبتلا شده است.”

این فعال حقوق بشر پیام خانواده محمدی را منعکس کرده که در آن به وضعیت بد جسمی او به دلیل مشکلات گوارشی و ریوی اشاره شده است.

به گفته خانواده خانم محمدی وضع سلامتی او که سال هاست با بیماری ریوی دست و پنجه نرم می کند به دلیل ابتلا به کرونا “وخیم تر و خطرناک تراز قبل شده است.”

آنها نوشتند: “علائم ویروس کرونا از جمله درد شدید عضلانی، بی حالی مفرط، از دست دادن حس بویایی در بدن نرگس بروز پیدا می کند ولی با بی توجهی مسئولین زندان وضعیت او وخیم تر شده است تا اینکه بر اثر اعتراض خانواده مجبور به انجام تست کرونا شده اند.”

براساس این گزارش: “مسئولین زندان و دادستان زنجان او را از حق اخذ نتیجه تست هم محروم کرده و در بی‌خبری کامل نگه داشته اند. نرگس که از تاریخ ۹ تیر علائم ابتلا به کرونا را دارد هیچ گونه دارو و درمانی نگرفته است. ۱۲ نفر از مبتلایان از جمله نرگس صبح امروز قرنطینه شده اند و افراد سالم از بند خارج گردیده اند. در اعتراض نرگس به معاون زندان، ایشان اعلام کرده اند می‌خواستید مجرم نباشید و زندانی نشوید.”

آنها نوشتند: “نبود امکانات و تغذیه مناسب، وضع جسمی وی را به شدت وخیم کرده. بدن درد و ضعف و از دست دادن وزن توان او را کمتر از پیش نموده و با این حال نیز هیچ گونه توجهی به تغذیه ایشان نمی شود.”

به گفته خانواده خانم محمدی او علیرغم مشکلات گوارشی از رژیم غذایی توصیه شده پزشک معالج محروم است.

آنها نوشتند: “مسئولین زندان زنجان حتی حاضر نیستند به هزینه و با پول خود زندانی مواد غذائی مورد نیازشان را تهیه و در اختیارشان قرار دهند و مسئول مربوطه در پاسخ به سفارش نرگس برای تهیه گوشت و مواد غذائی مورد نیازش به هزینه خودش، به او می گوید می خواستی جرم نکنی. ما به تو گوشت نمی دهیم!!!”.

نرگس محمدی، از فعالان سرشناس حقوق بشری در ایران، دی ماه گذشته – دسامبر ۲۰۱۹ – از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد که بعد از تحصن و اعتراض به کشتار معترضان ضددولتی در آبان ماه بود.

او در سال ۹۱ به جرم تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس محکوم شد و پس از مدتی آزاد شد اما بار دیگر در سال ۹۴ بازداشت شد و در مجموع به ۱۶ سال حبس محکوم شده است.

خانم محمدی در یادداشتی بعد از سرکوب خونین اعتراضاتی که بعد از بالا رفتن شبانه قیمت بنزین در سراسر ایران شعله کشید نوشته بود که “طی چهل سال گذشته با مدنی ترین و مسالمت آمیز ترین شیوه ها، استقلال، آزادی و جمهوری طلبیدیم. اما استبداد سربرافراشت.”

او که خواستار تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود نوشت که مردم با رفتن پای صندوق رای خواستار “اصلاحات” بودند اما “حکومت با بحران و سرکوب مقابل مردم ایستاده است.”

او همچنین نوشت: “ملت، حکومت را به اعتدال فراخواند، لیکن افراط و کشتار خیابانی پاسخ بی رحمانه حکومت بود.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.